دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1395 - 15:11
مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری، نوآوری، علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی:

پایانه علم‌سنجی در دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری، نوآوری، علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین روز بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری آنا حضور پیدا کرد.
کد خبر : 131873

هنگامه بختیار، مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری، نوآوری، علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت:‌ «همراستا با اتفاقاتی که در حوزه آموزش برای توسعه زیرساخت‌های دانشگاه اسلامی روی داد، دانشگاه آزاد از محورهای پژوهش و پیشرفت‌هایی در حوزه پژوهش بهره‌مند شد که بسیار چشمگیر بوده است.»


او دستاوردهای حوزه پژوهش را چنین معرفی کرد: «1- افزایش سطح دسترسی اعضای هیات علمی و بیمارستان‌ها به اطلاعات حوزه علوم‌پزشکی. 2- کارگاه‌های آموزشی برای توانمندسازی هیات علمی و دانشجویان در حیطه پژوهش که به صورت مرکزی در سازمان مرکزی و به صورت غیرمتمرکز در واحدهای دانشگاهی برگزار شده است. این کارگاه‌های آموزشی تاثیر بسزایی در توانمندسازی اعضای هیات علمی داشته است. 3- تفاهمنامه حوزه پژوهش، علوم‌پزشکی و حوزه پزشکی با وزارت بهداشت.»


مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یکی دیگر از فعالیت‌های بخش پژوهش را انعقاد این تفاهمنامه معرفی کرد و افزود: «در راستای این تفاهمنامه مجوز به شورای گسترش علوم‌پزشکی داده شده که مراکز تحقیقی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد در شورای گسترش علوم‌پزشکی تاییدیه اولیه وزارت بهداشت را اخذ کنند، لذا با این مصوبه ما با دریافت مدارک از واحدها برای تاسیس مراکز تحقیقات، این امکان را فراهم می‌کنیم که واحدها فعالیت‌های اولیه خود را آغاز کنند و به سطح قابل ارائه به وزارت بهداشت برسند.»


بختیار افزود: «در این راستا ضمن حمایت از تاسیس مراکز تحقیق با بررسی اعضای هیات موسس آنها، مدارک را دریافت می‌کنیم.»


او گفت: «در حال‌حاضر خریداری و راه‌اندازی دو نرم‌افزار علم‌سنجی که همراستا با اهداف وزارت بهداشت است، آغاز شده است. سامانه علم‌سنجی بر لایه‌های زیرین گروه‌های پژوهش، مراکز تحقیقاتی، علمی- پژوهشی واحدهای پژوهشی است که زیرلایه‌ها را طبقه‌بندی و مقایسه می‌کند تا در سطح کشوری با نرم‌افزارهای وزارت بهداشت مطابق باشند.»


مدیرکل دفتر توسعه پژوهش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در حال‌حاضر در پایان بهره‌برداری از بومی‌سازی آیین‌نامه وزارت بهداشت هستیم. ما آخرین آیین‌نامه‌ها را بومی‌سازی می‌کنیم تا سطوح واحدهای تحقیقاتی‌مان را بررسی کنیم. در سامانه علم‌سنجی همچنین به راحتی می‌توانیم با یک نگاه متوجه شویم که عضو هیات علمی بر کدام مرحله از سنجه تحقیقاتی دانشگاه آزاد قرار دارد.»


او افزود: «فاز اولیه این سامانه راه‌اندازی شده و در دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسn.»


بختیار ادامه داد: «همزمان با سامانه علم‌سنجی راه‌اندازی سامانه پژوهشیار را داریم که وظیفه آن این است که همه فعالیت‌های پژوهشی استادان و دانشجویان را ساماندهی می‌کند. این فعالیت‌های پژوهشی شامل پایان‌نامه‌ها، طرح‌ها و حتی رزومه‌ اعضای هیات علمی است.»


مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «این سامانه، سامانه‌ای داینامیک است و فقط محدود به ثبت اطلاعات نیست، بلکه از شروع ثبت طرح به صورت داینامیک از گروه به معاونت پژوهشی و از معاونت پژوهشی به معاونت واحد و در صورتی که نیاز باشد به معاونت علوم‌پزشکی ارجاع می‌شود. حسن این سامانه این است که در اکثر دانشگاه‌های معتبر وزارت بهداشت بهره‌برداری شده است، داینامیک است و می‌توان در ورودی علم‌سنجی از آن استفاده کرد و به عنوان داشبورد مدیریتی بسیار قوی در علوم‌پزشکی محسوب می‌شود.»


او تشکیل کمیته اخلاق دانشگاهی را از دیگر فعالیت‌های بخش پژوهش معرفی کرد و افزود: «تصویب 25 پرونده واحدها و کددهی به واحدها برای تشکیل کمیته اخلاقی از دیگر فعالیت‌های بخش پژوهشی است. ما با ارتباط با وزارت بهداشت، آیین‌نامه تشکیل کمیته اخلاقی دانشگاهی را تهیه کردیم. کمیته اخلاق در سطح علوم‌پزشکی به ریاست سیدعلی ابطحی و دبیری اینجانب تشکیل شده است. در این پروسه به محض ارسال مدارک و تکمیل پرونده واحدها، طی یک تا دو ماه کدگیری انجام می‌شود.»


مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری، نوآوری، علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «سعی می‌کنیم اطلاعات مربوط به آیین‌نامه‌های مرتبط با راه‌اندازی مجلاتی که سطح علمی- پژوهشی یا بالاتر از آن از سوی وزارت بهداشت قابل تایید است را به واحدها ابلاغ کنیم تا بتوانند مجلات معتبری داشته باشند و با بومی‌سازی نتایج فعالیت‌های پژوهشی‌شان را ساماندهی کنند.»


او افزود: «ما تفاهمنامه‌ای با وزارت بهداشت داشتیم که در قالب آن از حدود 35 پرونده که به کمیته شورای گسترش علوم‌پزشکی آمد، 30 مجوز به مراکز تحقیقاتی ارائه کردیم. اکنون برای بهینه‌سازی آنها در حال پالایش هستیم، چرا که بعد از سه سال باید مدارک مجموعه فعالیت‌های انجام شده را تجمیع کنیم و به وزارت بهداشت ارائه کنیم که مجوز نهایی را دریافت کنیم.»


بختیار مکاتبه با واحدهای مجری علوم‌پزشکی جهت اخذ افیلی‌ایشن مقالات را به عنوان دیگر فعالیت‌های حوزه پژوهش معرفی کرد و افزود: «ما در حال‌حاضر به پایگاه‌های اطلاعاتی چون الزویر، مدلاین، اسکوپوس، وایلی، ساینس‌دایرکت و دسترسی آزمایشی به آپ‌تودیت داریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته