رونمایی از «گرافیک خبر و اطلاعرسان» در فرهنگسرای رسانه
به گزارش آنا به نقل از روابط عمومی نشر پویان، کتاب «گرافیک خبر و اطلاعرسان» را که جلال عطارزاده، بنیانگذار گرافیک خبری رایانهای در تلویزیون و استاد گرافیک دانشکده شریعتی به سفارش اداره کل آموزش و پژوهش معاونت سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تالیف و گردآوری شده، روز دوشنبه (۳۱ فروردین) از ساعت ۱۶ در فرهنگسرای رسانه رونمایی میشود.
این کتاب در دو بخش «تاریخچه گرافیک خبر» و «دانستهها و بایستههای گرافیک خبری» به تاریخچه شکل گیری گرافیک خبری در تلویزیون ایران از دهه ۶۰ تا به امروز پرداخته است و همچنین به این موضوع اشاره میکند که سیمای جمهوری اسلامی ایران چگونه از گرافیک سنتی عبور کرده و به گرافیک رایانهای رسیده است.
فصلی از این کتاب به بررسی شیوههای گرافیک خبر سیما در زمان «جنگ نفتکشها» که به صورت سنتی با مقوا و کاغذ (شیوه کلاژ) انجام میشد، اختصاص یافته است و سپس به نمونههایی از شیوههای سنتی و «موشن گرافیک» در دههی ۶۰ اشاره شده است.
در این کتاب ضمن اشاره به زمان دقیق شکل گیری گرافیک رایانهای در تلویزیون (آغاز مجدد پخش اخبار اختصاصی هواشناسی بعد از انقلاب) روند پیشرفت گرافیک خبری در تلوزیون بعد از دهه ۶۰ تا به امروز پرداخته است.
همچنین نویسنده در «گرافیک خبر و اطلاع رسان» مجموعهای از واژگان تخصصی گرافیک تلویزیون را به منظور رسیدن به زبان مشترک میان طراحان گرافیک و سفارش دهندگان ارائه کرده تا گامی در جهت آموزش و اصلاح غلطهایی رایج برداشته شود.
در فصلی از این کتاب با اشاره به عناصر و معیارهای بومی موثر در گرافیک خبر، به دست اندرکاران گرافیک تلویزیونی توصیه شده است که از عادات بصری ایرانی پیروی کنند چرا که شبکههای غربی به دلیل نگارش از چپ به راست، عادات بصری خاص خود دارند، درحالیکه بینندههای فارسی زبان به دلیل نگارش راست به چپ از عادتهای بصری متفاوت تری برخوردار هستند.
در بخش دیگری از این کتاب نویسنده با نقد و ارائه شیوههای قرارگیری مجری در برنامههای تلویزیونی، خبر و گزارشگر در کادر تلویزیون، استانداردهای جدیدی را با درج نمونههای تصویری، عرضه کرده است.
جلال عطارزاده، نویسنده این کتاب و دبیر سابق شورای گرافیک معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما، درباره شباهت عنوان کتابش با تازهترین کتاب یونس شکرخواه، از استادان خبر که چندی پیش با عنوان (گرافیک خبری و اطلاعرسان) روانه بازار کتاب شده، اینگونه توضیح میدهد: کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان از مدتها پیش و قبل از انتشار کتاب استاد یونس شکرخواه برای چاپ آماده شده بود اما به دلایلی در انتشار آن تعلل شد، همچنین این دو کتاب در دو مقوله جداگانه اما نزدیک به هم تالیف شده و به لحاظ ماهوی تفاوت دارد، یونس شکرخواه در کتاب گرافیک خبری و اطلاعرسان به بررسی رابطه بین رسانه و گرافیک، تفاوت بین اطلاع و خبر، مفاهیم و انواع گرافیکهای اطلاعرسان و خبری و الزامات تهیه و تولید گرافیکهای خبری پرداخته است.
درحالیکه موضوع کتاب من اختصاص به بررسی تحولات گرافیک خبر در تلویزیون دارد و حاصل بیش از دو دهه فعالیت هنری، اجرایی ومدیریتی در بخشهای مختلف گراافیک پخش اخبار سیما و شبکه خبر بوده؛ این کتاب نخستین منبع پژوهشی مستند در حوزه گرافیک خبر در سیما است که میتواند ماخذ خوبی برای مدیران، تهیه کنندگان، سردبیران و دیگر دست اندرکاران خبر تلوزیونی که کارشان با امور گرافیکی ارتباط دارد، باشد.
عضویت در کمیته تخصصی گرافیک سیمای جمهوری اسلامی، مدرس دانشکده شریعتی، مدیریت بخش گرافیک سایت واحد مرکزی، مدیریت سایت فرهنگستان هنر، مدیرمسئولی انتشارات عزیزستان از جمله سوابق عطارزاده است.
گفتنی است، «گرافیک خبر و اطلاع رسان در خبرهای تلویزیونی» در ۱۵۸ صفحه تمام رنگی و با قیمت ۲۳ هزار تومان از سوی نشر پویان منتشر شده است.
انتهای پیام/