دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1395 - 10:24

آغاز هفته چهارم عملیات موصل؛ ابوبکر بغدادی از موصل فرار کرد

همزمان با ورود عملیات آزادسازی موصل به هفته چهارم خود، منابع خبری از فرار رهبر داعش از موصل و همچنین کشف گور دسته جمعی در منطقه حمام‌العلیل خبر دادند.
کد خبر : 132604

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری امارات 71، خبرگزاری تاس به‌نقل از یک منبع نظامی و دیپلماتیک در مسکو گزارش کرد: «آمریکا در جنگ موصل متحمل خسارت‌های زیادی شده است، تا جایی که تاکنون 16 نظامی آمریکایی کشته و 27 نفر دیگر زخمی شده‌اند.»


این منبع افزود: «بیشترین کشته‌شدگان و زخمی‌های نظامی از نیروهای آمریکایی هستند که عموما در اثر انفجارهای مختلف و همچنین عملیات بمباران مناطق مختلف کشته شده‌اند.»


این منبع روس تاکید کرد: «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش از آغاز عملیات موصل تاکنون نتوانسته است پیشرفت محسوسی داشته باشد.»


حضور بالگردهای آپاچی آمریکا در عملیات موصل


پایگاه خبری اماراتیه گزارش کرد: «وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) شب گذشته گفته که بالگردهای آپاچی آمریکا در عملیات هوایی نیروهای عراقی که با حمایت ائتلاف بین‌المللی انجام می‌شود، حضور دارند.»


پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون گفت: «بالگردهای آپاچی در نابودی خودروهای بمب‌گذاری شده که داعشی‌ها از آن برای حملات انتحاری علیه نیروهای عراقی استفاده می‌کنند، مشارکت دارند.»


طبق اطلاعات پنتاگون، نیروهای آمریکایی در عراق تعداد محدودی آپاچی در اختیار دارند. این در حالی است که آپاچی‌های آمریکا پیش از عملیات موصل در چند عملیات ضد داعش نیز مشارکت داشتند. باوجود این، نیروی هوایی آمریکا در عملیات موصل به‌صورت فزاینده‌ای از این بالگردها استفاده می‌کند.


آمریکا: تعداد آوارگان موصل کمتر از انتظار ما بوده است


خبرگزاری روسیاالیوم گزارش گرد: «مسئولان امریکایی روز گذشته (دوشنبه) گفتند که تعداد آوارگان ناشی از حملات نیروهای عراقی در چارچوب عملیات آزادسازی موصل بسیار کمتر از انتظار ما بوده است. باوجود این، امکان افزایش تعداد آوارگان وجود دارد.»


یک مسئول آمریکایی تصریح کرد از آغاز عملیات موصل تاکنون 33 هزار نفر به‌دلیل درگیری‌ها از منازل خود فرار کرده‌اند. این تعداد، بسیار کمتر از پیش‌بینی ما است و این در حالی است که نیروهای عراقی بسیار به شهر موصل نزدیک شده‌اند.


از سوی دیگر لیز گراند، هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت: «هم‌زمان با ادامه عملیات موصل، تعداد قربانیان غیر نظامی در موصل افزایش یافته است.»


وی نسبت به انتشار برخی گزارش‌ها درباره کشته و مجروح شدن غیرنظامیان در اثنای تبادل آتش و یا انفجارها و همچنین استفاده اجباری از کودکان به‌عنوان سپر انسانی در مناطق تحت کنترل داعش ابراز نگرانی کرد.


کشف گور جمعی در منطقه حمام‌العلیل


وب‌سایت شبکه سومریه‌نیوز گزارش کرد: «100 جسد سر بریده شده در داخل محوطه یک منطقه کشاورزی در ناحیه حمام‌العلیل واقع در جنوب موصل کشف شد.»


یگان مبارزه با تروریسم ارتش عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «گروه داعش به‌طور مداوم مرتکب جنایت در حق مردم عراق می‌شود. نیروهای عراق پس از آزادی ناحیه حمام‌العلیل توانستند یک گور جمعی را در یک منطقه کشاورزی کشف کنند که در آن جسد بدون سر 100 نفر وجود داشت.»


این منبع تاکید کرد تیم‌های کارشناسی در محل حضور دارند و مشغول بررسی ابعاد این جنایت هستند.


از سوی دیگر تلویزیون عراق گزارش کرد: «یک منبع محلی استان نینوا گفت گروه داعش ده‌ها نفر از افراد مسلح خود را که نیروهای امنیتی آن‌ها را کشته بودند، به طور جمعی در ورزشگاهی در داخل موصل خاک کرده است.»


ابوبکر بغدادی از موصل فرار کرد


از سوی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک عربی گزارش کرد: «سرویس اطلاع‌رسانی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد منابع اطلاعاتی فرار ابوبکر بغدادی، رهبر داعش به همراه 150 خانواده دیگر را تایید کردند. این خانواده‌ها به عنوان سپر انسانی ناچار به همراهی با ابوبکر البغدادی شده اند.»


پیشتر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا در سخنانی گفته بود: «سازمان اطلاعات ما به این نتیجه دست یافته که ابوبکر بغدادی موصل را ترک کرده است، اما همچنان برای دعوت از مردم برای شرکت در عملیات موصل به‌وسیله اینترنت تلاش می‌کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته