دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست نقد و بررسی فیلم «رخ دیوانه» عنوان شد

داوودی: طیف‌های مختلف جامعه در «رخ دیوانه» نقاط مشترک خود را پیدا می‌کنند

ابوالحسن داوودی کارگردان «رخ دیوانه» در نشست نقد و بررسی این فیلم عنوان کرد: «طیف‌های مختلف جامعه در این فیلم نقاط اشتراک خود را پیدا می‌کنند. در این صورت است که جامعه ما می‌تواند حرکت رو به جلو داشته باشد.»
کد خبر : 13422

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی فیلم «رخ دیوانه»، نشست نقد و بررسی این فیلم با حضور ابوالحسن داوودی کارگردان، طناز طباطبایی، ساعد سهیلی و امیر جدیدی بازیگران فیلم، دکتر خطیبی، سلطانی‌فر رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه و سحر عصرآزاد منتقد سینما در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.


در ابتدای این نشست ابوالحسن داوودی کارگردان «رخ دیوانه» گفت: «من معتقدم سازنده فیلم نباید خیلی درباره اثرش صحبت کند. قطعا نظر شما برای من محترم است و می‌خواهم بیشتر شنونده باشم.»


سحر عصر آزاد منتقد سینما در ادامه بیان کرد: «این فیلم از منظر فیلمنامه نویسی قابل بحث است. البته ویژگی‌های «رخ دیوانه» محدود به فیلمنامه نیست. بلکه مجموعه کاملی است که همه جلوه‌ها و تخصص‌ها در کنار هم قرار دارند و آن را جذاب و دوست داشتنی کرده‌اند. این فیلم جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبین را در جشنواره فجر دریافت کرد و این ارزش‌گذاری برای هم اثری اهمیت دارد.»


دکتر سلطانی‌فر ادامه داد: « «رخ دیوانه» فیلمی بسیار متفاوت، جسورانه و کم نظیر است. اما باید بدانیم که همه به دنبال این هستند که با شبکه‌های اجتماعی مقابله کنند و آن‌ها را باعث بهم ریختن بنیان خانواده می‌دانند. اما به عقیده من فضای مجازی چیزی به غیر از فضای واقعی نیست. خیلی‌ها به دنبال این موضوع هستند که فضای مجازی را مجاز ندانند. اما این فضا برداشتی از آن چیزی است که در جامعه ما وجود دارد.»


وی تاکید کرد: «به عقیده من شبکه‌های اجتماعی مجازی نیستند و بیشتر واقعیند و ما به هیچ وجه از تاثیر آن‌ها نمی‌توانیم اجتناب کنیم و نمی‌شود با آن‌ها مقابله کرد. اینکه ما مدام عنوان کنیم که چنین فضاهایی باعث خشونت می‌شود و درباره پیامدهای آن صحبت کنیم یک اشتباه بزرگ است. ما باید نگاه‌مان را تغییر دهیم. در حالیکه باید دانشمان را درباره شبکه‌های اجتماعی بالا ببریم.»


داوودی افزود: «در «رخ دیوانه» ابزار و رسانه‌ها وسیله‌ای برای پیشبرد قصه هستند. شما اگر با دید جامعه‌شناسانه نگاه کنید متوجه می‌شوید که ابزار ممکن است خوب باشد اما در یک شرایط و فضای نامناسب بر عکس عمل می‌کنند. وقتی ابزار حد و مرز ندارد، ممکن است تاثیر مخربی هم در جامعه بگذارد. ما باید ببینیم که چه فضایی باعث شده که وجوه بد رسانه مجازی در جامعه ما بیشتر شکل بگیرد.»



در ادامه سحر عصرآزاد توضیح داد: «فیلم «رخ دیوانه» به روابط دنیای مدرن امروزی نگاه موشکافانه‌ای دارد. چنین فضاهایی هویت مجازی به افرادی می‌دهد که ممکن است آن هویت را در واقعیت نداشته باشند. از این منظر هم فیلم توانسته نگاه آسیب‌شناسانه داشته باشد.»


وی با اشاره به فرم و ساختار «رخ دیوانه» گفت: «ما در این فیلم با قصه چند جوان روبرو می‌شویم که در نظر اول این سوال به وجود می‌آید که چه ضرورتی وجود دارد که قصه آن یک خطی روایت نمی‌شود. اما نوع فرم و روایتی که در «رخ دیوانه» می‌بینیم فقط هنرنمایی نیست. بلکه از یک دغدغه‌مندی می‌آید. این فیلم ساختار بسیار هوشمندانه‌ای دارد. کاملا مشخص است که کارگردان در ابتدا به محتوا فکر کرده و بعد چنین ساختاری را برای آن تعریف کرده است. از این رو فیلم در محتوا و ساختار نگاه آسیب‌شناسانه درونی و عمیقی دارد.»


سلطانی‌فر با اشاره به دنیای پست مدرن امروزی در ادامه این نشست گفت: «دنیای پست مدرن انسان‌ها را فردی می‌کند. ما نمی‌توانیم بگوییم که شبکه‌های اجتماعی بحران هویت به وجود می‌آورند. بلکه این شبکه‌ها نمود این بحران هویت در جامعه را نشان می‌دهند. به عقیده من هم «رخ دیوانه» حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.»


داوودی ادامه داد: «در گفت‌وگویی که با یکی از خبرگزاری‌ها داشتم، آن‌ها این فیلم را یک پدیده دانستند که توانسته نظر دو طیف در جامعه را جلب کند. من فکر می‌کنم این دو طیف در فیلم نقاط اشتراک خود را پیدا می‌کنند. در این فیلم یک جوان متعصب مذهبی بحران هویت خود را جستجو می‌کند و یک جوان طرفدار نهضت سبز هم بحران هویت خود را جستجو می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر این دو طیف بتوانند نقاط اشتراک خود را پیدا کنند، جامعه ما به جلو حرکت می‌کند.»


خطیبی افزود: «به عقیده من «رخ دیوانه» مسئله مهمی را به تصویر می‌کشد و آن هم قضاوت نکردن است. فیلم تلاش می‌کند کنجکاویهای جامعه امروز را نشان دهد. به عقیده من بهترین جایزه برای این فیلم سیمرغ تماشاگران بوده که دریافت کرده است.»


امیر جدیدی بازیگر «زخ دیوانه» در ادامه بیان کرد: ««رخ دیوانه» یک شوخ عادی را نشان می‌دهد که پایانش به چنین ماجرایی ختم می‌شود. من سیر این قصه برایم از ابتدا جذاب بود.»


ساعد سهیلی افزود: «حضورم در این فیلم برایم افتخار بود. فیلمنامه «رخ دیوانه» چهارچوب بسیار خوبی داشت به همین دلیل خودم از‌‌ همان ابتدا با متن ارتباط برقرار کردم.»


سلطانی‌فر با اشاره به نقش رسانه‌ها در ادامه این نشست گفت: «متاسفانه ما همیشه ایجاد همه بحران‌ها را به گردن رسانه می‌اندازیم. ابتدا و انتهای این فیلم هم با رسانه‌ها بسته می‌شود. «رخ دیوانه» اثری قابل تحسین است. اما نباید این مرغ عروسی و عزا را همه جا سرش ببریم.»


عصرآزاد افزود: «من شخصا همیشه مولفه‌های مشترک در آثار یک فیلمساز را دنبال می‌کنم. در کارنامه آقای داوودی هم دغدغه پرداختن به جوانان همیشه دیده شده است. او در فیلم «تقاطع» شکاف بین نسل‌ها را به خوبی نشان می‌دهد و این نگاه وی بسیار عمیق و واقع گرایانه است. «رخ دیوانه» هم وقتی از هسته اصلیش دور می‌شود شکاف بین نسل‌ها را با یک تصویر جدید‌تر نشان می‌دهد. روابطی که در جامعه امروز کمرنگ‌تر شده و پدر و مادر‌ها جایگاه اصلی خود را از دست داده‌اند. قطعا این فیلم در چند بار دیدن لایه‌های بیشتری را نشان می‌دهد.»


در جلسه نمایش این فیلم در کنار مخاطبین و علاقه‌مندان، هنرمندانی همچون علیرضا داوود‌نژاد، محمدرضا هنرمند، اشکان خطیبی، سعید امیرسلیمانی، کاوه آفاق و وحید قطبی‌زاده هم حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب