دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1395 - 14:37
رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی:

بانک جامع اطلاعات انرژی در کشور طراحی می‌شود

موسسه مطالعات بین المللی انرژی ایران، از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت موظف به طراحی و آماده سازی درگاه جامع اطلاعات انرژی در کشور شد.
کد خبر : 133649

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، سید حسین ایرانمنش با اشاره به اهمیت ایجاد زمینه‎ای مناسب برای تشکیل بانک اطلاعات انرژی در کشور گفت: معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، طراحی و آماده سازی درگاه جامع اطلاعات انرژی کشور را به موسسه مطالعات بین المللی انرژی واگذار کرده است.


با آماده‌سازی پایگاه اطلاع رسانی جامع و متصل به شبکه جهانی، پژوهشگران و فعالان بخش انرژی، کارشناسان سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و پژوهشکده‌های مرتبط با بخش انرژی می‌توانند به آسانی در جریان آخرین اتفاقات رخ داده در این بخش قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آوردند.


ایرانمش، ایجاد بانک جامع اطلاعات انرژی را از نیازهای اساسی بخش انرژی دانست و گفت: دسترسی به آمار و اطلاعات به روز و قابل اطمینان، یکی از اصلی‌ترین ارکان برنامه‌ریزی انرژی در سطح‌های مختلف عرضه و تقاضاست.


وی ادامه داد: با توجه به این‌که بخش انرژی نقش مهمی در تامین انرژی و درآمد ارزی کشور دارد، یکی از زیربناهای اصلی توسعه در کشور به شمار آمده است و نقش بنیادی در بخش های اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند.


ایجاد پایگاه اطلاع رسانی آمار و اطلاعات از منابع هیدروکربوری کشور سبب بررسی عملکرد بخش‌های تولید، فرآورش، انتقال، واردات و صادرات نفت و گاز و دیگر حامل‌های انرژی و سرانجام عرضه و تقاضای کل انرژی و ارتباط آن با بخش‌های اقتصادی و اجتماعی برای فراهم‌ساختن زمینه لازم برای تصمیم‌گیری سیاستگذاران بخش انرژی می شود.


مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی از سال ١٣٨٤ تاکنون و براساس ابلاغیه وزیر وقت نفت و به کارفرمایی معاونت برنامه‌ریزی این وزارتخانه مأموریت تدوین ترازنامه هیدروکربوری کشور را در مقاطع سالانه بر عهده دارد.


ایرانمنش در این باره ادامه می‌دهد: موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با رویکرد تحلیل جامع بخش انرژی هیدروکربوری و شناسایی تنگناها در بخش‌های عملیاتی در گستره صنعت انرژی با تاکید بر بخش‌های نفت و گاز، از سال ١٣٨٤ به طور سالیانه نسبت به تهیه و انتشار ترازنامه هیدروکربوری به عنوان سند رسمی وضعیت موجود آمار انرژی کشور اقدام کرده است.


به گفته وی، این موسسه به منظور ارائه اطلاعات گسترده در خصوص وضعیت آینده انرژی کشور و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز به ویژه در بخش نفت و گاز و دورنمای بخش انرژی ایران، مطالعاتی را انجام داده است.


رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی با تاکید بر روزآمدکردن و استخراج نتایج مدل‌های طرح جامع انرژی کشور، تصریح می کند: این اطلاعات در اختیار دستگاه‌های مختلف ذیربط و تصمیم گیران و سیاستگذاران بخش انرژی قرار گرفته است.


وی ادامه داد: تدوین راهبردهای میان‌مدت و بلندمدت در توسعه بخش انرژی و سیاست‌گذاری مناسب برای حداکثرکردن منافع ملی همواره از دغدغه‌های تصمیم گیران بخش انرژی کشور است که این مسئله سبب شد تا موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در سال ١٣٨٨ به عنوان مجری طرح جامع انرژی کشور انتخاب و مطالعات این طرح را به انجام برساند.


حال که قرار است موسسه مطالعات بین المللی انرژی زمینه‎های ایجاد درگاه جامع اطلاعات انرژی را فراهم کرده و نسبت به ایجاد آن اقدام کند؛ انتظار می‌رود در آینده بتوان شاهد انسجام در سیاست گذاری‌های مربوط به بخش انرژی کشور باشیم.


ایران اکنون به لحاظ دارا بودن ذخایر انرژی جهان، پس از کشورهای کانادا، عربستان و ونزوئلا مقام چهارم را در اختیار دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تامین انرژی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته