دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 10:18

هزاران معترض مرگ یک ماهی فروش در مراکش به دنبال اصلاحات دموکراتیک

هزاران مراکشی روز گذشته (دوشنبه) در شهرهای شمالی این کشور به خیابان‌ها ریختند تا برای چهارمین روز متوالی به کشته شدن یک ماهی‌فروش که قصد داشت ماهی‌های مصادره شده خود را از پلیس باز پس بگیرد، اعتراض کنند.
کد خبر : 130668

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری رویترز، کشته شدن محسن فکری در شهر حسیمه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات خیابانی در مراکش از سال 2011 تاکنون شده است. جنبش 20 فوریه این تظاهرات را ترتیب داده و خواستار اصلاحات دموکراتیک با الهام گرفتن از بهار عربی شده است.


هزاران نفر از مردم خشمگین مراکش روز یکشنبه به دنبال کشته شدن یک ماهی‌فروش در شهر حسیمه که پلیس ماهی‌های وی را مصادره و در داخل کامیون حمل زباله انداخته بود تظاهرات کردند. این اقدام پلیس باعث کشته شدن ماهی‌فروش شد خشم مردم در شهرهای مختلف مراکش را برانگیخت.


نکته قابل تامل این است که تظاهرات در مراکشی برگزار می‌شود که در آن پادشاه سلطنت مطلق را دراختیار دارد. پادشاهی مراکش موفق شده بود تظاهرات بهار عربی سال 2011 (که دامنه آن چندین کشور عربی را ازجمله تونس، مصر و لیبی شامل می‌شد) را با ایجاد اصلاحات و برقراری تدابیر شدید امنیتی فروبنشاند.


حسین مرابط، یکی از نظم‌دهندگان اعتراضات مردمی، گفت:‌ «اعتراضات تا زمان مجازات همه مسئولینی که جرم مرتکب شده‌اند ادامه می‌یابد. مردم خواهان ضمانت‌هایی برای تکرار نشدن چنین جرایمی هستند و می‌خواهند دولت از وجود افراد فاسد پاک‌سازی شود.»


از سوی دیگر محمد ششم، پادشاه مراکش که در حال حاضر در تور آفریقایی خود به سر می‌برد، برای فرو نشاندن اعتراضات و خشم مردم مراکش به وزیر کشور دستور داد تا از خانواده این ماهی‌فروش عیادت کنند و به آن‌ها تسلیت بگویند.


عبدالاله بنکیران، نخست‌وزیر مراکش نیز با دردناک خواندن این حادثه نسبت به کشته‌شدن ماهی‌فروش مراکشی ابراز تاسف کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته