دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1395 - 20:16
با اعلام شرط حزب الله برای مشارکت در دولت جدید لبنان

سید حسن نصرالله: ایران و سوریه خواستار انتخاب رئیس جمهوری لبنان فقط توسط لبنانی‌ها بودند

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه ما با ایران و سوریه همپیمان هستیم اما این دو کشورهرگز در امور داخلی لبنان دخالت نکرده اند، گفت که تهران و دمشق همواره خواستار انتخاب رئیس جمهوری لبنان فقط توسط لبنانی ها بودند.
کد خبر : 131598

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، سید حسن نصرالله که عصر جمعه در مراسم بزرگداشت فرمانده فقید جهاد و مقاومت « حاج مصطفی شحاده» ( ابو احمد) از طریق ویدئو کنفرانس سخن می گفت، افزود: ایران در باره لبنان و سوریه و دیگر پرونده ها در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 به هیچ وجه مذاکره و گفت وگو نکرده است و حضرت امام خامنه ای و دیگر مقامات ایران بارها بر آن تاکید کرده اند.
سید حسن نصرالله در این مراسم که در مجتمع فرهنگی تربیتی اهل بیت (ع) در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شد، اظهارداشت: در دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری ظلم زیادی به ما شد و اتهام های زیادی را در خصوص انتخابات ریاست جمهوری به ما زدند و حتی مدعی شدند که حزب الله نمی خواهد ژنرال « میشل عون» و یا « سلیمان فرنجیه » رئیس جمهوری شود و اصلا نمی خواهد لبنان رئیس جمهوری داشته باشد.
وی با بیان اینکه حزب الله از ابتدا تا آخر خواستار انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان بود، خاطرنشان کرد که ایران و لبنان هم خواستار بودند تا به طور صددرصد انتخاب رئیس جمهوری لبنان توسط خود لبنانی ها صورت گیرد.
دبیرکل حزب الله تصریح کرد: کسانی که مدعی اند باعث برگزار شدن موفق انتخابات ریاست جمهوری هستند، بعداز انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری تایید و تصدیق کردند که حزب الله خواستار ریاست جمهوری ژنرال بوده است.
سید حسن نصرالله ، ( 31 اکتبر 2016) روز انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری را آغاز « تاریخ جدید در لبنان» خواند و اظهارداشت: در دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری، ژنرال عون نامزد مورد حمایت ما است و به ادامه این حمایت التزام اخلاقی داریم.
وی با بیان اینکه « حمایت ما از ژنرال عون به دلیل اعتماد و اطمینان به او بود»، خاطرنشان کرد: زمانی ژنرال عون سوال کرد که در قبال حمایت از نامزدی من چه می خواهید، گفتم از شما حمایت می کنیم چون به درستی ، صداقت ، استقلال ، شجاعت و شخصیت ملی شما اطمینان و اعتماد داریم.
دبیرکل حزب الله با تاکید به نقش بزرگ و مثبت « نبیه بری» رئیس پارلمان و مدیریت دقیق جلسه انتخابات پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری، تصریح کرد: در چارچوب یک بازی سیاسی، نبیه بری می توانست کاری کند که جلسه پارلمان به حد نصاب نرسد و برگزار نشود وحتی کسانی خواستار تعویق زمان جلسه پارلمان بودند اما وی با قاطعیت ایستاد و انتخابات را برگزار کرد.
سید حسن نصرالله با بیان اینکه « سلیمان فرنجیه بعداز اعلام نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری توسط حزب المستقبل، فرصت داشت تا رئیس جمهوری شود اما به همپیمانی با ما ملتزم ماند و جلسه های پارلمان را همه با هم تحریم کردیم.
وی با بیان اینکه « ضمانت واقعی لبنان التزام گروه های سیاسی به صداقت است و حزب الله در مرحله جدید خواستار توافق و تفاهم و تعامل مثبت بین همه لبنانی ها از جمله بین کسانی که به ژنرال عون رای دادند و یا رای نداند می باشد»، گفت: همه ما به مدیریت ژنرال عون و شایستگی ها و توانائی های بالای او در مرحله جدید اطمینان داریم.
دبیرکل حزب الله همچنین از « تمام سلام» نخست وزیر کنونی لبنان که با صبر و تحمل در مراحل سخت امور لبنان و بحران های دولت را اداره کرد، قدردانی کرد و افزود: فراکسیون حزب الله( وفاداری به مقاومت) در پارلمان فردی را برای نخست وزیری معرفی نکرد اما همه تسهیلات و امکانات را برای معرفی نخست وزیر توسط رئیس جمهوری به منظور تشکیل دولت جدید فراهم کرد.
سید حسن نصرالله اظهارداشت: صحبت بیشتر در این باره را به « محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت بعداز دیدار با سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید واگذار می کنیم.
وی با تاکید به اینکه « حزب الله خواستار تشکیل دولت وحدت ملی است و نمی تواند مخالف و موافق باشد زیرا برای این کشور بهترین گزینه تشکیل دولت وحدت ملی است»، خاطرنشان کرد که هنگام تشکیل دولت های گذشته حزب الله با حزب جریان آزاد ملی در خصوص تشکیل حکومت و توزیع کرسی های وزارتی مشارکت و همکاری می کرد.


اگر جنبش امل در دولت جدید شرکت نکند حزب الله هم شرکت نمی کند
دبیرکل حزب الله تصریح کرد: در دولت های گذشته هرگاه فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال عون احساس زیان و خسارت می کرد، حزب الله و جنبش امل به این فراکسیون و حزب جریان آزاد ملی می گفتیم اگر شما در دولت شرکت نکنید ما هم شرکت نمی کنیم.
سید حسن نصرالله با تاکید به اینکه « اگر جنبش امل در دولت جدید شرکت نکند حزب الله هم شرکت نمی کند زیرا این یک التزام برادری و اخلاقی است»، تاکید کرد: این حق نبیه بری است که اگر جنبش امل در دولت جدید شرکت نکرد از حزب جریان آزاد ملی به ریاست « جبران باسیل» هم بخواهد شرکت نکند و این جریان باید پاسخ مثبت دهد.
وی با بیان اینکه « حزب الله مذاکرات نبیه بری در خصوص تشکیل دولت و نتایج آن را پیگیری می کند اما هرگز در باره تشکیل دولت مذاکره نخواهیم کرد»، اظهارداشت: ممکن است برخی بگویند حزب الله ، جنبش امل و یا سوریه نمی خواهند سعد حریری دولت تشکیل دهد و این ادعا درست نیست.
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: طرفی که فرصت آسانی را برای نخست وزیری سعد حریری و امکان تشکیل دولت توسط او فراهم کرده است، اصرار زیادی دارد تا دولت در سریعترین زمان ممکن و به طور مطلوب و مثبت و با همکاری همه گروه های سیاسی تشکیل شود.
سید حسن نصرالله با بیان اینکه« اکنون امنیت و ثبات در لبنان به فضل تلاش نیروهای امنیتی ، ارتش و مقاومت و هوشیاری مردم برقرار است»، تصریح کرد: ملت لبنان باید با هم همکاری و برای حفاظت از کشورشان از اختلاف ها عبور کنند.
وی با تاکید به اینکه « اسرائیل پایگاه نظامی پیشرو استعمار قدیم و جدید در منطقه است که امروز نماد آن آمریکا می باشد»، اظهارداشت: اعلامیه بالفور به تاسیس رژیم اسرائیل منجر شد اما نمی تواند ادامه و بقای آن را تضمین کند.
دبیرکل حزب الله همچنین ادعای سعودی را در خصوص اینکه ارتش یمن درصدد بمباران مکه مکرمه بوده است، دروغ و ادعایی بدون مدرک و دلیل خواند.
سید حسن نصرالله در بخش اول سخنان خود با تسلیت درگذشت فرمانده فقید مصطفی شحاده به خانواده و همرزمان او، گفت: حاج احمد از نسل اول و موسس مقاومت اسلامی لبنان و از فرماندهان برجسته ، شجاع و مومنی بود که همواره در میدان نبرد با دشمنان تا آخرین لحظات زندگیش حاضر بود و با جوانان و رزمندگان ارتباطی نزدیک و دوستانه داشت.
وی از حزب الله به عنوان « شجره طیبه» یاد کرد و افزود که مصطفی شحاده یکی از ریشه های مقاوم و پایدار حزب الله بود .
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: برخی در دولت سوریه در دهه های هشتاد و نود میلادی و زمان حضور ارتش این کشوردر لبنان درصدد بودند تا بین این ارتش و حزب الله درگیری صورت گیرد که چند بار هم در مناطق مختلف لبنان رخ داد اما با تدابیر مصطفی شحاده فرمانده نظامی حزب الله در غرب بیروت از آنها عبور کردیم.
سید حسن نصرالله بر نقش حافظ اسد رئیس جمهوری فقید سوریه هم در عبور دو طرف از بحران آفرینی ها به ویژه اینکه دریافت در این زمینه توطئه هائی صورت گرفته است ، تاکید کرد و گفت که مرحوم حافظ اسد ضرورت وجود مقاومت در لبنان را یک مولفه راهبردی می دانست.
وی با بیان اینکه « برخی هم به درگیری بین ارتش لبنان و مقاومت امید بسته بودند و ما برای عبور از توطئه ها صبر می کردیم»، اظهارداشت: در سال 2005 توطئه هائی طراحی شد که بین ارتش لبنان و مقاومت درگیری شروع شود اما امید آنها به خاطر باورهای قوی ارتش ناامید شد.
دبیرکل حزب الله ، حاج مصطفی شهاده را شیری از شیران خداوند و شمشیری از شمشیران الهی در مسیر مبارک مبارزه با دشمنان توصیف کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته