دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1394 - 09:39
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

هجوم وحشیانه عربستان به یمن با توسل به توهمات و رقابت‌های کودکانه صورت گرفت

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به سران سعودی گفت: شما که مسلمان هستید باید حرمت ماه رجب را حفظ کنید و دست از خونریزی مسلمانان بردارید. خود می‌دانید که با این جنگ‌افروزی به مقاصد سبک خود نمی‌رسید.
کد خبر : 13477

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس - 30 فروردین 94 - با اشاره به حمله نظامی عربستان به یمن گفت: این هجوم وحشیانه که با توسل به توهمات و رقابت‌های کودکانه در منزلت منطقه‌ای ایجاد شده، دل همه مسلمانان را آزرده است؛ دولت سعودی مدعی دولت اسلامی است اما کجای اسلام اجازه ریختن خون بی‌گناهان را با تخیلات واهی می‌دهد؟ کجای اسلام تخریب خانه‌های مسلمانان را به دلیل رقابت‌های ناشیانه می‌دهد؟ و کجای اسلام اختلاف‌افکنی بین مسلمانان را به دلایل واهی می‌دهد؟ مگر در روایات نیامده است کسانی که حتی با تمسک به دین بین مؤمنان اختلاف ایجاد می‌کنند ملعون هستند؟


وی ادامه داد: اگر دولت سعودی ادعای اسلامیت دارد باید بفهمد که این مسیر جنگ‌طلبی که انتخاب کرده است جز لعنت خدا و بندگان خدا چیزی در کارنامه‌ آنان ندارد؛ به خصوص که این کارها در ماه رجب که ماه حرام است و حتی در زمان جاهلیت اعراب برای آن حرمت قائل بودند این کارها انجام می‌شود.


سعودی‌ها با این جنگ‌افروزی‌ها به مقاصد سبک خود نمی‌رسند


لاریجانی خطاب به سران عربستان گفت: شما که مسلمان هستید باید حرمت این ماه را حفظ کنید و دست از خونریزی مسلمانان بردارید. خود می‌دانید که با این جنگ‌افروزی به مقاصد سبک خود نمی‌رسید، بلکه شأن و جایگاه شما در بین مسلمانان مخدوش‌تر خواهد شد.


رئیس مجلس با اشاره به طرح ایران برای ایجاد آرامش در یمن و حل و فصل مسائل این کشور، اظهار کرد: بر اساس این طرح طرف‌های یمنی باید با گفت‌وگوی ملی، مسائل اقتصادی خود را حل کند و بهتر است قبل از اینکه بیشتر در باتلاق بدنامی و شکست گرفتار شوند از این فرصت استفاده کنند.








جمهوری اسلامی با توجه به شرایط جدید به وجود آمده مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهد و طبعا آنان باید تضمین‌های روشن‌تری برای نتیجه‌بخش بودن ادامه مذاکرات ارائه کنند. قطعا این مسئله واضح‌تر شده که این آمریکاست که با این بازی‌ها به دنبال بر هم زدن میز مذاکرات است

نماینده قم در مجلس، افزود: مجلس شورای اسلامی مجددا اقدام جنگ‌طلبانه سعودی را محکوم می‌کند و انتظار دارد در فرصت ماه مبارک رجب به این جنگ‌افروزی کثیف که فایده آن را رژیم صهیونیستی می‌برد، خاتمه داده شود.


مذاکره‌کنندگان ایرانی برای حالات مختلف سناریوهای بدیل قرار دهند


لاریجانی در بخش دیگری از نطق خود به اقدام پارلمان آمریکا در تصویب قانونی برای رویت توافق بین ایران و 1+5 اشاره و اظهار کرد: تحلیل‌های مختلفی در این باره در صحنه‌های بین‌المللی ارائه شده است که بعضی آن را دال بر ناتوانی رئیس‌جمهوری آمریکا و برخی آن را حکایت‌گر نوعی فریبکاری جدید و بعضی آن را مسیری برای بر هم زدن زمینه‌های توافق دانسته‌اند.


وی تصریح کرد: هر یک از این تحلیل‌ها که مورد توجه باشد ثمری برای دولت آمریکا نخواهد داشت و جمهوری اسلامی با توجه به شرایط جدید به وجود آمده مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهد و طبعا آنان باید تضمین‌های روشن‌تری برای نتیجه‌بخش بودن ادامه مذاکرات ارائه کنند. قطعا این مسئله واضح‌تر شده که این آمریکاست که با این بازی‌ها به دنبال بر هم زدن میز مذاکرات است. البته بعید است این تصور خام برای مذاکره‌کنندگان آمریکایی به وجود آمده باشد که با این شگرد می‌توانند قدرت چانه‌زنی بیشتری برای خود فراهم کنند. بلکه به عکس باید شرایط متفاوت و سخت‌تری را در تضمین توافق تحمل کنند.


رئیس قوه مقننه در ادامه خطاب به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تأکید کرد: مذاکره‌کنندگان ما نیز باید با توجه بیشتری صحنه مذاکرات را مدیریت کنند و برای حالات مختلف سناریوهای بدیلی قرار دهند. جمهوری اسلامی تا نتیجه‌ تصمیم طرف مقابل قطعی نشود اقدامی نخواهد کرد.


لاریجانی همچنین با تبریک روز ارتش گفت: امیدواریم با همت بلند مسیر اقتدار و سرافرازی را برای ملت رقم بزنند.


وی همچنین به ولادت امام محمد باقر (ع) اشاره و اظهار کرد: ولادیت امام محمد باقر(ع) پایه‌گذار فقه اسلامی را نیز به مراجع عظام و رهبری و روحانیت و همه مسلمانان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم از انفاس قدسی آن امام همام برکات خداوند بر ملت عزیز نازل شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به نزدیک بودن به آغاز ماه مبارک رجب گفت: بر حسب حدیث ملک داعی، خداوند این ماه را چنان ریسمانی بین خود و بندگانش قرار داده است تا هر کس این ریسمان را بگیرد به او برسد و شب اول این ماه یکی از چهار شبی است که بیدار ماندن در آن برای عبادت و احیا گرفتن آن تأکید شده است.


وی خاطرنشان کرد: روز 15 این ماه محبوب‌ترین روزها نزد خداوند است و 27 این ماه نیز پیامبر خداوند (ص) به پیامبری برانگیخته شد و روز آشکار شدن رحمت خداوند رحیم است که امیدواریم همه مومنان ازاین ماه که بر حسب روایات ماه خدا و در بعضی روایات ماه رجب ماه حضرت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) نامیده شده با توجه کامل و بهره جستن از لحظات آن توفیق تمسک به ریسمان الهی پیدا کند.


نماینده قم در مجلس، در پایان با بیان اینکه «ماه رجب جزو ماه‌های حرام است»، تصریح کرد: غفلت و معصیت در این ماه عقوبت شدید‌تری نسبت به ماه‌های دیگر دارد و دعا و راز و نیاز به خصوص روزه‌داری باعث قرب بیشتر به حضرت حق می‌شود و امید است همه مؤمنان در راه بندگی خدا در این ماه موفق باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته