دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اولتیماتوم وزیر راه به ترکیه؛

ایمنی حمل و نقل در ترکیه را برای رانندگان ایرانی فراهم کنید

 وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه ضمن تاکید بر تکمیل اتصال ریلی بین ایران و ترکیه، مهم‌ترین ابزار برای توسعه تجارت را گسترش حمل ‌و نقل دانست و گفت: ایران خواستار ارتقای ایمنی حمل ‌و نقل در مسیر ترکیه برای رانندگان است.
کد خبر : 132162

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با وزیر اقتصاد ترکیه بر تسهیل روابط حمل و نقل بین دو کشور تاکید کرد و افزود: مهم‌ترین ابزار برای توسعه تجارت توسعه حمل ‌و نقل است و باید روان‌سازی حمل ‌و نقل و ترانزیت بین دو کشور افزایش یابد.
وی، تسهیل عبور و مرور مرزی را مهم‌ترین راهکار دانست و با اشاره به مشکلات صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز، گفت: تفاوت قابل‌ توجه قیمت سوخت در ترکیه و ایران باعث توقف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز شده و از طرفی ناامنی‌های اخیر در ترکیه باعث توقف سیر قطارهای مسافری ما به ترکیه شده است.
آخوندی با بیان اینکه سیر قطارهای باری ما به ترکیه همچنان ادامه دارد، به دو خبر تأسف‌ بار به آتش کشیده شدن کامیون‌های ترانزیتی ایرانی و کشته شدن یک راننده اشاره کرد و گفت: ایران خواستار آن است اقدام هایی انجام شود تا ایمنی حمل‌ و نقل در مسیر ترکیه ارتقا یابد.
وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با اشاره به اهمیت اتصال ریلی بین ایران و ترکیه، بر اتصال ریلی محور بازرگان به خط ریلی قارص در ترکیه و بر تکمیل خط آهن دور دریاچه وان تاکید کرد.
نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار با اظهار تأسف از اتفاق های رخ ‌داده گفت: یکی از اقدام های مهم ترکیه این خواهد بود که در مسیر عبوری کامیون‌های ترانزیتی ایمنی با استاندارد بین‌المللی حاکم باشد.
وی خواستار حضور شرکت های ترکیه در انجام پروژه های زیربنایی در ایران شد و گفت: ورود و مشارکت بیشتر در پروژه‌های زیربنایی ایران نیازمند برقراری روابط بانکی است.
زیبکچی تصریح کرد: وزارت اقتصاد مسوول نهادهای بانکی و مالی دولتی ترکیه است و به طور حتم این تسهیلات و روان‌سازی را انجام خواهد داد تا راه برای ورود پیمانکاران ترک با هدف مشارکت در پروژه‌های زیربنایی ایران هموار شود.
از اوایل امسال تاکنون بیش از 10 کامیون ایرانی در داخل خاک ترکیه مورد حمله تروریست ها قرار گرفته و دولت ایران بارها به مقام های ترکیه اعلام کرده است این کشور باید امنیت رانندگان ایرانی را در داخل خاک ترکیه تامین و خسارت رانندگان ایرانی را که کامیونهای آنها به آتش کشیده شده است، بپردازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب