دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1395 - 20:53

پیگیری قضایی پیرامون ماجرای توله ببر بنگال در مشهد

معاون دادستان مشهد گفت: تحقیقات قضایی در خصوص چرایی حضور یک قلاده توله ببر بنگال در منطقه مسکونی این شهر و جلوگیری از وقوع موارد مشابه ادامه دارد.
کد خبر : 134121

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، قاضی محمد بخشی محبی افزود: تحقیقات برای یافتن این توله ببر در مشهد همزمان با انتشار فیلم آن در فضای مجازی آغاز و مشخص شد حیوان در منزلی مسکونی در بلوار امامت این شهر در نزدیکی محل سکونت یکی از مدیران باغ وحش دیده شده بود.
وی ادامه داد: سرانجام این توله ببر دیروز 22 آبان در باغی واقع در روستای حصار شهرستان طرقبه شاندیز پیدا و با دستور قضائی به باغ وحش مشهد منتقل شد.
معاون دادستان مشهد گفت: در جریان تحقیق برای پیدا کردن این توله ببر مبادی خروجی شهر مشهد برای ممانعت از جا به جایی احتمالی حیوان غیربومی تحت نظارت قرار گرفت.
وی افزود: هدف از ادامه تحقیقات یافتن چرایی و چگونگی حضور توله ببر بنگال در مشهد و منطقه مسکونی است.
بخشی محبی ادامه داد: طبق قانون، خرید و فروش و تکثیر حیوانات غیربومی فقط با اخذ مجوز سازمان محیط زیست مجاز است، در غیر این صورت چنین اقدامی جرم بوده و مجازات متهم نیز بسته به نوع جرم از پرداخت جزای نقدی تا حبس می باشد.
وی در ادامه مجازات تعیین شده در قانون شکار و صید را سبک و فاقد قدرت بازدارندگی توصیف و بیان کرد: در دفاع از حقوق حیوانات هنوز قانون خاصی وجود ندارد.
معاون دادستان مشهد همچنین با اشاره به فعالیت سازمانهای مردم نهاد حامی حقوق حیوانات در مشهد و خراسان رضوی گفت: این دادستانی تا حد توان برای جلوگیری از حیوان آزاری، از سمنهای فعال در چارچوب قانون حمایت می کند.
وی افزود: این پرونده با حساسیت و جدیت در دست پیگیری است و پس از پایان تحقیقات و بازجویی در دادسرا، پرونده به دادگاه ارجاع می شود.
بخشی محبی ادامه داد: نگاه مسئولان قضایی به این پرونده دیدگاهی متفاوت از یک پرونده عادی است زیرا تلاش می شود مساله حیوان آزاری و نگهداری حیوانات غیربومی در باغها و منازل مسکونی بطور ریشه ای حل شود.
وی همچنین گفت: در دادسرای ناحیه شش مشهد 2 شعبه ویژه بررسی جرائم زیست محیطی فعال است و موارد مرتبط با دقت و سرعت پیگیری می شوند.
معاون دادستان مشهد افزود: تحقیقات تا یافتن چگونگی انتقال این توله ببر به مشهد و اینکه آیا از باغ وحش منتقل شده یا از خارج استان و نیز یافتن اشخاص حقیقی و حقوقی مقصر در این خصوص ادامه دارد.
چندی پیش یک قلاده توله ببر بنگال در خیابان امامت مشهد مشاهده و فیلم آن در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی انتشار یافت. با اقدام سریع اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ظرف کمتر از 48 ساعت ردیابی محل فیلمبرداری محقق و چند روز بعد این حیوان در یکی از باغهای طرقبه واقع در غرب مشهد پیدا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب