دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سفر پرفورمنس «آبی بی‌آب» به دریاچه‌های خشک ایران

جمعی از علاقه‌مندان به هنرهای اجرایی با برپایی یک پرفورمنس خطر گسترش خشکسالی در ایران را به مردم سراسر کشور یادآوری می‌کنند.
کد خبر : 132057

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، سیدجلال هاشمی، مسوول برگزاری این پرفورمنس به جزییات بیشتری از این فعالیت هنری اشاره می‌کند و می‌گوید: «یک سال و نیم قبل فراخوانی منتشر کردیم و از مردم خواستیم تا پارچه‌های آبی از هر جنسی که هست برای ما ارسال کنند و مراکزی در شیراز، مشهد، اصفهان و تهران برای دریافت این پارچه‌ها مشخص شد. بعد از این جریان بود که با مشارکت حدود ٢٥٠ شرکت‌کننده ٢٥٠٠ متر مربع پارچه جمع‌آوری شد.»
هاشمی به شعار این حرکت فرهنگی با عنوان «بیایید رنگ آبی را به دریاچه‌های کشور یادآوری کنیم» اشاره کرده و می‌افزاید: «بعد از دریافت پارچه‌ها، تکه‌ها را به یکدیگر متصل و سپس با حضور مردم در یکی از رودخانه‌های خشک شیراز به نمایش درآمد که پهن کردن آن از ساعت ٩ صبح تا ٧ بعدازظهر طول کشید. سپس عباس سرافراز با ساز کمانچه و سروش نعمت‌الهی با ساز دودوک به اجرا پرداختند.»
به گفته این هنرمند جوان پارچه‌های آبی دو روز در محل قرار داشته و سپس جمع‌آوری شده‎اند. این اجرا برای افزایش آگاهی‌های عمومی مردم قرار است در استان‌های سراسر کشور میزبان علاقه‌مندان باشد. هاشمی دریاچه‌های بختگان، پریشان، زاینده‌رود، ارومیه و نقاط پیشنهادی دیگر در ایران از جمله مقصدهای از پیش تعیین شده برای برگزاری این تور پرفورمنس عنوان کرد.
این کارشناس نقاشی از دانشگاه هنر شیراز، تهران را مقصد نهایی اجراهای گروه می‌داند و می‌گوید: «به نظرم ما در این وضعیت -کاهش آب- مقصر هستیم و با توجه به اینکه روند خشکسالی در کشور ادامه دارد قصد داریم با استفاده از زبان هنر به کند شدن این روند کمک کنیم. ایده هم این بود که آنچه در گذشته وجود داشته را به خودمان یادآور شویم. عادی شدن خشکی رودخانه‌ها و فقدان آب موجب پذیرش اتفاقی خطرناک در کشور است.»
هاشمی با اعلام این خبر که «مراکز دریافت پارچه همچنان فعال است و اجرای گروه در سطح کشور ادامه دارد.» اضافه کرد: «به هر شهر که سفر می‌کنیم برای افزایش تاثیر از موسیقی همان منطقه درباره باران و آب استفاده می‌شود. به این ترتیب با مجموعه‌ای از آثار موسیقی شهرهای مختلف کشور نیز مواجه هستیم.»
کارگردان پرفورمنس «آبی بی‌آب» همچنین از اجرای این پروژه در مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها گفت: «به این ترتیب داستان مورد نظر توسط مدرسان و مدیران مدارس به بچه‌ها توضیح داده می‌شود و آنها در جریان این بحران قرار می‌گیرند و به صرفه‌جویی تشویق می‌شوند.» این هنرمند همچنین به لزوم حمایت مالی نهادها و سازمان‌های مرتبط اشاره کرد و افزود: «ما از حامیان مالی درخواست می‌کنیم مبلغ مورد نظر خود را صرف تعویض شیرهای آب همان سازمان کنند. یا در شهرستان‌ها به آبیاری قطره‌ای مزارع کمک کنند.»



انتهای پیام/

برچسب ها: پرفورمنس خشکسالی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته