دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایان داستان ترامپ برای بورس

با پیروزی دونالد ترامپ بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازار سرمایه ایران شوکی را متحمل شد که به عقیده بسیاری از کارشناسان بورسی هیجانی بود اما بااین حال با گذشت تنها چند روز تب و تاب بازار خوابیده و شاخص به مدار صعودی خود بازگشته است.
کد خبر : 133961

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بازار بورس ایران هیچ‌گاه از افت و خیزهای نابهنگام مصون نبوده و این بازار همواره با رفتارهای هیجانی سهامداران خود دست و پنجه نرم کرده است. از شنیدن خبر اجرای برجام تا پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا که این بازار را بیش از انتظارها دچار دستخوش کرده است. تغییراتی که بیش‌تر به علت هیجان‌زدگی بازار رخ داده است.


در پیروزی ترامپ که حداقل باور کارشناسان بورسی بر این است، چرا که بورس تهران وابستگی به بازارهای جهانی ندارد تا شاخص تحت تاثیر بازارهای مالی جهانی باشد. به عبارتی بورس تهران به بورس جهانی متصل نیست و از این رو افت و خیزهای شاخص‌ها در بازارهای مالی نمی‌تواند تاثیری بر آن داشته باشد اما در عمل شاهدیم که جنب و جوش‌ها و واکنش‌ها در بازار سرمایه ایران در چنین مواردی اگر بیش‌تر از بازارهای جهانی نباشد، کم‌تر هم نیست.


روز معاملاتی بازار بورس در زمان اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا با افت یک هزار و 459 واحد به پایان رسید و بدین ترتیب این بازار افت بی‌سابقه‌ای را رقم زد. اکثر نمادهای معاملاتی قرمز شدند و صف فروشندگان سهام طولانی شد.


با اعلام خبر پیروزی ترامپ شاخص سهام در بازارهای مالی جهانی دچار نوسانات شدید شد و قیمت جهانی طلا افت شدیدی پیدا کرد. از سوی دیگر قیمت جهانی نفت صعودی شد و بدین ترتیب اکثر بازارها دچار نوسان شدند اما به نظر می‌رسد اکنون اوضاع به حالت سابق بازگشته و آرامش در اکثر بازارها برقرار شده است.


در این میان بورس تهران نیز به رویه سابق خود بازگشته و افت شاخص متوقف شده است. امروز هرچند در آغاز معاملات، شاخص کل بازار بورس با شدت بیش‌تری بر مدار صعودی حرکت می‌کرد و این روند کم‌کم آرام‌ شد اما با این حال بازار با رشد شاخص به کار خود پایان داد.


در جریان معاملات امروز شاخص کل بازار بورس 37 واحد رشد کرد و به عدد 79 هزار و 48 واحد رسید. در این روز 1.124 میلیون سهم در 71 هزار و 967 دفعه دست به دست شد و ارزش کل معاملات به 3.924.655 میلیون ریال رسید.


با توجه به اینکه روند معاملات روز گذشته نیز صعودی بود و این جریان امروز هم ادامه یافت ، به نظر می‌رسد که احاطه ترامپ بر بازار سرمایه به پایان رسیده و بازار به حالت سابق خود بازگشته است و هفته جاری را بدون تاثیر این جریان به اتمام می‌رساند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته