دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 12:07
در صحن علنی شورای شهر مطرح شد:

توضیحات قالیباف درباره واگذاری املاک شهرداری: در رسیدگی‌ها نباید خط قرمزی وجود داشته باشد/ سازمان بازرسی سالانه 40 تیم بازرسی به شهرداری می‌فرستد

شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران به توضیح درباره وگذاری املاک شهرداری پرداخت.
کد خبر : 130731

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سیصد و دومین جلسه شورای شهر تهران به تشریح گزارش عملکرد املاک شهرداری تهران پرداخت.


قالیباف با بیان اینکه این نامه که درباره املاک منتشر شد از طرفی برای دلسوزان ایجاد نگرانی کرد و از طرفی دیگر هم باعث سوء استفاده دشمنان و بدخواهان به خصوص دشمنان شناخته شده و کمر بسته علیه انقلاب و نظام در خارج از کشور شد، اظهار کرد: بسیاری اوقات که با مردم صحبت می‌کنم مطمئن می‌شوم که شاید به خاطر ضعف، ما هنوز نتوانسته‌ایم ابعاد شهرداری تهران و گستردگی کار را برای مردم خوب تشریح کنیم.


فعالیت 60 هزار نفر در شهرداری تهران


قالیباف با بیان اینکه شهرداری تهران مجموعه‌ای است که نزدیک به 60 هزار نفر از کارگران و کارکنان به صورت مستقیم با آن همکاری می‌کنند، تصریح کرد: هزاران نفر به صورت غیر مستقیم با شهرداری همکاری می‌کنند. نزدیک به 50 سازمان و شرکت‌های متعدد فعالند و حساسیت کاری آنها از شهرداری تهران بیشتر است. حداقل بیش از 250 ماموریت داریم که در هر کدام از ماموریت‌ها اگر لحظه‌ای درنگ شود در لحظه عکس العمل آن را خواهیم دید.


شهردار تهران با بیان اینکه ما یک مجموعه درآمد و هزینه هستیم که باید تلاش کنیم درآمد ایجاد کنیم تا هزینه هم انجام شود، اضافه کرد: این کار سختی‌هایی دارد، آی‌تی‌ بیس شدن تشکیلات شهرداری و برقراری اتوماسیون در 8 سال گذشته باعث شده تا 8 میلیون سند و مکاتبه در این اتوماسیون انجام شود یعنی روزانه 4 هزار نامه به مجموعه این سیستم وارد می‌شود.


قالیباف با بیان اینکه من جزء مدیرانی نیستم که بخواهم از گذشته گله‌ای کنم، تصریح کرد: اگر امروز هم این نکته را بیان می‌کنم به این دلیل است که توضیح دهم در روزهای ابتدایی وقتی با همکاران جلسه می‌گذاشتیم می‌گفتم که باید در هر اقدام سه رکن شهر، شهروند و شهرداری مورد توجه قرار گیرد. هر تصمیمی گرفته می‌شود باید آن را بسنجیم و بعد عملی کنیم اگر می‌خواهیم در شهر و شهروندان تحول ایجاد کنیم لازمه آن تحول در شهرداری است.


وی ادامه داد: وقتی وارد شهرداری شدم و مطالعه‌ای درباره سوابق شهرداری انجام دادم یک سیستم اداری منظم و قابل دسترس در شهرداری وجود نداشت که بر اساس آن تحلیلی از جمع‌بندی مجموعه کارها وجود داشته باشد آن انضباط مالی هم که توقع می‌رفت وجود نداشت. سیستم‌های نقدی و غیر نقدی در حسابرسی‌ها همه یا غیر قابل اظهار نظر و یا معدود بودند. در ثبت و ضبط املاک اعم از مستغلات و زمین نظم درستی نبود نمونه آنکه وقتی پل صدر را می‌ساختیم یکی از املاک آنجا در خرید مقاومت می‌کرد و قرار بود ماده 9 شود وقتی ماجرا به دادگاه کشیده شد در اسناد و مدارک مشخص شد این زمین هنوز متعلق به شهرداری است درحالی که برای زمینی که متعلق به شهرداری بود به نفع کس دیگری پروانه صادر کرده بودند و آن طور که باید و شاید ثبت و ضبط نمی‌شد حتی در بحث‌های رفاهی شورای سوم به این نتیجه رسید که طرح دهد و واگذاری‌ها و امکانات رفاهی پرونده مشخصی داشته باشند اینکه ما بدانیم یک کارگر یا کارمند ما در مدت 20 سال خدمت به شهرداری چه خدماتی را دریافت کرده است.


هوشمندسازی از درون شهرداری آغاز شد


قالیباف با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم بدون اینکه تحول را در داخل مجموعه انجام دهیم امکان پذیر نیست که بتوانیم برای شهر تهران تحول به وجود آوریم، اضافه کرد: بنابراین هوشمندسازی درون شهرداری اولویت بیشتری از هوشمند سازی شهر داشت به طوری که امروز بیش از 140 سیستم و خدمات در بستر آی تی در شهرداری تهران انجام می‌شود که از این تعداد حدود 38 خدمت را مردم به صورت مستقیم در سایت شهرداری تهران می‌بینند.


شهردار پایتخت با بیان اینکه داشتن اطلاعات صحیح مهم‌ترین عنصر برای برنامه‌ریزی دقیق و تصمیم درست است، گفت: امروز هر اتفاق و تصمیم و فرآیند در هر سطحی از شهرداری تهران ثبت و ضبط می‌شود.در سیستم‌های شهرداری باقی می‌ماند و قابل دسترس است. هم اکنون همه مزایده‌ها، قراردادها، واگذاری‌ها، نقل و انتقالات و دریافتی‌ها و هزینه‌ها دراین سیستم ثبت و ضبط می‌شوند، عنوان کرد: بحث‌های بازرسی و نظارتی دو بخش است یک بخش داخل شهرداری است ما در شهرداری حراست، بازرسی و حسابداری داریم و طبق قانون شهردار به عنوان ذی حساب مکلف است که خودش حسابرسی کند و کارهای ذی حسابی را انجام دهد. همه دوستان در شهرداری می‌دانند که من غیر از بازرسی‌ها شبکه عیون هم در این مجموعه راه‌اندازی کرده‌ام شبکه عیون هم هست که مرتبا گزارش‌های دقیقی را از عملکرد شهرداری و مدیران در محلات به من می‌دهد که با این کار کاملا سیستمی می‌توانیم نظارت بر شبکه‌ها داشته باشیم اما بیرون از حوزه شهرداری اولین جا شورای شهر است که از طریق حسابرسی، تفریق، تلفیق، کمیسیون نظارت، معاونت نظارت، تحقیق و بررسی، سوال و تذکر و استیضاح می‌تواند شهرداری را زیر نظر داشته باشد که دوستان بر حسب وظیفه این کار را انجام می‌دهند.


قالیباف با اشاره به دستگاه‌های نظارتی خارجی اضافه کرد: در دستگاه‌های بیرونی بازرسی کل کشور بازرسی استان تهران، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل 90، دادستان مواردی را پیگیری می‌کنند و توضیح می‌خواند همچنین سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی موردها را پیگیری می‌کند و گزارش می‌خواهد آنها مکتوب سوال می‌کنند و ما باید پاسخ دهیم.


قالیباف با اشاره به فرآیند بازرسی کل کشور توضیح داد: بازرسی کل کشور به تنهایی به طور متوسط سالانه 40 تیم بازرسی دوره‌ای، نوبه‌ای و موردی را به شهرداری تهران ارسال می‌کند در این 11 سال یک مورد هم سراغ ندارید سوال کرده باشم که علت این بازرسی چه است عین آن را ابلاغ کردم و همه سازمان‌ها و معاونان را مکلف کردم که همکاری کنند تاکنون صدها مورد بوده است که پایان رسیدگی به ما ابلاغ اصلاح سیستم برخورد با افراد تشویق و یا تنبیه اعلام شده روال بازرسی هم اینگونه است که وقتی تیم بازرسی می‌آید در سازمان و اداره مربوطه مستقر می‌شود ما مکلف هستیم پشتوانه لازم را تامین کنیم و هر سندی که خواستند در اختیارشان قرار دهیم.


شهردار تهران با بیان اینکه در برخی از موارد به ندرت گزارش‌های شفاهی به من می‌رسد که در برخی موضوعات همکاری با بازرسی کُند است، گفت: هیچ وقت نمی‌گفتم نماینده بازرسی ممکن است خارج از ماموریتش چیزی را بخواهد و به مدیران می‌گفتم هر آنچه را به صورت مکتوب سند کردند در اختیارشان قرار دهید. وقتی تیم بازرسی می‌آید یک گزارش اولیه تنظیم می‌کند این گزارش اولیه که تنظیم شد رئیس هیات بازرسی با رئیس دستگاه آن سازمان یا منطقه جلسه می‌گذارد تا هر نکته‌ای وجود دارد بیان شود حتی اگر توضیحات پذیرفته نشد آن را اعلام می‌کند و گزارش نهایتا به اداره کل مربوطه در بازرسی می‌رود و مدیر کل آن را بررسی می‌کند.


قالیباف در توضیح ادامه روند تشریح بازرسی افزود: رئیس بازرسی شهرداری تهران و معاونت مربوط به همراه تیم کارشناسی در سازمان بازرسی جلسه می‌گذارند و گزارش را یک بار دیگر بررسی می‌کنند و در نهایت در کمیسیون تنقیح به جمع‌بندی می‌رسند. هر آنچه کمیسیون تنقیح جمع‌بندی کرد گزارش و سند سازمان بازرسی است که در این مراحل اسناد محرمانه غیر قابل انتشار و غیر قابل تصمیم گیری است چون هنوز به نتیجه نرسیده بعد از آن کمیسیون اعلام می‌کند که راه‌هایی وجود دارد اول پیشنهاداتی برای اصلاح در شهرداری می‌دهد اما در صورت بروز تخلف ارجاع به هیات رسیدگی به تخلفات یک سطح در شهرداری و سطح دیگر در نهاد ریاست جمهوری و اگر باز هم به این نتیجه برسد که جرمی اتفاق افتاده مستقیم به دادسرا ارجاع و سپس پیگیری صورت می‌گیرد.


وی ادامه داد: هیات بازرسی با حکم مشخص آمدند. پیش از این یک تیم دیگر آمده و بازرسی کرده بود و در 17 بند نظراتی را به ما ارائه داده بودند. در بند 14 آن گزارش یک تذکر در حوزه املاک بود که آن تذکر را دنبال کردیم اما بازرسی مجددا تشخیص داد که املاک باید بررسی شود. در حین اینکه کار انجام می‌شد هیچ گونه نوشته و مکتونی از رئیس هیات بازرسی به ما در شهرداری تهران داده نشده بود یعنی مستقر شده بودند و اطلاعاتشان را جمع کرده بودند اما چون کار به نتیجه نهایی نرسیده بود برای تشخیص از 50 تا 60 نفر سوال کردند به این افراد نامه نوشته شد که نظر خود را بگویند اینجا نباید بگوییم سازمان بازرسی گزارش داد در واقع نامه نوشته شده در این دوران خطاب به افراد بوده است نه خطاب به شهرداری.


شهردار پایتخت بیان کرد: در آن دوره دیدم که می‌گویند نامه گزارشی از بازرسی رسیده است بیایید آن را به شورا ارائه دهید من هم می‌گفتم هیچ نامه‌ای از بازرسی به ما نرسیده و سوالی نکرده‌اند حتی به جایگاه حقوقی افراد هم کاری نداشتند بلکه به فرد نامه نوشته شد تا اگر توضیحی دارد ارائه کند. از بحث‌های موجود متوجه شدم چنین نامه‌ای وجود دارد در ذهنم بود حتما کار خلاف قانونی انجام نمی‌شود اما متاسفانه آن طور شد که دادستان هم توضیح داد و نامه بدون آنکه خطابش ما باشیم در رسانه‌ها اعلام شد. اول اینکه من احساس کردم وظیفه دارم از کیان شهرداری و کارکنان صیانت کنم و اگر جرم و تخلفی صورت گرفته هم باید با آن برخورد شود حتما در این رسیدگی ها نباید هیچ خط قرمزی وجود داشته باشد و به تخلف همه افراد رسیدگی می‌شود.


وی با بیان اینکه افکار عمومی تحت تاثیر این نامه قرار گرفته بود به همین منظور نامه‌ای به دادستان کل نوشتم، اضافه کرد: قانون دادستان کل را موظف کرده است از اموال عمومی صیانت کند و شایعه شده بود اموالی از بیت المال از بین رفته است، من از دادستان دعوت کردم که به این موضوع رسیدگی کند و هیچ خط قرمزی هم رعایت نشود. بررسی کنید اقداماتی که انجام شده بر اساس چه مصوبات قانونی صورت گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته