دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 08:38

آغاز جلسه علنی مجلس/ رئیس‌جمهوری وارد صحن بهارستان شد

لحظاتی پیش رئیس‌جمهوری وارد صحن علنی مجلس شد.
کد خبر : 130609

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با آغاز جلسه علنی امروز ـ سه‌شنبه 11 آبان ـ مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری وارد صحن بهارستان شد.


علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس هنگام ورود رئیس‌‌جمهوری به استقبال وی رفت و علی لاریجانی نیز هنگام ورود روحانی به وی خوش‌آمد گفت.


برنامه جلسه علنی امروز مجلس، بررسی صلاحیت و رأی‌گیری وزرای پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش است.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی وزیر ارتباطات، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و نعمت‌زاده وزیر صنعت نیز در این جلسه حضور دارند.


بنا به اعلام عضو هیأت رئیسه، امروز مجلس درباره دانش‌آشتیانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، مسعود سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان و رضا صالحی‌امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم‌گیری می‌‌کند.


لحظاتی پیش، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس، رسیدگی به صلاحیت و رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت را به عنوان اولین دستور کار جلسه علنی امروز قرائت کرد.


وی همچنین اظهار کرد: طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی و رسیدگی به تشکیل هیأت حل اختلاف استان‌ها و وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا از دیگر دستورهای امروز مجلس است.


طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌‌جمهوری یک ساعت فرصت دارد از وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی دفاع کند.


سپس 2 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و 2 نفر به عنوان موافق برای هر یک از وزرای پیشنهادی به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند؛ البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری دهد.


پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های وزرای پیشنهادی، خود وزرای پیشنهادی پشت تریبون قرار می‌گیرند و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارند ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه‌هایشان را ارائه دهند.


در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی ورزش و جوانان، ارشاد و آموزش و پرورش را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.


برابر آیین‌نامه داخلی پارلمان، مجلس به ترتیب حروف الفبا باید رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس‌‌جمهور را آغاز کند که در این مرحله و در هر مورد، پس از اتمام سخنرانی 2 نماینده مخالف و 2 نماینده موافق هر کدام برای مدت 15 دقیقه، وزیری که صلاحیت وی در حال بررسی است به مدت 30 دقیقه از برنامه و صلاحیت خود دفاع می‌کند.


بعد از پایان بررسی صلاحیت وزرا، رأی‌گیری به طور دستی آغاز خواهد شد و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏‌گیرى براى همه وزرای پیشنهادی صورت خواهد گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته