دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1395 - 09:25

دیده‌بان حقوق بشر: پیشمرگه‌های کرد مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

نیروهای امنیتی عراقی به طور غیرقانونی منازل و روستای متعلق به اعراب در شمال عراق را طی دو سال گذشته ویران کرده‌اند. دیده بان حقوق بشر گفته که اعمال نیروهای کرد جنایت جنگی است.
کد خبر : 133816

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، پیشمرگه‌های کرد بخشی از 100 هزار نیرویی هستند که در عملیات آزادسازی موصل مشارکت دارند.


گزارش دیده بان حقوق بشر به نقض‌های ارتکابی در حد فاصل سپتامبر 2014 (شهریور 93) تا می 2016 (اردیبهشت 95) در 21 شهر و و روستا در مناطق کرکوک و نینوا اختصاص دارد و نشان می‌دهد که «تخریب منازل آشکارا به صورت یک الگوی رفتاری انجام شده است.»


این مناطق، مناطقی به شمار می‌آیند که تحت صلاحیت اداری بغداد قرار دارند اما عملا از سوی نیروهای کرد کنترل می‌شوند. در این مناطق عموما اعراب ساکن هستند که در اثر حضور نیروهای داعش، آواره شده‌اند.


گزارش دیده بان حقوق بشر مبتنی بر بازدیدهای مختلف میدانی از روستاها و شهرها و گفت‌و‌گو با 120 شاهد و مقام محلی است. تحلیلگران تصاویر ماهواره‌ای گفته‌اند تخریب‌هایی که در این مناطق انجام شده، در محل‌هایی رخ داده است که اعراب در آن جا ساکن هستند.


جو استورک، معاون خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می‌گوید که «در این مناطق، خانه‌های اعراب تخریب شده‌اند بی آن که خانه‌های متعلق به کردها آسیبی دیده باشند.»


تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که 62 منزل متعلق به اعراب پس از آن که این مناطق به کنترل کردها درآمده اند، تخریب شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب