دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1395 - 10:22

داعش از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده کرده است

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد گروه داعش در سوریه از سلاح‌های شیمیایی ممنوعه استفاده کرده است.
کد خبر : 133492

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه رای‌الیوم، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: «دفتر اجرایی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی روز گذشته (جمعه) اعلام کرد گروه داعش معاهده این سازمان برای استفاده نکردن از سلاح‌های ممنوعه را نقض کرده است.»


یک منبع مشارکت‌کننده در نشست پشت درهای بسته دفتر اجرایی که خواست نامش فاش نشود، گفت علاوه بر این، در جلسه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اعضاء، نظام سوریه را نیز به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کردند.


نسخه‌ای از قطعنامه نهایی صادر شده در این جلسه در 4 صفحه به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است. در این نسخه نسبت به نتیجه تحقیقات کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ابراز نگرانی فزاینده شده است.


اسپانیا پیش‌نویس این قطعنامه را برای رای‌گیری ارائه و به شدیدترین تعابیر نظام سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد. نماینده این کشور همچنین از دو طرف مشخص در گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی خواست تا فورا هرگونه استفاده از سلاح را متوقف کنند.


تحقیق مشترک میان سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در اواخر اکتبر (اوایل آبان) ارائه شده بود. طبق ادعای مطرح شده در این گزارش، ارتش سوریه با حملات شیمیایی درسال‌های 2014 و 2015 سه شهرک در سوریه را هدف قرار داده بود.


همچنین در این گزارش اعلام شد که گروه داعش در 21 آگوست 2015 (30 مردا 1394) از گاز خردل در استان حلب واقع در شمال سوریه استفاده کرده بود.


28 کشور، از مجموع 41 عضو دفتر اجرایی پیش‌نویس قطعنامه اسپانیا را تایید کردند که در میان آن‌ها کشورهای بریتانیا، فرانسه و امریکا وجود دارند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته