دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1395 - 09:10
در گفت‌و‌گو با آنا؛

دبیر فدراسیون بسکتبال: فیبا با موضوع حجاب بانوان بسکتبال موافقت نمی‌کند/ حضور ناظر فدراسیون دلیلی برای تایید لباس بانوان نیست

علی توفیق گفت: اعزام تیم سه نفره بانوان به تورنمت ترکمنستان بدون مجوز فدراسیون بسکتبال بوده و ما از مسابقاتی که در این کشور برگزار شده بی خبر هستیم.
کد خبر : 134060

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، پوشش بانوان بسکتبال ایران مورد تایید فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) نیست و تیم ملی بانوان باید پوششی داشته باشند که با قوانین فیبا مطابقت داشته باشد که البته این موضوع برخلاف قوانین شرعی ایران است. فدراسیون بسکتبال هم در این سال ها تلاش های زیادی برای متقاعد کردن آنها انجام داده است اما نتیجه ای نداده است تا اینکه فیبا یک فرصت دو ساله به فدراسیون بسکتبال ایران داده تا این موضوع را برطرف کنند که ناگفته نماند این مهلت دو ساله هم نتوانست کاری از پیش ببرد و بانوان بسکتبالیست ایران همچنان اجازه حضور در میادین رسمی را به دلیل پوشش ندارند.


اما صبح دیروز خبری امیدوارکننده در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه تیم 3 نفره بسکتبال بانوان در مسابقات ترکمنستان که مسابقات رسمی هم بود با حجاب کامل شرکت کرده است و حتی ناظر فدراسیون جهانی بسکتبال هم در این مسابقات حضور داشته و با موضوع حجاب آنها مخالفت نکرده است. این خبر نوید این را می داد که فدراسیون جهانی موضوع حجاب بانوان را پذیرفته است و حالا تیم ملی بانوان بسکتبال حق حضور در میادین رسمی را دارد.


علی توفیق دبیر فدراسیون بسکتبال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا، درباره این اتفاق گفت: «متاسفانه اعلام شده بود که بازیکنان با مجوز فدراسیون به این مسابقات اعزام شدند در صورتی که فدراسیون هیچ اطلاعی از این مسابقات نداشت و آنها بدون مجوز و نامه شورای برون مرزی به این مسابقات اعزام شدند.»


وی افزود: «اگر قرار باشد تیمی در مسابقه ای شرکت کند از طرف کشور مبدا دعوت‌نامه‌ای به فدراسیون ارسال می شود و ما هم آن دعوت‌نامه را به شورای برون مرزی ارسال می کنیم تا تاییدیه نهایی آن گرفته شود اما درباره این مسابقات هیچ دعوت‌نامه‌ای به فدراسیون ارسال نشده و ما هم از آن بی اطلاع بودیم.»


دبیر فدراسیون بسکتبال در ادامه عنوان کرد: «موضوع اصلی این است که این مسابقات حتی رسمیت ندارد و در سایت فدراسیون جهانی بسکتبال مسابقه ای به این نام نداریم. سال آینده ترکمنستان میزبان المپیک آسیایی است و شاید مسئولان این کشور تصمیم گرفتند که برای آمادگی بازیکنانشان این مسابقه را برگزار کنند که این به معنی این نیست که این مسابقات رسمی است و مورد تایید فدراسیون جهانی قرار گرفته است. از طرفی دیگر عنوان شده است ناظر فدراسیون جهانی بسکتبال در این مسابقات حضور داشته است که این موضوع هم نمی تواند دلیلی برای تایید شدن این مسابقات از طرف فیبا باشد چرا که ممکن است از نیروهای فدراسیون که ناظر فدراسیون جهانی هم محسوب می شوند در این رقابت ها حضور داشتند. به همین دلیل نمی توانیم بگوییم حتی حضور ناظر فدراسیون جهانی به معنی است که این رقابت ها در تقویم فیبا ثبت شده است.»


وی همچنین تاکید کرد: «از این رقابت ها عکس و فیلمبرداری نشده است و ما از کجا باید بفهمیم که واقعا بازیکنان حجاب داشتند؟!به هر حال این اعزام بدون مجوز فدراسیون و شورای برون مرزی انجام گرفته است و ما هم برخوردهای لازم را با انها انجام خواهیم داد.»


دبیر فدراسیون بسکتبال در مورد موضوع حضور تیم بانوان بسکتبال در مسابقات رسمی عنوان کرد: «‌فدراسیون همه جوره از بانوان حمایت کرده و این موضوع را در راس کار خود قرار داده است اما هنوز فیبا با آن موافقت نکرده است و این پرونده همچنان باز است. این موضوع تنها مختص به ایران نیست و بانوان ایرانی تنها درگیر این موضوع نیستند بلکه بانوان کشورهای مسلمان لباس های متنوعی دارند و اگر فیبا با لباس یک کشور موافقت کند مجبور است با لباس کشورهای دیگر هم موافقت کند و به همین دلیل است که این موضوع هنوز مورد تایید فیبا قرار نگرفته است.»


توفیق در پایان به وضعیت تیم ملی بزرگسالان اشاره کرد و گفت: «‌در حال حاضر مسابقات لیگ برتر در حال برگزاری است و تیم ملی هم در بهمن ماه مسابقات غرب آسیا را پیش رو دارد. با توجه به قهرمانی که تیم ایران در مسابقات فیبا چلنج آسیا به دست آورده است بنابراین ما برای رقابت های غرب آسیا مشکلی نداریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته