دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1395 - 10:59
وزیر نفت خبر داد:

بنزین یورو5 و 6، مهمان ماشین های ایرانی

زنگنه با ارائه خبری خوش در زمینه تولید نفت با کیفیت به دست تولیدکنندگان داخلی گفت: اواخرامسال بنزینی که به دست مردم می رسد با کیفیت یورو5 و 6 خواهد بود، همه کارها به خوبی پیش می رود و این تولید بنزین با کیفیت در داخل کشور و به دست تولیدکننده داخلی صورت می‌گیرد؛ هندی ها در پرداخت پول که نتیجه تحریمهاست کمی ما را اذیت می کنند که این نیز حل می شود، ما برای توسعه صنعت نفت از روشهای مختلفی استفاده می کنیم.
کد خبر : 132925

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، زنگنه وزیر نفت کشورمان با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه خبر، ضمن اشاره به انواع قراردادهای نفتی گفت: اجرای قراردادهای نفتی متفاوت است. زمانی که قرار می شود پیمانکاری پالایشگاهی را بسازد به یک صورت وارد قرارداد می شود و قرارداد فاینانس شرایط دیگری دارد؛ در این قراردادها معمولا 70 درصد از تجهیزات را طرف سازنده باید تامین کند. در قرارداد 5 هزار میلیاردی اخیر شرکت نفت با طرف خارجی، پیمانکاران ایرانی می توانند حداقل 3.5 میلیارد آن را تصاحب کنند. این یک فرصت استثنایی برای ایرانیان است، قراردادهای پیمانکاری عادی عمدتا ریسکی ندارند اما در موضوع اخیر ریسک بالاست به این معنا که اگر محصول نهایی با میزان تعهد شده هماهنگ نباشد طرف خارجی نه تنها سودی بدست نمی آورد بلکه ضرر هم می کند که این قراردادها عمتا با عنوان قراردادهای مخزن شناخته می شوند.


زنگنه گفت: پایانه سکو، عرشه ها، سکوی 20 هزار تنی که برای نخستین بار در ایران ساخته می شود تا افت تولید را به حداقل برساند همه و همه بدست توانمند مهندسین این مرز و بوم صورت می گیرد که نیازمند رقابت در این عرصه است و نکته مهم ارتقاء بهره وری در این زمینه خواهد بود که موجب می شود طرف غربی تولیدات این موارد را به پیمانکار ایرانی بسپارد.


محاسن حضور پیمانکار داخلی در مناقصه ها


وزیر نفت با اشاره به محاسن حضور پیمانکار داخلی در مناقصه ها افزود: اگر بتوانیم تولیدات زیرساختها را به ایرانیان بدهیم انتقال تکنولوژی را در کشورمان آورده و نهادینه کرده ایم، دانشی که در 20 سال گذشته در کشورمان وجود نداشت و به عنوان مثال ما توانی برای ساخت پایه های نفتی را نداشتیم و مجبور بودیم از اندونزی و مالزی آن را وارد کنیم، لوله گذاری در دریاها و غیره نیز از جمله موضوعاتی بود که ما تا پیش از این توانایی تولیدات آنها را نداشتیم اما امروز این توانمندی برای پیمانکاران داخلی مان حاصل شده است.


زنگنه گفت: پارس جنوبی در حال حاضر گاز ترش تولید می کنند که در پتروشیمی این گاز شیرین سازی می شود، یک میلیون تن اتان تولید می شود که به عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد؛ ما 40 ماه پس از عقد قرارداد به اولین تولید خود می رسیم، دو الی سه سال بعد از آن، اولین سکو را نصب می کنیم، ما سالی 17 تا 18 میلیارد متر مکعب تولید خواهیم داشت که در مجموع سود 4.5 میلیارد دلاری برای کشور خواهد داشت؛ ذکر این نکته مهم است که امسال در برداشت روزانه مشتقات نفت و گاز با قطر برابر می شویم.


وزیرنفت با اشاره به کیفیت قراردادهای جدید نفتی افزود: در قراردادهای جدید تلاش می کنیم تا از لایه های نفتی هم استخراج داشته باشیم، مهمترین میدان ما میدان آزادگان است که متاسفانه میزان بازیافت ما از این میدان در حدود 5 درصد است که در صورت استفاده از تکنولوژی های جدید تا 20 درصد می رسد یعنی ما قادریم از این نفت ها استفاده مجدد تا 20 درصد داشته باشیم.


تکذیب مذاکره با مصری ها


زنگنه با رد هرگونه ملاقات با طرف مصری گفت: ما با مصری ها ملاقاتی نکرده ایم و اساسا این خبر، کذب محض است و نقشه ای برای اهدافی خاص بود؛ وضعیت صادرات ما خوب است، در ماه اکتبر 2 میلیون 400 هزار بشکه نفت خام فروختیم، امروز هر بشکه را حدودا 40 دلار به فروش رساندیم، قیمت نفت در اوپک بالا و پایین زیادی دارد اما عقل جمعی نمی گذارد تا شرایط نفت بحرانی شود و من به نتیجه این نوسانات خوش بین هستم.


وزیر نفت با اشاره به خام فروشی به عنوان بخشی مهم در توسعه پالایشگاه ها گفت: انتقاد از خام فروشی از جمله مواردی است که هم درست است و هم غلط است زیرا تا زمانی که نفت تولید نشود و به فروش نرسد که پالایشگاهی ایجاد و ساخته نمی شود، در پروژه عسلویه ظرفیت تولید پتروشیمی در سالهای نخست 1 میلیارد دلار بود که هم اکنون به 25 میلیارد دلار رسیده، بندر امام نیز به همین صورت ساخته شد و نیز سایر پالایشگاه ها نظیر سیراف، که اگر میعاناتی تولید نشود پالایشگاهی هم ساخته نمی شود، کسانی که متقاضی ساخت پالایشگاه اند ما به آنها اجازه ساخت می دهیم زیرا دولت دیگر پالایشگاه نمی سازد.


زنگنه افزود: افزایش ظرفیت تولید برای ما مهم است زیرا به کشور قدرت و اعتبار می دهد، تولید چندان مهم نیست ظرفیت مهم است زیرا امکان مانور کشور در مذاکرات را بیشتر می کند که ابتدا از خام فروشی آغاز می شود، ما توانستیم ظرفیت تولید پتروشیمی را افزایش دهیم که نتیجه برنامه ریزی و مدیریت صحیح در این حوزه است.


وزیرنفت با اشاره به شایعات پرداخت جریمه 2 میلیاردی ایران به ترکیه گفت: جریمه 2 میلیارد دلاری ایران به ترکیه همان تخفیف است که باید برای پرداخت آن زمان بندی صوت بگیرد، در مصرف گاز باید صرفه جویی شود به این معنا که زمانی که خانه گرم می شود دیگر پنجره را باز نکنیم بلکه بخاری را خاموش کنیم.


زنگنه با اشاره به برنامه وزارتخانه برای خلع ید دلالان از صنعت نفت افزود: ما در تلاشیم تا خریدها از شرکتهای اصلی تولید کننده صورت بگیرد و به این ترتیب دست دلالان این حوزه را کوتاه می کنیم، ما می خواهیم حتی کوچکترین مرحله تولید را به دست دلالان ندهیم زیرا آن می توانند خسارت های بزرگی به ما وارد کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته