دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1395 - 09:15

کاهش عرضه نفت اوپک؛‌ از حرف تا عمل

اعضای اوپک در حالی افزایش تولید نفت خود را در دستور کار قرار داده‌اند که کمتر از 15 روز دیگر در وین گرد هم خواهند آمد تا توافق نیم بند خود را در الجزایر کامل کنند و تولید نفت این کشورها را کاهش دهند.با این اقدام مازاد عرضه در بازار کاهش می‌یابد و این کشورها شاهد افزایش قیمت‌های نفت خام خواهند بود.
کد خبر : 134168

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ ایران روز گذشته با بهره‌برداری رسمی از 3 میدان نفتی خود به بازار جهانی نفت این پیغام را داد که قصد ندارد از سهم خود در اوپک کوتاه بیاید و افزایش تولید نفت تا رسیدن به جایگاه اصلی کشور در این کارتل نفتی ادامه خواهد داشت.


همین امر در کنار نتایج انتخابات آمریکا، افزایش دکل‌های حفاری این کشور و ‌رکوردشکنی اوپک در تولید نفت طی ماه اکتبر دست به دست هم داد تا معاملات نفت خام در آغاز هفته جاری میلادی همچنان کاهشی باشد.


اعضای اوپک در حالی افزایش تولید نفت خود را در دستور کار قرار داده‌اند که کمتر از 15 روز دیگر در وین گرد هم خواهند آمد تا توافق نیم بند خود را در الجزایر کامل کنند. اگر اعضای اوپک نتوانند به یک توافق اصولی در 30 نوامبر دست پیدا کنند، قیمت‌های نفت خام در بازارها بیش از این سقوط خواهد کرد در حالی که تصمیم بر سر کاهش عرضه می‌تواند قیمت‌ها را به کانال 50 واحدی ببرد تا تولیدکنندگان نفت خام نگرانی کمتری نسبت به تحقق بودجه خود داشته باشند.


با توجه به این عوامل، در ساعت‌های نخست معاملات امروز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 3 سنت کاهش به ٤٤ دلار و ٧٢ سنت برای هر بشکه رسید. شاخص نفت خام آمریکا نیز در این مقطع با ١١ سنت افت، قیمت ٤٣ دلار و ٣٠ سنت را تجربه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته