صادرات ۱۲۰ میلیون دلار از محصولات دانش بنیان ایران
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابطعمومی وزارت علوم، دکترمحمد فرهادی در پانزدهمین کنگره بینالمللی گوش، گلو و بینی گفت: «در سه سال گذشته حدود 3هزار ایده به محصول تبدیل شد و ۱۲۰میلیون دلار محصول دانشبنیان از پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد به خارج صادر کردهایم.»
او گفت: «بی شک، در دنیای در حال تغییر کنونی، جامعه نمیتواند بدون یک نظام آموزش عالی پویای دارای کارکردهای فرابخشی و فرامرزی به روند تکامل دانشی و تمدنی خود قوام و استحکام بخشد.»
وزیر علوم افزود: «تحقق اهداف عالی نظام و رسیدن به اهداف بلند سند چشم انداز 1404، نیازمند برخورداری از سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی کارآمد است که بتواند با استانداردهای جهانی رقابت کند.»
فرهادی ادامه داد: «در کشور ما جایگاه علم و پژوهش از رتبه خوبی برخوردار است و گفتمان علم و فناوری به گفتمان غالب کشور تبدیل شده، هرچند با کمبود بودجه مواجه بودهایم اما با همین حداقلها توانستیم جایگاه مناسبی در دنیا بدست آوریم.»
او گفت: «کشور ما در همه زمینههای علمی رشد خوبی داشته، بالاخص در رشته گوش، گلو و بینی دامنه و زمینه کاری بسیار گسترده شده و امیدوارم همکاری تیمی نیز گسترش یابد.»
وزیر علوم افزود: «هم اکنون استفاده از تکنولوژی برتر در تشخیص و درمان ونقاهت به خوبی به کار گرفته میشود. در سال 2015 بیش از 2میلیون و 500هزار مقاله در وب ساینس از 193 کشور دنیا ثبت شده که 22 کشور تولید علمی ناچیز و دارای کمتر از 2000 مدرک داشتند، 44 کشور مدرک بالای 10هزار را به خود اختصاص دادند و در میان 22 کشور با مدرک بالای 30هزار، جمهوری اسلامی ایران در رتبه 19 قرار گرفت، یعنی ایران در حال حاضر با 22 کشور برتر دنیا از نظر علم و فناوری در حال رقابت است و این بسیار مهم و قابل توجه است.»
وزیر علوم گفت: «در سال 2015، بر اساس طبقهبندی جهانی لایدن 13 دانشگاه ایران و بر اساس نظام رتبهبندی تایمز 28 دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاههای برتر و تأثیرگذار دنیا قرار گرفتند و تعداد 199 دانشمند ایرانی مقیم ایران در سطح یک درصد دانشمندان جهان شناخته شدند.»
فرهادی افزود: «سهم ایران از مقالات 1% درصد برتر دنیا در سال 2016 تاکنون 1/2 درصد جهان است و 225 مقاله ایران در نیز در زمره مقالات یک درصد برتر دنیا در سال 2015 شناخته شده است.»
وزیر علوم گفت: «سیاست ما در وزارت علوم، عبور از دانشگاههای آموزش و پرورش محور و گذار به سمت دانشگاه کارآفرین بوده است. به همین دلیل، اولین وظیفه خود را متوقف ساختن گسترش کمّـی بی رویهای تعریف کردیم که به کاهش کیفیت منتهی شده بود.»
او ادامه داد: «در دولت یازدهم به جز مواردی که در راستای سیاستهای کیفی سازی و کارآفرینی بوده، نه تنها مجوز گسترش رشته و دانشگاه داده نشده، بلکه حدود 500 برنامه درسی که دارای قدمت بعضاً 30 ساله بودند بازنگری شدند.
فرهادی گفت: «تعامل فعال و اثر بخشی علمی و فرهنگی با محیط منطقهای و بینالمللی، سیاست دیگر وزارت علوم بوده که موفقیت دولت در مذاکرات و شرایط پسا برجام کمک زیادی به تحقق این سیاست کرده است. برای مثال 140 پروژه مشترک بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور تعریف شده و حدود 100 نفر از روسای دانشگاههای معتبر از دانشگاههای ما بازدید داشتهاند و بعضاً در گزارشات خود پیشرفتهای علمی ایران را شگفت انگیز توصیف کردهاند.»
وزیر علوم در پایان گفت: «کشور ما در زمینه نوآوری سال گذشته رتبه 113 و امسال رتبه 78 را به خود اختصاص داده و این نشان از حرکت کشور به سمت پیشرفت دارد. خوشبختانه این همکاری علمی و گروهی در حال افزایش است وشاهد همکاریهای مشترک بین رشتههای پزشکی و مهندسی هستیم.»
انتهای پیام/