دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 17:07

شانزدهمین روز آزادسازی موصل: درگیری در گوگجلی تا نامه‌نگاری به مردم موصل

منطقه گوگجلی واقع در شرق شهر موصل در استان نینوا پس از آزادسازی همچنان شاهد درگیری‌های سخت میان یگان مبارزه با تروریسم عراق و عناصر گروه داعش است.
کد خبر : 130909

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از وب‌سایت شبکه بی‌بی‌سی عربی، نیروهای مبارزه با تروریسم ارتش عراق صبح امروز سه‌شنبه باوجود مقاومت سخت افراد مسلح داعش به پیشروی خود در گوگجلی ادامه دادند.


به نظر می‌رسد این منطقه در محور شرقی موصل که از سوی نیروهای عراقی آزاد شده، به‌طور کامل امن نیست و این احتمال وجود دارد که داعشی‌ها با حفر تونل‌هایی در حال انتقال از نقطه‌ای به نقطه دیگر هستند.


نیروهای داعش در حملات خود از نارنجک، موشک و سلاح سبک استفاده می‌کنند و همچنین حملاتی پراکنده به‌وسیله عوامل انتحاری و خودروهای بمب گذاری شده انجام می‌دهند.


از سوی دیگر هواپیماهای جنگی وابسته به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا 4 یا 5 حمله هوایی به ساختمان‌های مورد حمایت نیروهای عراقی انجام داده‌اند.


حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز از افراد مسلح داعش خواسته است تا خود را پیش اینکه با مرگ مواجه شوند، تسلیم کنند.


پارلمان اروپا از عملیات نیروهای حشد الشعبی حمایت کرد



وزارت امور خارجه عراق امروز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «پارلمان اروپا برای نخستین‌بار حمایت خود را از عملیات نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق اعلام کرد.»


طبق گزارش وب‌سایت شبکه سومریه‌نیوز، وزارت امور خارجه عراق این حمایت را مرهون تلاش‌های دیپلماتیک این وزارتخانه، رایزنی‌های وزیر امور خارجه عراق و تلاش‌های سفارت عراق در بروکسل دانست.


احمد جمال، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت: «پارلمان اروپا در جلسه 27 اکتبر (6 آبان) خود در استراسبورگ قطعنامه‌ای درباره اوضاع استان نینوا منتشر کرد که یکی از مهم‌ترین موارد آن، اعلام آشکار حمایت این پارلمان از عملیات نیروهای حشد الشعبی است.»


وی افزود در این بیانیه بر حمایت کامل پارلمان اروپا از حق حاکمیت و حفظ اراضی عراق تاکید شد. همچنین پارلمان اروپا خواستار این شد که هیچ‌گونه عملیات نظامی در عراق بدون اطلاع و موافقت حکومت عراق انجام نشود.


داعش 100 افسر سابق عراقی را در مرکز موصل گروگان گرفت


عبدالکریم کیلانی، مشاور رسانه‌ای استاندار نینوا امروز سه‌شنبه گفت: «گروه داعش حدود 100 افسر سابق دستگاه امنیتی عراق را از ترس اقدام ضد داعش در کلیسایی در مرکز موصل گروگان گرفته‌ است.»


وی افزود: «این افسران سابق دستگاه امنیتی عراق در کلیسایی قدیمی در منطقه باب البیض در شهر موصل اسیر هستند و گروه داعش می‌ترسد آن‌ها اقدامی علیه نیروهای داعشی انجام دهند.»


کیلانی تاکید کرد داعش علاوه بر این، هم‌زمان با نزدیک شدن نیروهای عراقی به دروازه‌های شهر موصل، صدها نفر از شهروندان را ربوده‌اند تا از آنهژ‌ها در زمان دفاع به‌عنوان سپر انسانی استفاده کنند.


حمله نیروهای عراقی به نقاط ارتباطی داعش در داخل موصل



ائتلاف بین‌المللی به اهالی موصل نامه نوشت


ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا امروز سه‌شنبه برای اهالی موصل نامه نوشت و تاکید کرد که همه فعالیت‌های ائتلاف با هماهنگی و موافقت حکومت عراق انجام می‌شود.


جان دوریان، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی در کنفرانس مشترک با رهبران عملیات مشترک آزادسازی موصل گفت: «بیش از 60 کشور از نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی موصل پشتیبانی می‌کنند.»


در این نامه که با عنوان «شما را به‌زودی از دست داعش آزاد می‌کنیم» نوشته شده، آمده است:‌ «ما مفتخر به پیشروی در سطح عالی همگام با نیروهای مشترک و پیشمرگه هستیم. ائتلاف با پوشش هوایی خود، نقش فعالی در پیشروی این نیروها در محورهای مختلف دارد.»


ائتلاف بین‌المللی در این نامه می‌افزاید: «از آغاز عملیات موصل تاکنون بیش از 3 هزار بمب به سوی مواضع داعش پرتاب شده است. ما در این عملیات مراقب سلامت شهروندان هستیم و با هماهنگی حکومت عراق حملات را انجام می‌دهیم.»
داعش مجروحان خود را از بیمارستان‌های موصل به مکان نامعلومی منتقل کرد


یک منبع محلی در استان نینوا گفت: «ده‌ها نفر از مجروحان داعش از بیمارستان‌های موصل به مکان نامعلومی منتقل شدند. داعش همچنین قصد دارد بیمارستان‌های شهر را از مجروحان خالی کند.»


این منبع افزود: «چندین دستگاه اتوبوس اقدام به انتقال مجروحان داعش از برخی بیمارستان‌های موصل به مکان نامعلومی کردند و این روند همچنان ادامه دارد.»


وی احتمال داد مجروحان داعشی به رقه سوریه منتل شوند.


ادامه عملیات نیروهای مقاومت نجباء در موصل


دفتر رسانه‌ای مقاومت اسلامی نجباء (از گروه‌های مقاومت عراق و سوریه) اعلام کرد: «مناطق نجموم و تل الیابس واقع در شمال موصل از دست تروریست‌های تکفیری داعش پاک‌سازی شدند.»


همچنین با آزادسازی بخش‌هایی از منطقه الکرامه واقع در جنوب‌شرقی شهر موصل، عملیات نظامی در داخل این شهر به‌طور رسمی آغاز شد.


علاوه بر این، گروه داعش 50 نفر از عناصر خود را به‌دلیل فرار از نبردهای اخیر موصل، در غرب استان نینوا سر بریدند.


ارتش عراق کنترل ساختمان تلویزیون شهر موصل را در دست گرفت


لحظاتی پیش وب‌سایت شبکه العربیه گزارش کرد: «فرماندهی مشترک نیروهای عراقی اعلام کرد که نیروهای عراقی وارد ساختمان رادیو و تلویزیون موصل شدند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب