دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1395 - 09:18

دولت بریتانیا توقف فروش سلاح به عربستان را رد کرد

دولت بریتانیا تعلیق فروش اسلحه و مهمات به عربستان را که از سوی برخی نمایندگان پارلمان به‌دلیل تجاوز سعودی‌ها به یمن مطرح شده بود، نپذیرفت.
کد خبر : 134523

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از وب‌سایت شبکه العالم، روزنامه ایندیپندنت گزارش کرد: «کمیته‌های توسعه بین‌المللی و اقتصادی و نظارت بر صادرات اسلحه در پارلمان بریتانیا خواستار توقف فروش اسلحه و مهمات به عربستانی‌ها بودند.»


نمایندگان گفته‌اند احتمال زیادی وجود دارد اسلحه فروخته شده به عربستان سعودی به نحوی در جنگ یمن به کار گرفته شود که قوانین بین‌المللی ناظر بر امور بشردوستانه و حفاظت از حقوق بشر را نقض می‌کند، درحالی که دولت اعلام کرد با توصیه نمایندگان دراین باره اختلاف نظر دارد.


دولت بریتانیا مدعی است که معیارهای عربستان سعودی با معیارهای مورد نظر بریتانیا درباره استفاده از سلاح‌ها سازگار است.


ایندیپندنت گزارش کرد که چهار وزیر کابینه بریتانیا علاوه بر اعلام مخالفت با تقاضای کمیته‌های مجلس برای توقف فروش اسلحه به ریاض، بر پایبندی به توافقنامه امضاء شده با سعودی‌ها تاکید کردند.


بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته (دوشنبه) در اقدامی کم سابقه با صدور بیانیه مشترک با مایکل فالون وزیر دفاع، بریتی باتل وزیر توسعه و ویلیام فوکس وزیر بازرگانی بر پابیندی به تعهد فروش اسلحه به سعودی‌ها تاکید کردند.


بریتانیا در سال 2015 قرارداد نظامی 3.3 میلیارد پوندی با عربستان سعودی امضا کرد که شامل فروش انواع تسلیحات نظامی از جمله پهپاد، بالگرد و جنگنده‌های مختلف است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته