دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

شرط تخصیص بخشی از خط اعتباری برنامه ششم به حمل‌و‌نقل ریلی

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: درصورت شناخته شدن راه‌آهن به‌عنوان یکی از ارکان و شاخص‌های مهم توسعه کشور از جانب مجلس، می‌تواند قسمتی از خط اعتباری برنامه ششم به آن اختصاص یابد.
کد خبر : 131882

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن، فرج‌الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که امروز کار کارشناسی مربوط به توسعه راه‌آهن به‌صورت جدی در دولت و مجلس پی گیری و اجرا می‌شود، اظهار کرد: با درک واقعی نیازهای راه‌آهن توسط دولت و مجلس و حمایت و پشتیبانی این دو بخش مهم، می‌توان پروژه‌های ریلی را با سرعت بالایی پیش برد.


وی افزود: خوشبختانه رابطه نزدیک و قابل‌توجهی بین عملکرد مجلس و نیازهای راه‌آهن ایجادشده است.


رجبی عنوان کرد: حمایت مجلس از این بخش حمل‌ونقلی که صرفه‌جویی‌های اقتصادی بالایی را به همراه دارد، می‌تواند منابعی را که از گذشته برای اختصاص به این حوزه مهم و اساسی مغفول مانده، برگرداند.


نماینده مردم شیراز در ادامه اظهار کرد: داشتن تصویر روشن از توسعه راه‌آهن کشور، نیازهای آن را برای دولت مشخص‌تر می‌کند.


وی با اعلام اینکه با حمایت نمایندگان کمیسیون عمران و دیگر نمایندگان مجلس می‌توانیم قسمتی از خط اعتباری برنامه ششم را برای آن اختصاص دهیم.


رجبی تصریح کرد: درصورتی‌که مجلس راه‌آهن را به‌عنوان یکی از ارکان توسعه و شاخص‌های مهم توسعه در کشور بداند به‌طور حتم اعتبارات بیشتری نسبت به دیگر بخش‌های حمل‌ونقلی برای آن در نظر گرفته می‌شود که در همین راستا اقدامات خوبی توسط مجلس دهم در حال اجرا است.


گفتنی است، بر اساس برنامه‌های بالادستی سالانه باید هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور احداث شود. در سال‌های اخیر برای توسعه حمل‌ونقل کشور تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما بااین‌وجود از ایده آل‌ها فاصله زیادی داریم.


اکنون با توجه رشد و توسعه‌ای که در حوزه حمل‌ونقل در نقاط مختلف دنیا در حال انجام است باید اذعان کرد که با این رشد حرکت نمی‌کنیم. حمل‌ونقل ریلی در کشور مغفول واقع‌شده است. بر اساس برنامه‌های بالادستی باید سالانه بالغ‌بر هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور احداث کنیم. 


امروزه شبکه ریلی در دنیا به‌عنوان ارزان‌ترین  و ایمن‌ترین نوع حمل‌ونقل شناخته‌شده است. از سوی دیگر راه‌آهن  آلودگی صوتی و زیست‌محیطی اندکی دارد.  همچنین هزینه تمام‌شده مسافر و کالا  نیز در مقایسه با سایر بخش‌ها مانند خطوط هوایی و جاده‌ای بسیار کم است.


تکمیل شبکه ریلی در کریدور شمال به جنوب باید در اولویت قرار گیرد چراکه در حال حاضر شبکه ریلی در کشور کامل نیست و این مسئله در حالی است که مقام معظم رهبری  در این مورد تأکیدات بسیاری داشته‌اند اما ظاهراً منابع موردنیاز برای آن اختصاص نیافته است.


متأسفانه بودجه‌های اختصاص‌یافته برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل کافی نیست. به دلیل ناکافی بودن بودجه باید از راهکارهای مکملی مانند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و فاینانس استفاده شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته