دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وعده حل مشکل پسماندهای صنعتی تهران در سه ماهه نخست سال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران از حل مشکل پسماندهای صنعتی شهرک‌های صنعتی استان در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.
کد خبر : 13160

محمد‌رضا مس‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: سال گذشته این سازمان برای جلوگیری از آلودگی هوای تهران و نیز کاهش میزان آلایندگی شهرک‌های صنعتی جلساتی را با حضور نمایندگان شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، نیرو محرکه و ماشین‌سازی برگزار کرد که به موجب آن تامین قطعه کاتالیست از سوی این شرکت‌ها برای واحدهای صنعتی قطعی شد.


وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران پروانه بهره‌برداری از خط تولید قطعه کاتالیست را در شهرک صنعتی شمس‌آباد صادر کرد.


او با بیان اینکه کاتالیست گازهای خروجی متصاعد‌شده از واحدهای صنعتی را خنثی می‌کند، اظهار‌ کرد: این قطعه تا قبل از تولید در ایران کاملا وارداتی بود، ولی اکنون تا 70 درصد نیاز بازار داخلی توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌شود.









یکی از مشکلات عمده‌ در بخش محیط زیست استان تهران، نبود سایت دفع پسماند‌های صنعتی است که موجب شده است هر واحد صنعتی بر اساس آیین‌نامه دفع پسماند، با هزینه خود پسماندها را دفع کند



وی ادامه داد: فهرستی از واحدهای صنعتی که باید از این به بعد مجهز به کاتالیست شوند را تهیه و این واحدها را به سیستم پایش مستقیم متصل کرده‌ایم.


مس‌فروش همچنین به مشکلات زیست‌محیطی واحدهای آلاینده آبکاری در شهرستان پردیس اشاره و تصریح کرد: فعالیت این واحدها که عمدتا بدون مجوز هستند، موجب آلودگی حوزه سد آبریز ماملو می‌شد که در نتیجه قرار شد سازمان محیط زیست تصفیه‌‌‌خانه‌ای را برای واحدهای این شهرستان تاسیس کند.


وی افزود: یکی از مشکلات عمده‌ در بخش محیط زیست استان تهران، نبود سایت دفع پسماند‌های صنعتی است که موجب شده هر واحد صنعتی بر اساس آئین نامه دفع پسماند، با هزینه خود پسماندها را دفع کند.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر این که دفع پسماندهای صنعتی توسط واحدها، عموما به دلیل هزینه‌های بالا به درستی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به منظور سامان دادن این وضع منطقه‌ای را در نزدیکی شهرری برای تاسیس سایت دفع پسماند بهداشتی و صنعتی استان تهران در نظر گرفته که در حال حاضر ساخت آن به یک پیمانکار سپرده شده‌ است.


به گفته مس‌فروش، قرار است در این سایت از پسماند‌های صنعتی و بهداشتی واحدهای استان تهران پس از انتقال برق، کود و کمپوست تهیه شود.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران پیش بینی کرد تا پایان فصل بهار سال جاری و با تکمیل این سایت، مشکل پسماندهای صنعتی استان تهران به طور کامل حل شود.


مس‌فروش همچنین از وارد مدار شدن تصفیه خانه چرمشهر خبر داد و گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران قول داده تا آخر فرودین ماه سال جاری این تصفیه خانه را وارد مدار کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته