دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1394 - 16:04
گزارش آنا از نخستین شبگردی اهالی رسانه در سازمان مدیریت بحران:

80 محله تهران نقشه ایمنی دارد و تنها 8 درصد پایتخت‌نشینان آمادگی بحران

شب گذشته اهالی رسانه در اولین شبگردی خود سری به سازمان مدیریت بحران شهر تهران زدند تا در جریان اقدامات این سازمان در خصوص مقابله با بحران‌های پایتخت قرار گیرند.
کد خبر : 13023

آروز میرزاخانی، گروه اجتماعی- کلانشهر تهران روزانه 4 میلیون جمعیت شناور دارد و 790 نفر در هر کیلومتر مربع آن زندگی می‌کنند. پایتخت ما شانزدهمین شهر پرجمعیت جهان بوده و در سرشماری سال 90، بیش از 3 میلیون و 988 هزار نفر واحد مسکونی در آن وجود دارد. همین آمار خود نشان‌دهنده آن است که با کوچکترین بحران بزرگترین شهر کشورمان با چه مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود که باعث شد 10 سال پیش مسئولان به فکر مدیریت بحران آن بیفتند.


بنابراین در سال 82 مدیریت بحران شهر تهران تشکیل شد و در سال 84 نیز به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران ارتقاء یافت. در سال‌های گذشته مدیران این سازمان 3 هزار بازدید میدانی از مناطق زلزله‌خیز پایتخت داشته و به‌روزرسانی پهنه‌بندی لرزه‌ای تهران را در 79 کیلومتر مربع از پهنه‌های گسلی شهر به انجام رسانده‌اند. تهیه نقشه ایمنی قنوات شهر، ایجاد سامانه ارزیابی اطلاعات نیز از دیگر اقدامات پیشگیرانه این سازمان نسبت به بحران زلزله در تهران به شمار می‌آید. همچنین در 10 سال گذشته یک هزار محل برای اسکان ضروری شناسایی و نقشه آن تهیه شده است.


اینها گوشه‌ای از اقدامات سازمان مدیریت بحران از زبان احمد صادقی، رئیس این سازمان است که شب گذشته میزبان جمعی از اهالی رسانه و مسئولان شهری بود. به گفته وی این سازمان در دوره گذار است و بر اساس اسناد بین‌المللی زمان آنکه بحران محور باشیم به پایان رسیده است و بر همین اساس ما نیز برنامه‌هایمان را بر اساس فعالیت‌های پیشگیرانه پیگیری می‌کنیم.


وی گفت: نباید منتظر مقابله با حادثه باشیم بلکه باید با رفع خطر، اثرات ناشی از آن را کاهش دهیم. بر همین اساس هفته گذشته افتتاح مرکز « تاب‌آوری» شهر تهران را انجام دادیم تا از بحران محوری خارج شویم. هرچند ما براساس شناخت مخاطرات برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما قطعا نیازمند مشارکت عمومی جامعه هستیم.



نمای 1: مقابله با گرد و غبار در دستور کار است


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در سال ۹۴ ارتقا نقش شهروندان در مدیریت بحران را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: به همین منظور سازمان را به یک نهاد اجتماعی باید تبدیل کنیم و به دلیل نبود مدیریت واحد در نظام بحران در ایمنی و آتش‌نشانی شهر تهران و همچنین در اجرای قانون مدیریت بحران در کشور موفق نبوده‌ایم و رویه‌ها و فرآیندهای نوشته شده‌ای را تاکنون نداشته‌ایم.


وی در این جلسه در پاسخ به خبرنگار آنا در خصوص راهکار سازمان مدیریت بحران برای پیشگیری از وقوع گرد و غبار در تهران این گونه توضیح داد:‌ برای پیشگیری از این بحران سندی با همکاری سازمان هواشناسی کشور در دست تدوین است که به پیش‌بینی بادهای شدید نیز مربوط می‌شود و همچنین سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی در این خصوص نیز طراحی خواهیم کرد.


صادقی اضافه کرد: همچنین در خصوص مقابله با گرد و غبار طرح‌هایی را به شورای شهر تهران ارائه داده‌ایم و همه تلاش ما این است که از وقوع این حادثه در پایتخت جلوگیری کنیم.



نمای 2: سامانه آموزش مجازی مدیریت بحران راه‌اندازی شد


وی در ادامه این نشست در خصوص نهادهای مردمی و سمن‌ها در حوزه مدیریت بحران گفت: طرح تجمیع نهادهای مردمی در حوزه مدیریت بحران با هدف هم‌افزایی و تمرکز با سازمان‌های مردمی در دستور کار سازمان مدیریت بحران در سال ۹۴ قرار دارد. همچنین در سال ۹۴، ۱۰ پایگاه مدیریت بحران شهر تهران در ۱۰ نقطه تحت عنوان آموزش‌های تخصصی مدیریت بحران فعالیت خواهند کرد و طرحی ویژه کودکان و نوجوانان نیز داریم تا در نقاط مختلف شهر تهران دانش‌آموزان بتوانند در این خصوص فعالیت داشته باشند.


وی همچنین از راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی مدیریت بحران در سال گذشته با همکاری سازمان مدیریت بحران کل کشور خبر داد و تاکید کرد که پدافند غیرعامل در سال ۹۴ عملیاتی می‌شود.


صادقی یکی از موفقیت‌های این سازمان در سال ۹۳ را ارتقاء سطح کمیته‌های تخصصی مدیریت بحران شهر تهران از سطح استانی به ملی دانست که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و همه دستگاه‌ها انجام گرفته و به گفته او قطعا این اتفاق در ستاد مدیریت بحران مناطق تخصصی‌تر شده و باعث فعال شدن کمیته‌ها و مانور‌های تخصصی هم می‌شود.



نمای 3: شناسایی 38 مخاطره در شهر تهران


صادقی در خصوص سند کاهش خطرپذیری مناطق تهران نیز در توضیحاتی گفت که تاکنون ۳۸ مخاطره مختلف در شهر تهران شناسایی شده است. این سند را از طریق شهردارهای نواحی و سازمان‌های مربوطه پیگیر هستیم و از این پس بر اساس این سند آموزش‌ها در مناطق بر اساس نیازهای آن‌ها داده خواهد شد. همچنین سند کاهش خطر پذیری ۳ محله از هر منطقه شهر را تا پایان سال ۹۴ را تهیه خواهیم کرد و در ۳ سال آینده این سند برای تمام شهر تهران تهیه می‌شود.‌


او ۸۰ محله شهر تهران را دارای اطلاعات دقیق مدیریت بحران معرفی کرد و گفت: به زودی مطالعات۲۵۰ محله دیگر نیز به آن اضافه می‌شود.


صادقی ابراز تاسف کرد که در حال حاضر فقط ۸ درصد از شهروندان برای مقابله با بحران آمادگی دارند و بر همین اساس هماهنگی با برخی سازمان‌ها همچون هوا‌شناسی و نیروی انتظامی برای افزایش این آمادگی نیز در دستور کار قرار دارد.



نمای 4: فقط 10 ثانیه زمان برای اطلاع‌رسانی موج مخرب زلزله وجود دارد


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زمانی که گسل فعال می‌شود یک موج اولیه و یک موج ثانویه دارد، افزود: موج اولیه آن مخرب نیست اما موج ثانویه می‌تواند بسیار مخرب باشد و فاصله بین این دو موج بین ۱۰ تا ۴۰ ثانیه است.


وی افزود: بنابراین فقط 10 ثانیه زمان برای اطلاع‌رسانی به مردم و سازمان‌های دیگر در خصوص موج مخرب زلزله وجود دارد که به نظر می‌رسد این زمان مناسبی حداقل برای قطع شریان‌های حیاتی از جمله برق باشد.


با این وجود تاکید صادقی بر این بود که شهروندان نسبت به آژیر زلزله باید حساس شوند و مانند مردمان ژاپن با شنیدن آژیر به سرعت خود را به محل امن برسانند یا زیر چارچوب در یا میزشان پناه بگیرند.



نمای 5: مدیریت سیلاب شهر تهران به زودی به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود


وی در خصوص سیلاب شهر تهران، گفت: سازمان مدیریت بحران برای مدیریت سیلاب شهر برنامه‌هایی در نظر گرفته است که مراحل نهایی آن طی شده و پس از تائید نهایی و تصویب شورای شهر به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌شود.


صادقی همچنین از توسعه جایگاه‌های هشدار سریع زلزله خبر داد که اکنون زیرساخت‌های آن آماده شده است و گفت: آمادگی کاملی داریم تا به صورت آزمایشی سیستم هشدار سریع زلزله را در اختیار دستگاه‌های مختلف کشور قرار دهیم.


در پایان این شبگردی نیز طبق روال گذشته اصحاب رسانه در کنار مسئولان سری به بخش‌های مختلف سازمان مدیریت بحران تهران زدند و از مرکز تاب‌آوری سازمان نیز بازدید کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته