دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1395 - 16:21

اعلام آمادگی سخنگوی شورای نگهبان برای انتشار ویدئوهای جلسه بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی

کدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره حرف و حدیث‌های موجود درباره دیدار مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اعضای شورای نگهبان و مباحث مرتبط با ردصلاحیت ایشان در انتخابات 92 گفت: ما حاضریم همه ویدئوها و صداهای ضبط شده را منتشر کنیم، چنانچه از سوی دوستان غیراخلاقی تلقی نشود.
کد خبر : 133069

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، همچنین درباره عملکرد و اقدامات اخیر شورای نگهبان گفت: دو مصوبه از سوی شورای نگهبان اعاده شده است که شامل استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود که این مصوبه یک نوبت برای بررسی به شورا ارسال شد و با توجه به ایرادات مطرح به آن مورد بررسی قرار گرفت و نظر فقهای شورای نگهبان بر این بود که علی‌رغم اصلاحات صورت گرفته ایرادات قبلی کماکان به قوت خود باقی است.


فعلا امکان ارجاع استفساریه به مجمع تشخیص وجود ندارد/ اگر رفت نظر مجمع را می‌پذیریم


وی افزود: این ایرادات به این جهت مطرح شد که محدود کردن حق اظهارنظر شورای نگهبان با فرض وصول مدارک، مغایر اصل 199 است. در مصوبه‌ای دیگر، فقهای شورای نگهبان معتقد بودند ابهام جدیدی با فرض ابهام قبلی به وجود آمده که براساس آن 2 تاریخ در مصوبه تعیین شده است که یکی مربوط به بعد از تأیید صلاحیت‌هاست و دیگری بعد از اعلام صحت انتخابات. فقهای شورای نگهبان آن را واجد ابهام دانسته و به مجلس اعاده کردند تا بعد از رفع ابهامات موجود مورد بررسی مجدد شورای نگهبان قرار گیرد.


کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره امکان ارجاع استفساریه به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استفساریه باید مسیر قانونی خود را طی کند و در صورتی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شود، شورای نگهبان رأی و نظر مجمع را می‌پذیرد.


وی تأکید کرد: البته با توجه به ابهامات موجود در آن که از نظر شورای نگهبان مطرح شده است، در حال‌حاضر امکان ارجاع آن به مجمع وجود ندارد.


سخنگوی شورای نگهبان درباره مساله فتنه و تاثیر آن در تایید صلاحیت‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آتی گفت: فتنه و انحراف از معیارهایی است که برای تایید صلاحیت کاندیداها مورد توجه ما قرار می‌گیرد.


وی در بخش دیگری از گزارش خود گفت: پنج نامه از دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرت با شرع به شورای نگهبان فرستاده شده بود که بنا به نظر فقهای شورای نگهبان، عدم مغایرت آنها با شرع تأیید و به دیوان عدالت اداری فرستاده شد.


تنها یک بند از سیاست‌های کلی انتخابات به شورای نگهبان مربوط است


کدخدایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در بحث سیاست‌های کلی دولت و مجلس وظایف قانونی دارند که باید مسیر خودش را طی کند و در حال‌حاضر در وزارت کشور و هیأت دولت در حال بررسی است.


وی ادامه داد: به جز اصل 5 از بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات در این سیاست‌ها وظیفه‌ای برعهده شورای نگهبان قرار داده نشده و این بند نیز ناظر بر تعیین مدیر و مدبر بودن نامزد انتخاباتی است که در زمان موعد، مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.


اگر درباره رجل سیاسی به جمع‌بندی برسیم صراحتا اعلام می‌کنیم


کدخدایی با اشاره به شاخص‌های مربوط به تعیین رجل سیاسی گفت: اگر بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و معیارهای مشخصی را برای معرفی رجل سیاسی و تأیید آنها ارائه کنیم، صریحا اعلام خواهیم کرد.


وی افزود: شورای نگهبان در تلاش است معیارهای مشخصی را در این‌باره ارائه کند.


نظر شورای نگهبان درباره نظارت بر نمایندگان عوض نشده


کدخدایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره محدوده زمانی نظارت شورای نگهبان با توجه به اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان مبنی‌بر نظارت مستمر این نهاد بر نمایندگان مجلس گفت: ایشان هیچ‌گاه از نظارت مستمر شورای نگهبان صحبت نکردند، بلکه گفتند نظارت مستمر لازم است. همان‌ چیزی که در حال‌حاضر در بند 13 سیاست‌های کلی انتخابات نیز آمده است.


وی تصریح کرد: در گذشته نیز شورای نگهبان تا پیش از صدور اعتبارنامه نمایندگان اعلام نظر می‌کرد و این حق را برای خود قائل بود و همچنان نیز بر همان نظر است.


سخنگوی شورای نگهبان با اشاره بر همین اصل افزود: براساس اصل 115 این رویه از گذشته وجود داشته و نظارت بر نمایندگان تفسیر شخصی اعضای شورای نگهبان نیست.


کدخدایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اصرار نمایندگان مجلس برای ارجاع استفساریه به مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این حق قانونی نمایندگان است.


وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر تایید استفساریه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید صلاحیت منتخبانی که پیش از صدور اعتبارنامه صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان رد شده بود، گفت: قانون هیچ‌گاه عطف بماسبق نمی‌شود و ناظر بر گذشته نیست.


کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ایرادات وارده به لایحه ایثارگران توسط شورای نگهبان گفت: لایحه برنامه قبل نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و بعد از ابلاغ آن به مجمع مورد تایید و تصویب قرار گرفت و همچنان نیز ایراد اصل 75 که مربوط به بار مالی لایحه است، به آن وارد است و با توجه به آنکه مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مجلس نمی‌تواند تا زمانی که مجمع درباره آن تجدیدنظری ارائه کند، آن را تغییر دهد.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه شورای نگهبان خودنظارتی را کارآمد نمی‌داند و معتقد است باید بر نمایندگان نظارت از سوی شورای نگهبان ادامه یابد و چگونگی اعتماد افکار عمومی به شورای نگهبان درباره تایید و رد صلاحیت‌ها گفت: نهادها در هرجایی از دنیا در مسیر قانونی قرار می‌گیرند و قطعا نسبت به شورای نگهبان نیز نظارت‌هایی وجود دارد و این‌گونه نیست که هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته باشد، اما در چارچوب سه قوه باید مکانیزم‌های نظارتی را تعریف کرد و در آنجایی که قانون اساسی امری را به ما محول کرده باشد، تابع قانون هستیم.


وی در پایان درباره تایید صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها گفت: براساس اصل 99 و تفسیر اعضای محترم شورای نگهبان از آن، نظارت بر انتخابات شوراها برعهده شورای نگهبان نیست و قوانین نظارتی مربوط به آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته