دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1395 - 14:48

سیروس نیرو، آخرین شاگرد نیما یوشیج درگذشت

شاعر و منتقد ادبی پیشکسوت بر اثر بیماری ریوی درگذشت.
کد خبر : 134760

به گزارش گروه فرهنگی آنا، سیروس نیرو، شاعر و منتقد ادبی که مدتی قبل به دلیل عارضه ریوی، در آی سی یو بیمارستان بستری شده بود، دیده از جهان فروبست.


نیرو متولد 1309 و از شاگردان نیما یوشیج بود. این شاعر همچنین با بزرگانی همچون هوشنگ ابتهاج، نصرت رحمانی و ... قرابت و دوستی داشت.


«رد پا و از غلس تا گرمگاه» مجموعه شعر (انتشارات ایلیا)، «داستان‌های پیش پا افتاده » (انتشارات افراز)، «گوهرفروشان مهتاب؛ شرح لیلی و مجنون نظامی»، «دریتیم؛ شرح خسرو و شیرین نظامی»، «پیامبر نامرسل؛ شرح اسکندرنامه و شرف‌نامه نظامی، «سیاه مشق؛ شرح مخزن الاسرار نظامی»، «دون ژوان؛ شرح هفت پیکر نظامی» و «گنج مراد؛ شرح غزل­های حافظ» از جمله کتاب‌های منتشر شده از سیروس نیرو است.


پیش از این محمد مفتاحی در تشریح اهمیت و تاثیرگزاری سیروس نیرو به این خبرگزاری گفته بود: «نیرو از دو جهت، شخصیت مهمی در ادبیات ما است: اول به لحاظ بُعد زمانی و هم‌زیستی با بزرگان ادبیات معاصر؛ چراکه او متولد 1309 است و در دوره‌ای زندگی کرده که بهترین شاعران کشور در آن مشغول به فعالیت ادبی بوده‌اند. او شاگر نیما یوشیح بوده و با بزرگانی همچون هوشنگ ابتهاج، نصرت رحمانی و ... دوستی داشته است.»


وی ادامه داد: «همچنین در دوره‌ای تحصیل کرده که اساتید بزرگی همچون دکتر معین، فروزان‌فر، همایی و ... در دانشگاه تهران درس می‌داده‌اند. از طرف دیگر نیرو در دهه‌های 30 و 40 که دهه‌های طلایی شعر معاصر ایران بوده‌اند، فعالیت ادبی داشته و شرایط حاکم بر آن دوران را به خوبی درک کرده است.»


انتهای پیام/

برچسب ها: درگذشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته