دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1395 - 15:51

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: ثبات در دولت یک اصل و تغییر یک استثناست/ ترمیم کابینه برای تقویت آن بود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نشست خبری خود تأکید کرد: تغییرات دولت با رویکرد تقویت این سه وزارتخانه صورت گرفته است.
کد خبر : 132181

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود که بعد از ظهر امروز در حاشیه بیست و دومین دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، گفت: دولت تدبیر و امید و شخص رئیس‌جمهوری در ایام تبلیغات انتخاباتی خود در سال 92 وعده‌ها، قول‌ها و مطالبی را بیان کردند که در طی این سه سال که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد در حال اجرای آنها بوده‌اند.


وی ادامه داد: این وعده‌ها با لحاظ اسناد بالادستی – قانون اساسی و منویات رهبری- تبدیل به لایحه، قانون و مقررات شده و تیم دولت در حال اجرای آنهاست.


امیری ادامه داد: بحث امروز ما، بحث فرهنگ و رسانه است و این مساله از منظر رئیس‌جمهوری در زمره حقوق شهروندی قرار می‌گیرد که شامل حق دانستن، آگاهی، آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی رسانه‌ها می‌شود. از سویی دیگر، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان بخشی از حقوق افراد جامعه مورد توجه رئیس‌جمهوری بوده است.


وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری بر دانستن مردم به عنوان بخشی از حقوق آنها تأکید دارد و معتقد است همه افراد از هر طیف و جناحی از این حق برخوردارند.


امیری با اشاره به حضور رسانه‌های متعدد از طیف‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف در نمایشگاه امسال گفت: بحمدالله این هدف رئیس‌جمهور محقق شده و همه ظرفیت‌ها و گرایش‌های فکری در نمایشگاه حاضرند.


وی در ادامه از علی جنتی، وزیر سابق ارشاد تشکر کرد و افزود: آقای جنتی همواره در راستای پیشبرد اهداف رئیس‌جمهوری و منویات رهبری عمل کردند.


امیری در بخش دیگری از سخنرانی خود به جلسه رأی اعتماد دولت به وزرای پیشنهادی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: ترمیم کابینه به منظور تقویت کابینه بوده است و تغییر در ترکیب آن به معنای تغییر در اهداف و برنامه‌های دولت نیست.


وی تأکید کرد: دولت و رئیس‌جمهوری همچنان به وعده‌های خود به مردم پایبندند و انشاء‌الله برنامه‌های خوبی در راه است که به اجرا درمی‌آید.


امیری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره دیدارهای اخیر رئیس‌جمهوری با نمایندگان مجلس و احتمال تشکیل فراکسیون دولت و مجلس گفت: ملاقات‌های اخیر رئیس‌جمهوری با نمایندگان به منظور بهبود و افزایش تعامل و رابطه میان دولت و مجلس است.


وی افزود: از جمله یکی از تأکیدات همیشگی رئیس‌جمهوری استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی است و رئیس‌جمهوری با این نگاه دولت را اداره کرده و سامان می‌دهند.


امیری ادامه داد: ملاک دولت تعامل حداکثری با تمام فراکسیون‌ها و نمایندگان مجلس است؛ در همین راستا پنج‌شنبه هفته گذشته اعضای فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو داشتند و امروز نیز اعضای فراکسیون مستقل ولایی با رئیس‌جمهوری ملاقات کردند و دکتر جلالی به عنوان رئیس این فراکسیون مطالبی را در سطح ملی و منطقه‌ای به رئیس‌جمهوری ارائه کرده و درخواست‌های خود را مطرح کردند.


امیری ادامه داد: از جمله مطالبی که توسط اعضای هر دو فراکسیون مطرح شد، مسأله اشتغال جوانان بود که رئیس‌جمهوری با اشاره به مسائل اقتصادی سال‌های اخیر پاسخگو بودند.


معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ادامه داد: تشکیل کمیته مشترک میان مجلس و دولت به منظور بهبود کارها و افزایش تعامل و پیشبرد امور کشور از جمله بحث‌های مطرح در دولت است و هدف از تشکیل آن افزایش همکاری‌هاست که اوج آن سه‌شنبه گذشته در جلسه رای‌ اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت به نمایش درآمد و سبب شد طمع دشمن نسبت به کشور ما از بین برود. این مسأله‌ای است که حتی رسانه‌های بیگانه نیز اذعان داشتند.


امیری در پاسخ به پرسشی دیگر درباره قطعی بودن تغییرات کابینه از دو ماه قبل گفت: از ویژگی‌های خوب آقای روحانی خوب شنیدن، تاثیرپذیر نبودن و متخصص بودن است. از این جهت بحث تغییر در کابینه از گذشته مطرح بود و رئیس‌جمهوری با توجه به ویژگی‌هایی که دارند همه آنها را شنیدند و بررسی کردند و در نهایت در جلسه هیأت دولت اعلام کردند که به وزارتخانه مذکور با رویکرد تقویت نیاز به تغییر دارند و یک مطالبه عمومی از سوی مخاطبان آنهاست.


امیری تصریح کرد: ثبات در دولت و مدیریت برای آقای روحانی یک اصل است و تغییر استثناست که درخصوص این سه وزارتخانه اتفاق افتاد.


معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تدوین لایحه جامع نظام انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: نظام انتخاباتی ما معیوب است و در انتخابات 94 مجلس شورای اسلامی معیوب بودن آن برای همگان از جمله شورای نگهبان، دولت، کنشگران سیاسی و احزاب و تشکل‌ها آشکار شد و از همان زمان برنامه تدوین لایحه نظام انتخاباتی توسط کارشناسان آغاز شد.


وی ادامه داد: همان‌طور که مشخص است سیاست‌های کلی از منظر حقوقی بین قانون اساسی و قوانین اجرایی کشور قرار دارد و تهیه و تنظیم لایحه جامع نظام انتخاباتی کشور با توجه به آنچه در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای قانون انتخابات در حال تهیه و تنظیم بود، تدوین شده است و امروز نیز در کمیسیون‌های مختلف دولت در حال تطبیق با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و سعی ما بر آن است که هرچه زودتر امکان اجرایی شدن آن فراهم شود. البته دوستان ما در مجلس قول‌های مساعدی داده‌اند و آقای کولیوند نیز در مجلس برای تصویب و اجرایی شدن این قانون در تلاش هستند.


وی ادامه داد: اما اینکه اجرایی شدن این لایحه به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی می‌رسد یا نه به تراکم کار در دولت بستگی دارد.


وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره زمان تحویل لایحه بودجه 96 به مجلس گفت: زمان تحویل به برنامه دولت بستگی دارد، چرا که بحث بودجه با توجه به آنچه در برنامه توسعه برای دولت در نظر گرفته شده است باید تنظیم شود. البته همه تلاش دولت بر آن است که در زمان مقرر بودجه را به مجلس تحویل دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته