دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1395 - 16:27
بان کی مون به مناسبت روز جهانی شهرها تاکید کرد؛

"شهرنشینی پایدار" در مرکز تلاش‌ها برای توسعه

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی شهرها گفت: دستور کار جدید شهری، همراه با سایر چارچوب‌ها و دستورکارهای جهانی شامل دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار، "شهرنشینی پایدار" را در مرکز تلاش‌های ما برای ریشه کن ساختن فقر و دستیابی به توسعه و شکوفایی برای همه قرار خواهد داد.
کد خبر : 130554

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بان کی مون در پیام خود به مناسبت این روز گفت: شهرها به شکل فزاینده به محل زندگی بشر تبدیل می‌شوند. آنها محور اقدام برای اقلیم، شکوفایی جهانی، صلح و حقوق بشر هستند. بیش از نیمی از تمامی مردم در شهرها و سکونتگاه‌های بشری زندگی می‌کنند و پیش بینی می‌شود این نسبت تا ۲۰۵۰ به دو سوم افزایش یابد.


دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: برای دگرگونی جهان، باید شهرهای آن را دگرگون سازیم. جرم، آلودگی و فقر خسارات زیادی برای صدها میلیون نفر ساکنین شهری به بار می‌آورد. در عین حال، مناطق شهری قطب انرژی و پویایی هستند. با سرمایه گذاری در شهرها، می‌توانیم پیشرفت را در سراسر جوامع رواج دهیم.


بان کی مون همچنین افزود: جریانی در حال پی ریزی است. در کنفرانس «هبیتات ۳» که به تازگی پایان یافت، دستور کار جدید شهری تصویب شد. این دستور کار، چشم اندازی برای شهرهایی عدالت محور، ایمن، قابل دسترس، متناسب با درآمد مالی، تاب آور و پایدار است. این رویداد، نقطه عطفی برای ایجاد معیارهای جهانی توسعه پایدار شهری قلمداد می‌شود که اندیشه‌ای نوین را در شیوه برنامه ریزی، مدیریت و زندگی در شهرها بر می‌انگیزد.


وی خاطر نشان کرد: دستور کار جدید شهری، همراه با سایر چارچوب‌ها و دستور کارهای جهانی شامل دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار، دستور کاری برای انسانیت، چارچوب "سندی" برای کاهش مخاطره بلایا و دستور کار اقدام آدیس آبابا، شهرنشینی پایدار را در مرکز تلاش‌های ما برای ریشه کن‌ ساختن فقر و دستیابی به توسعه و شکوفایی برای همه قرار خواهد داد. همچنین این دستور کار می‌تواند موافقت نامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی را تکمیل کند.


دبیرکل سازمان ملل در پایان تاکید کرد: اقدام محلی برای به فعل رساندن توان بالقوه این موافقت‌نامه‌های جهانی ضروری است. بیایید در روز جهانی شهرها، اراده خود را برای رویارویی با مشکلات شهری تجدید کرده و راه‌حل‌های پایا پدید آوریم. می‌توانیم همراه با یکدیگر نشان دهیم چگونه موفقیت در شهرها الهام بخش تغییر در سراسر جهان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته