دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امیرحسین پیروانی: کی‌روش هوایمان را داشت/ بعد از صعود انگیزه بازیکنان کم شد

روزی که امیرحسین پیروانی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال جوانان انتخاب شد، به اقصی نقاط ایران رفت تا بتواند از پتانسیل فوتبال ایران به خوبی استفاده و استعدادهای زیادی کشف کند. تیم‌ملی جوانانی که بعد از ١٦‌سال توانست به جام‌جهانی برود شایستگی قهرمان شدن هم داشت اما اتفاقات بازی با عربستان ما را از رفتن به فینال محروم کرد. امیرحسین پیروانی، سرمربی تیم‌ملی جوانان امید زیادی به شاگردانش دارد و معتقد است که این تیم می‌تواند آینده فوتبال ایران را تشکیل بدهد.
کد خبر : 130273

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، پیروانی درباره شرایط تیم‌ملی در مسابقات قهرمانی آسیا و آینده این تیم صحبت کرده است.



از مسابقات قهرمانی آسیا شروع کنیم. به سختی توانستید از گروه‌تان صعود کنید اما...
به‌دلیل نتایجی که در دور قبلی قهرمانی آسیا کسب کرده بودیم AFC ما را در سید ٤ قرار داده بود و همین باعث شد در گروه سختی قرار بگیریم. با قطر، ژاپن و یمن هم گروه شدیم که تساوی با قطر در بازی اول کار ما را سخت کرد. در بازی با قطر ١٠ نفره شدیم و کارمان برای پیروزی سخت شد اما توانستیم یک امتیاز بگیریم که همین موضوع باعث خودباوری بازیکنان شد. با ژاپن بازی سختی داشتیم که مساوی شدی و بالاخره با شکست یمن هم به دور بعد صعود کردیم. مقابل ازبکستان کارمان سخت بود چرا که برنده به جام‌جهانی صعود می‌کرد. با بازیکنان و کادرفنی جلسات متعدد داشتیم. با تمرکز بالا به این بازی رفتیم و خدا را شکر می‌کنم که توانستیم با یک برد ارزشمند به جام‌جهانی صعود کنیم و طلسم ١٦ ساله را بشکنیم.
در بازی با عربستان چه اتفاقاتی افتاد که شکست خوردید؟
ما برای برد به این بازی رفته بودیم و می‌خواستیم به فینال برسیم. از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم این رویای بزرگ را برآورده کنیم اما شرایط بازی با عربستان برای ما خاص بود. ما دو‌هافبک دفاعی خوبمان را نداشتیم. سلطانی‌مهر و نورافکن مصدوم بودند سلطانی مهر به بازی نرسید و نورافکن هم به کمک پزشکان در بازی حاضر شد. نیما طاهری هم به دلیل دو اخطاره شدن در بازی حاضر نشد. ما مثلث وسط زمین را از دست دادیم. تجربه بازیکنان جانشین کم بود و همین خلأ برای ما دردسرساز شد. این‌که بعد از زدن هر گل، دروازه ما باز می‌شد نشان از بی تجربگی بازیکنان دفاعی داشت که البته من آنها را سرزنش نمی‌کنم. البته داوری در این دیدار هم خیلی به ضرر ما بود. داور به اشتباه برای عربستان پنالتی گرفت و همین باعث شد رشته کار از دست ما در برود. فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و در این بازی اتفاقات عجیبی افتاد که هم زیاد گل خوردیم و هم زیاد گل زدیم. رد و بدل شدن ١١ گل در یک بازی فوتبال از اتفاقات نادر است که حالاحالاها رخ نمی‌دهد.
قبول دارید بازیکنان تیم‌ملی در دیدار مقابل عربستان انگیزه بازی‌های قبل را نداشتند؟
بله، این موضوع را می‌پذیرم. بعد از صعود به جام‌جهانی انگیزه بازیکنان کم شد و براساس یک اتفاق حذف شدیم. فکر می‌کنم صعود به جام‌جهانی بچه‌ها را اقناع کرد و آنها برای پیروز شدن مقابل عربستان به آب و آتش نزدند.
در کل از عملکرد بازیکنانتان راضی هستید؟
بله، من از بچه‌ها ممنونم و اگر کم و کاستی هم بود مقصر من هستم نه آنها. با شکست مقابل عربستان چیزی از ارزش بازیکنانم کم نشد. آنها بسیار خوب ظاهر شدند و در خارج از ایران به جام‌جهانی صعود کردند.
وقتی شما سرمربی تیم‌ملی شدید، از اقصی نقاط ایران بازیکن آوردید. این کار دستاوردی برایتان داشت؟
همه ما می‌دانیم که بچه‌های ایران پتانسیل بالایی در فوتبال دارند. همیشه گفته‌ام که در ایران می‌توان ٣ تیم‌ملی خوب جوانان داشت. ما استعدادهای زیادی در ایران داریم که باید شناسایی شوند. فوتبال ایران مهد استعداد است و من می‌خواستم از تمام امکانات استفاده کنم. بازیکنانی هم که در اردوی آخر خط خوردند کیفیت بالایی داشتند اما ناگزیر به خط زدن آنها بودم. اگر ما بتوانیم امکانات بیشتری در اختیار تیم‌های پایه قرار دهیم و بیشتر به استعدادها توجه کنیم آینده فوتبال ایران را خواهیم ساخت.
تیم شما می‌تواند آینده فوتبال ایران را بسازد؟
حتماً همین‌طور خواهد شد. اسامی تیم‌ملی جوانان را به‌خاطر بسپارید. تا چند‌سال آینده همه آنها را در تیم‌ملی می‌بینید چون آنها برای بازی کردن در تیم‌ملی استعداد بالایی دارند و فقط نیازمند کسب تجربه هستند.
تیم‌های ملی جوانان معمولا در ایران سرنوشت خوبی نداشته‌اند و بعد از مدتی محو شده‌اند. چه برنامه‌ای دارید که این اتفاق برای تیم شما نیفتد؟
همه چیز به باشگاه و بازیکن برمی‌گردد چون بازیکنان اغلب ماه‌های‌سال را در اختیار باشگاه‌ها هستند. من بارها به بازیکنانم گفته‌ام که اگر می‌خواهند در بورس بمانند باید به تیم‌های لیگ برتری بروند و فیکس باشند تا دیده شوند. آنها برای ماندگار شدن باید سخت تمرین کنند و قدر خودشان را بدانند. فقط در این صورت است که می‌توانند در فوتبال ایران پایدار بمانند.
حتماً در جریان هستید که مردم هم خیلی پیگیر نتایج تیم‌ملی بودند.
بله و از آنها ممنونم. انرژی مثبت مردم و حمایتی که از ما می‌کردند حسابی دلگرممان کرد و امیدوارم که باعث خوشحالی‌شان شده باشیم.
در تیم‌ملی جوانان می‌مانید؟
قراردادم رو به پایان است و قرار است جلسه‌ای با رئیس فدراسیون داشته باشیم و برای تمدید صحبت کنیم.
از طریق برادرتان، افشین توانسته‌اید با کی‌روش در ارتباط باشید؟
بله خوشبختانه چند بار با کی‌روش دیدار داشته‌ام و او به ما لطف کرد و در چند جلسه تمرینی ما حاضر شد. من هم از حضور کی‌روش استفاده کردم و از او ممنونم که تیم ما را رصد می‌کند.
دقیقاً روزی که تیم شما به جام‌جهانی صعود کرد غلامحسین پیروانی هم به فجرسپاسی برگشت.
خانواده ما عاشق فوتبال هستند و همیشه هم حمایت مردم شیراز را پشت‌سر خود داشته‌ایم. برای شاغلام آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم فجر هم به روزهای خوبش برگردد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته