دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صرفه‌جویی 70 درصدی مصرف آب با مکانیزاسیون 60 مزرعه پرورش ماهی حوزه دریاچه ارومیه

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات از اجرای طرح مکانیزاسیون در 60 مزرعه پرورش ماهی واقع در حوزه آبریز دریاچه ارومیه به عنوان پایلوت ترویجی در طی برنامه پنج ساله ششم توسعه خبر داد.
کد خبر : 133228

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، محمد پورکاظمی در بازدید از پروژه پرورش ماهی در قفس سد حسنلوی نقده، ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش شیلات استان اظهارکرد: با همکاری معاونت ترویج سازمان تحقیقات، شیلات و ستاد احیای دریاچه ارومیه در طی 5 سال آینده با مشارکت و همکاری بخش خصوصی ،اجرای طرح مکانیزاسیون در 60 مزرعه پرورش ماهی استان به عنوان پایلوت ترویجی با هدف صرفه‌جویی 50 تا 70 درصدی مصرف آب در دستور کار قرار دارد.


وی اضافه کرد: توسعه مکانیزاسیون در مزارع پرورش ماهی با هدف افزایش تولید، افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آبی، کاهش قیمت تمام شده ماهی در مزارع و افزایش تولید در واحد سطح انجام می‌گیرد.


پیش‌بینی تولید 200 هزار تن ماهی در قفس در کشور


پور‌کاظمی با بیان اینکه طرح پرورش ماهی در قفس از راهبردهای سازمان شیلات ایران در برنامه ششم توسعه با رویکرد اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در برنامه ششم توسعه تولید 200 هزار تن ماهی و آبزیان در قفس در کشور هدفگذاری شده است.


رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران گفت: پرورش ماهی در قفس در حال حاضر در خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر و آبهای داخلی پشت سد هایی که دارای آب آشامیدنی غیر شرب یا کشاورزی هستند اجرا می‌شود.


این مسئول با بیان این که باید از پهنه آبی موجود در آذربایجان غربی استفاده بهینه شود و پرورش گونه های سریع و بومی متناسب منطقه در اولویت قرار گیرد، گفت: پرورش قزل آلابه تنهایی در سد حسنلو با توجه به بحران کم آبی دریاچه ارومیه مقرون به صرفه نیست و باید برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت پرورش ماهی خاویار،سوف در قفس و کپور متناسب با حجم و دمای آب سد و نیاز بازار صورت گیرد.


وی با بیان این که موسسه تحقیقات شیلات کشور تهیه بسته تحقیقات، آموزش و ترویج را در دست پیگیری دارد، اضافه کرد: توانمندسازی بخش خصوصی و علاقمندان به پرورش ماهی در قفس باعث می‌شود پهنه‌های آبی موجود در کشور که نیاز به اراضی کشاورزی و سیستم‌های هوادهی و هزینه‌های اضافی ندارند با استفاده از گونه های سریع الرشد یا متناسب با هر منطقه به نحو بهینه مورد استفاده قرار گیرند.


پورکاظمی بیان کرد: موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور به عنوان بزرگترین موسسه تحقیقاتی شیلاتی با سابقه صد ساله در برنامه جامع تدوین شده خود استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای تکثیر و پرورش ماهیان و اصلاح نژاد و تولید لاین‌هایی که برای رسیدن به خودکفایی کشور در بی‌نیازی از وارد کردن تخم چشم زده و سایر گونه‌ها موثر هستند را در دستور کار خود قرار دارد.


وی گفت: در زمینه تولید تخم چشم زده، اصلاح روش‌های آبیاری، اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا، مقابله با بیماری‌های قزل‌آلا و ماهی کپور با کشورهای خارجی از جمله فرانسه، نروژ، هلند و مجارستان قراردادهای همکاری تحقیقاتی بسته شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته