دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1393 - 10:13
یک پروفسور ارولوژی:

پرکاری مثانه موجب بروز سنگ مثانه می‌شود

یک پروفسور ارولوژی عنوان کرد: در مثانه‌های عصبی در برخی مواقع تخلیه کامل ادرار انجام نمی‌شود؛ بنابراین باقی مانده ادرار در بدن باقی می‌ماند و می‌تواند باعث ایجاد عفونت در سنگ مثانه شود.
کد خبر : 1319

پروفسور سیاوش فلاحت‌کار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس پزشکی خبرگزاری آنا درباره مثانه‌های بیش‌فعال یا مثانه‌های عصبی گفت: مثانه‌های پرکار، مثانه‌هایی هستند که عملکرد آنها مختل شده است یعنی مثانه به صورت خود به خود منقبض می‌شود که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما شایع‌ترین علت آن بیماری‌های عصبی است.


وی افزود: این بیماران دچار تکرر ادرار، سوزش ادرار، بی‌اختیاری، دفع ادرار با حجم کم و دفعات زیاد بروز می‌یابد و در این بیماری فکر بیمار بیشتر بر روی دستشویی رفتن و تخلیه ادرار متمرکز است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه تصریح کرد: اگر مثانه‌های عصبی کنترل و درمان نشود می‌تواند باعث اتصاع سیستم ادراری و کلیه‌ها شود و منجر به وارد شدن صدمه به کلیه‌ها و در نهایت نارسایی کلیه‌ها شود.


وی با بیان اینکه مثانه عصبی می‌تواند منجر به بروز عفونت و سنگ مثانه شود عنوان کرد: در مثانه‌های عصبی در برخی مواقع تخلیه کامل ادرار انجام نمی‌شود بنابراین باقی‌مانده ادرار در بدن باقی می‌ماند و می‌تواند باعث ایجاد عفونت و سنگ مثانه شود.


فلاحت‌کار افزود: مثانه‌های عصبی گاهی خود را به شکل مثانه‌های شل یا مثانه‌هایی که عضلات آن قدرت زیادی ندارد، نشان می‌دهد که در این موارد نیز معمولا تخلیه ادرار به صورت کامل انجام نمی‌شود و باقی مانده ادرار کم‌کم افزایش می‌یابد و در نهایت ممکن است منجر به برگشت ادرار به کلیه‌ها شود.


وی با توجه به بیماری‌های عصبی که منجر به بروز مثانه پرکار می‌شوند عنوان کرد: مثانه‌های عصبی به دنبال صدمه به نخاع یا بیماری‌های سیستم عصبی مانند ام اس، تومورهای سیسیم عصبی، جراحی‌ها بر روی سیستم عصبی، پارکینسون و در برخی بیماری‌ها مانند دیابت هم دیده می‌شود بیمارانی که از ابتدا تحت درمان قرار می‌گیرند با درمان‌های ساده و ابتدایی در اغلب موارد قابل کنترل و درمان می‌شوند اما بی‌توجهی به درمان می‌تواند صدمات برگشت ناپذیر بر روی کلیه‌ها و سیستم ادراری داشته باشد.


این پروفسور اورولوژی در پایان خاطر نشان کرد: معمولا مثانه‌های عصبی نیاز دارند بیمار به طور مداوم به پزشک خود مراجعه کند و در صورت نیاز مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد.بنابراین ارتباط این بیماران نباید با پزشک قطع شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته