دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1395 - 14:00
در گفت‌وگو با آنا؛

قائم‌مقامی: تا 15 سال دیگر بازیکن شطرنج باقی می‌مانم/ دانشگاه آزاد در آگاهی‌محوری ورزشکاران موثر بوده است

ملی‌پوش تیم شطرنج ایران گفت: بعد از 10-12 سال که خیلی خوب به شطرنج‌ حرفه‌ای پرداختم، وقتم را با روزی بیش از 5 ساعت کار به نفع شطرنج خالی می‌کنم تا افتخارات بیشتری را کسب کنم.
کد خبر : 133308

احسان قائم‌مقامی موفق‌ترین شطرنج‌باز ایران امروز مهمان غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات بود. گفت‌وگوی خبرنگا ورزشی آنا با وی در پی می‌آید:


* جدیدا فعالیت شما در عرصه شطرنج کمرنگ شده، آیا این موضوع را تایید می‌کنید و علت آن چیست؟


- خیر، خودم چنین چیزی را فکر نمی‌کنم. البته شاید اینچنین باشد اما همچنان فعالم و خداروشکر به عنوان شطرنج‌باز شماره یک ایران برای تیم‌ملی انجام وظیفه می‌کنم. این اتفاق خیلی خوبی است که شطرنج‌بازهای خیلی خوب کشورمان آنقدر زیاد شده‌اند که خبرها تقسیم شده است و شاید دیگر من مرکز توجه نیستم. از این حیث خوشحالم که چهره‌های نامدار و پرمهره‌ای به جامعه ورزش معرفی می‌شوند و با حمایت فدراسیون شطرنج‌ این چهره‌ها در حال افتخارآفرینی هستند. با این وجود همچنان فعالم و تمرکز روی کارم را در حال بیشتر کردن هستم. از این طریق به هواداران و مردم عزیز ایران که همیشه لطف دارند اعلام می‌کنم با کم کردن مشغله‌های جانبی، بعد از 10-12 سال که خیلی خوب به شطرنج‌ حرفه‌ای پرداختم، وقتم را با روزی بیش از 5 ساعت کار به نفع شطرنج خالی می‌کنم تا افتخارات بیشتری را کسب کنم.


* تا کی قصد دارید به این رشته به صورت حرفه‌ای بپردازید و آیا قصد مربیگری بعد از دوران فعالیت نیز دارید؟


- از جنس و عاشق شطرنجم. سعی می‌کنم در هر منصبی بتوانم به این رشته و کشورم خدمت کنم. فعلا تا سال‌های سال به عنوان بازیکن آماده خدمتم و تا موقعی که احساس کنم که می‌توانم شطرنج خود را پیشرفت بدهم، افتخارآفرینی خواهم کرد و در خدمت این رشته هستم. البته در کنار آن فعالیت‌های دیگری مثل مربیگری و تدریس در دانشگاه‌ها در برنامه‌ام است و سعی می‌کنم مسئولیت‌های اجتماعی خود را تا حدی که به حرفه‌ام لطمه نزند، دنبال کنم. فکر می‌کنم تا 10-15 سال دیگر حداقل بتوانم به عنوان بازیکن فعالیت‌های جدی داشته باشم.


* برخی ورزشکاران حرفه‌ای در ایران دوست ندارند که فرزندانشان به صورت حرفه‌ای این رشته را دنبال کنند. برنامه و علاقه شما چیست؟


- هر انسانی مسئول زندگی خودش است. باید حس خوب در زندگی و دیگران ایجاد کنیم. همه انسان‌ها در انتخاب آزادند و هرکس می‌تواند راه خود را انتخاب کند. صددرصد من از این قاعده مستثنی نیستم و سعی می‌کنم به اطرافیانم کمک کنم و اگر دوست دارند این رشته را فرابگیرند کمکشان می‌کنم تا پیشرفت کنند.


* نقش دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی را در توسعه و پیشرفت ورزش چطور ارزیابی می‌کنید؟


- فکر می‌کنم دانشگاه آزاد در بعد حمایت از ورزش خیلی خوب عمل کرده و در 15-20 سال اخیر فعالیت‌های ورزشی خوبی را تدارک دیده و به عنوان نهادی بسیار پرمراجعه و بزرگ آموزشی، حلقه اتصال خوبی را با ورزش در کشور برقرار کرده است. دانشگاه آزاد قهرمان‌های بسیار خوبی را نیز جذب کرده است و این ورزشکاران نیز به نوعی با آگاهی‌محوری، سطح اطلاعات علمی خود را در سطح عالی ارتقاء داده‌اند و به موفقیت‌های خوب و چشمگیری رسیده‌اند و سفیران خوبی برای جامعه هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته