دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1395 - 13:41
در گفت وگو با آنا

مختارپور: مذاکرات با شهرداری تهران برای پرداخت سهم قانونی کتابخانه‌های عمومی ادامه دارد

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات، به بیان توضیحاتی درباره عملکرد کتابخانه‌های عمومی کشور و ضرورت همکاری سایر نهادها، خصوصاً آموزش و پرورش در ارتقای فرهنگ مراجعه به کتاب و کتابخانه‌ها پرداخت.
کد خبر : 132968

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، گفت: «از یک سال و نیم پیش که مجموعه کتابخانه‌های بزرگ با عنوان «مکتب» راه‌اندازی شد، به اطلاعاتی دسترسی پیدا کردیم که نتایج قابل توجهی را به همراه داشت.»


مختارپور ادامه داد: «درست است که نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور، 3 هزار و 400 کتابخانه در استان‌ها و شهرهای مختلف دارد. اما نباید فراموش کرد که 12 هزار کتابخانه در مساجد کشور وجود دارد، مدارس کشور دارای بیش از 70 هزار کتابخانه هستند و بسیاری از سازمان‌ها، از شهرداری مراکز برخی استان‌ها گرفته تا دانشگاه‌ها و ... کتابخانه‌های زیادی دارند. علاوه بر این‌ها، کتابخانه‌های وقفی مختلفی در کشور وجود دارند، مثل کتابخانه ملک.»


وی درباره کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های کشور گفت: «فقط در 13 نهاد کشور که نهاد کتابخانه‌های عمومی هم یکی از آن‌هاست، 206 میلیون جلد کتاب وجود دارد. مشکل ما کمبود کتاب و کتابخانه نیست؛ بلکه مشکل جامعه ما، فرهنگِ مراجعه به کتاب و کتابخانه است.»


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: «ممکن است یکی از کتابخانه‌های نهاد، کتابی را نداشته باشد، اما کتابخانه‌های دیگر هم هستند. اما همانطور که گفتم، نیاز ما این است که باید فرهنگ مراجعه به کتابخانه در جامعه ما تقویت شود.»


وی درباره چگونگی ترویج این فرهنگ گفت: «فرهنگ‌سازی در حوزه کتابخانه‌ها و مراجعه مردم به آن‌ها، مسأله‌ای نیست که ما بخواهیم از نو و از ابتدا آن را شروع کنیم. تجربه سایر کشورهای پیشرفته در زمینه کتاب‌خوانی نشان می‌دهد که مهم‌ترین هدف‌گذاری برای تقویت توجه جامعه به کتاب و کتابخانه، از مدارس شروع می‌شود.»


مختارپور افزود: «در برخی کشورها، مدارس از همان سال نخستِ ابتدایی، برای دانش‌آموزان خود ساعتِ مراجعه به کتاب و مطالعه در نظر می‌گیرند و این ساعت، از برنامه‌های مشخص و ثابت مدارس به شمار می‌آید.»


وی گفت: «اگر سیستم آموزش و پرورش ما بتواند توجه به کتاب و مراجعه به کتابخانه را از اولین سال‌های ابتدایی به دانش‌آموزان آموزش دهد، مطمئناً نسل‌های بعدی کتابخانه‌ها را بیشتر از تمام مراکز و نهادهای فرهنگی در کشور خواهند شناخت و از آن‌ها استفاده خواهند کرد.»


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره نجوه پرداخت تکلیف قانونی شهرداری به نهاد نیز توضیح داد: «ماده 64 مواد دائمی بودجه که در زمستان 93 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، ما توانستیم در سال‌های 94 و 95 بخشی از مطالبات‌مان از شهرداری‌ها را بگیریم.»


مختارپور گفت: «بعد از آن نیز با هماهنگی‌هایی که با سازمان شهرداری‌های کشور صورت گرفت، توافق‌نامه‌ای امضا کردیم که از این به بعد شهرداری‌ها مطابق با قانون، نیم درصد از درآمد خود را به نهاد کتابخانه‌های عمومی هر شهری پرداخت کنند، تا مشکلات مالی نهاد رفع شود. خوشبختانه این اتفاق تا کنون در دو مرحله محقق شده است.»


وی همچنین درباره ادعای شهرداری‌های دارای کتابخانه عمومی اظهار داشت: «قانون این وظیفه را به عهده شهرداری‌ها گذاشته که نیم‌ درصد درآمدهای خود را به نهاد شهر خودشان بپردازند. اینکه برخی از شهرداری‌ها در کلان‌شهرها، خودشان کتابخانه‌هایی دارند، دست‌شان هم درد نکند. اما قانون نگفته که آن نیم‌درصد را خرجِ کتابخانه‌های خودشان بکنند.»


وی تاکید کرد: «ضمن اینکه شهرداری‌ها، تنها در 8 شهر دارای کتابخانه هستند و شهرداری‌ها در بیش از هزار و 200 شهر، کتابخانه ندارند. مخاطب قانون، تمام شهرداری‌هاست و شهرداری‌های دارای کتابخانه هم باید از قانون، تبعیت کنند.»


مختارپور درباره شهرداری تهران و نحوه پرداخت سهم قانونی آن نیز گفت: «با شهرداری تهران هنوز هم مشکل‌هایی داریم، اما مذاکرات ادامه دارد. اگرچه درآمد شهرداری تهران آن‌قدر هست که برای دریافت تنها نیم‌درصد از آن، چندان نیاز به مجادله نداشته باشیم. اما امیدواریم مشکلات با حسن تفاهم طرفین، حل شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته