دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 15:22

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس

سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز سه‌شنبه از سرکوب فعالان حقوق بشری در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و فعالیت‌های نظارتی بر مطالب اینترنتی‌شان انتقاد کرد و خواستار ایجاد اصلاحات به جای پناه بردن به سیاست محاکمه مخالفان صلح‌جو شد.
کد خبر : 130840

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری القدس العربی، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: «بعد از بهار عربی، تنها در دو کشور بحرین و عمان است که تنش‌ها همچنان ادامه دارد و مشابه آن در دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) مشاهده نمی‌شود.»


فضای سیاسی حاکم بر این کشورها باعث شده است تا بسیاری از مخالفان سیاست‌های کشورشان به شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیسبوک و یوتیوب پناه ببرند و نظرات خود را در آنجا به مخاطبانشان ارائه کنند.


دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای خواستار ایجاد اصلاحات در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شد و این در حالی است که وب‌سایتی را با ذکر اطلاعات 140 فعال برجسته این کشورها که دستگیر، محاکمه و به‌دلیل ابراز نظرشان در توییتر مجازات شده‌اند به راه انداخته است.


در میان این مخالفان، نبیل رجب، فعال برجسته بحرینی و ولید ابوالخیر، فعال عربستانی مشاهده می‌شوند. همچنین نام محمد رکن، وکیل اماراتی که در سال 2013 به همراه 69 نفر به توطئه برای سرنگونی حکومت متهم و به 15 سال زندان محکوم شده بود، در این وب‌سایت قابل مشاهده است.


سارا لیاویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این‌باره گفت: «کشورهای حوزه خلیج‌(فارس) حمله‌ای نظام‌مند و شدید علیه آزادی بیان به راه انداخته‌اند تا جلوی هرگونه تاثیر تغییر دهنده شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های اینترنتی را بگیرند.»


وی افزود: «این کشورها به جای زندانی کردن منتقدان صلح‌جوی خود باید به گسترش گفت‌‌و‌گوی میان اعضای جامعه و اجرای اصلاحات ضروری که مطالبه چندین ساله بسیاری از این فعالان بوده است، بپردازند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته