دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با مشارکت بنیاد رودکی؛

برندگان جایزه «یوسرن» در برج آزادی معرفی شدند

مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی شبکه جهانی آموزش و پژوهش‌های علمی «یوسرن» ( USERN)، با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سالن برج آزادی تهران برگزار شد.
کد خبر : 133533

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، در این رویداد برندگان نخستین دوره جایزه یوسرن معرفی شدند و به 5 نفر از محققان جوان زیر 40 سال جوایزی اعطا شد.


در مراسم اختتامیه این کنگره، نیما رضایى، رییس شبکه جهانى آموزش و پژوهش‌هاى علمی یوسرن و شیدا مهنام، رییس دپارتمان علوم اجتماعى و انسانى کمیسیون ملى یونسکو در ایران سخنرانی کردند.


ارایه «پرفورمنس آرت»، اجرای موسیقی و شاهنامه‌خوانی از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه کنگره در سالن برج آزادی بود.


جمشید آقایی، لوکاس جوپا(lucas joppa) مرتضی محمودی، الکساندر لمنس(Alexander Leemans) و فلوریس د لانگه(Floris de Lange) برگزیدگان اولین دوره جایزه علمی یوسرن بودند.


همکاری بنیاد رودکی


رضایى، رییس شبکه جهانى آموزش و پژوهش‌هاى علمی یوسرن در حاشیه مراسم اختتامیه این کنگره با تشکر از بنیاد رودکى بیان کرد: این بنیاد همکارى بسیار خوبى با ما داشت؛ ما


می‌توانستیم این مراسم را در دانشگاه نیز برگزار کنیم اما اینکه در محیط دیگرى این برنامه اجرا شود، حس بسیار خوبى است و بنیاد رودکى در این باره نهایت همکارى را با ما داشت.


رضایی درباره این رویداد گفت: این کنگره سه روزه، به میزبانى دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حمایت کمیسیون ملى یونسکو، معاونت علمی و فناورى ریاست جمهورى و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى برگزار شد و سخنرانانى از کشورهاى مختلف دعوت شدند.


وى توضیح داد: بحث شبکه جهانى آموزش و پژوهش هاى یوسرن، علم بدون مرز است؛ علم بدون مرز در واقع انجام فعالیت‌هاى علمى در بین علوم، کشورها و افراد پیشکسوت و جوان مختلف است.


یوسرن از کجا آمد؟


رضایى درباره ایده شکل گیرى این مراسم گفت: ایده یوسرن از دو سال قبل و زمانى که براى بازدیدهاى مختلف به دانشگاه‌هاى آمریکایى رفتم شکل گرفت؛ زمانى که آنها درباره همکارى مشترک سخن گفتند من به این فکر کردم که حال که دنیا، دنیاى ارتباطات است و مردم بیشتر وقت خود را در شبکه هاى اجتماعى مى گذرانند، این وقت را براى علم بگذارند.


وى افزود: همه سخنرانان و مدعوینی که برای این برنامه به ایران آمدند جزو دانشمندان یک درصد برتر دنیا هستند؛ از جمله جان گوردن( John Gurdon) برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 2012 و دکتر لوییس نیرنبرگ ( Louis Nirenberg) برنده جایزه ابل.


عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه هزار نفر از محققان جوان در این همایش شرکت کردند، تصریح کرد: در این جشنواره پنج برنده در علوم مختلف اعلام شدند که در شاخه علوم ریاضیات و کامپیوتر، فیزیک و شیمى، علوم علوم پایه، علوم پزشکى و علوم اجتماعى هستند.


وى با اعلام اینکه داوران این جشنواره که از کشورهاى مختلف هستند، مى توانند سفیران خوبى براى کشورمان باشند، گفت: اینکه کشور ما به عنوان برگزارکننده این مراسم در دنیا شناخته شود حس بسیار خوبى را براى ما به همراه دارد.


علم بدن مرز و همکاری 110 دانشمند


مهنام، رییس دپارتمان علوم اجتماعى و انسانى کمیسیون ملى یونسکو در ایران هم با قدردانی از بنیاد رودکی به خاطر همکاری در مراسم اختتامیه گفت: ما براى مراسم پایانی کنگره، دوست داشتیم که رویدادی کاملا علمى برگزار شود و با توجه به جایگاه دکتر صفى‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی، این بنیاد به ما معرفى شد؛ با اولین نامه، ایشان و تیمشان از ما حمایت کردند و سالن برج آزادى را در اختیار ما قرار دادند.


وی در باره یوسرن گفت: شبکه علم بدون مرز، شبکه‌ای عارى از هرگونه ملاحظات سیاسى بوده و کاملا علمى است؛ این شبکه از ١٤ ماه پیش به تلاش و همت نیما رضایى که از دانشمندان یک درصد و نخبه ایران است و با توجه به افتخاراتى که در دانشگاه‌هاى سراسر کشور داشتند شکل گرفت.


مهنام افزود: این شبکه در ١٠ کشور دنیا داراى فضا و دفتر بوده و فعال است و دکتر رضایى با وجود اینکه کشورهای آمریکا، آلمان و اوکراین علاقه‌مند بودند که اولین بار این کنگره در این کشورها برگزار شود، تاکید داشت که در کشور خودمان این اتفاق براى نخستین بار بیفتد که با همکارى و حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى و همچنین دانشگاه علوم پزشکى دانشگاه تهران موفق شدند این کنگره را برگزار کنند.


رییس دپارتمان علوم اجتماعى و انسانى کمیسیون ملى یونسکو در ایران در ادامه افزود: از ٨ ماه پیش کمیسیون ملى یونسکو در ایران، در جریان این رویداد قرار گرفت و ما هم با روى باز استقبال کردیم.


مهنام بیان کرد: مقالات بسیار زیادى از سراسر دنیا برای این کنگره ارسال شد که توسط ١١٠ دانشمند یک درصد برتر دنیا ارزیابى شدند و در نهایت پنج مقاله برتر برگزیده شدند.


وى در پایان گفت: برندگان، جایزه نقدی و تندیس مراسم را دریافت کردند و ما نیز تندیسى به نمایندگى از کمیسیون ملى یونسکو به این دانشمندان جوان دادیم.


مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی شبکه جهانی آموزش و پژوهش‌های علمی،«یوسرن» ( USERN)، با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سالن برج آزادی تهران برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته