نشست قرآنی «نفس مطمئنه و امام حسین (ع) از دیدگاه قرآن کریم و روایات» در واحد مرودشت برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجتالاسلام قنبر علی احمدی در نشست قرآنی با عنوان «نفس مطمئنه و امام حسین (ع) از دیدگاه قرآن کریم و روایات» که با حضور استادان و دانشجویان در سالن حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد، با بیان ترجمه آیات ۲۷ تا ۳۰ سوره فجر اظهار کرد: «نفس در این آیات کلمهای است که بر روح و قلب و فکر و اندیشه تطبیق میکند و اشاره میکند کهای نفس مطمئنه وای روح آرام بازگرد به طرف پروردگارت.»
امام جمعه مرودشت افزود: «خداوند فقط در مورد نفس مطمئنه این خطاب را دارد و در رابطه با دیگر نفوس این خطاب را ندارد، نفس آرام، آن نفسی است که در مسیر زندگی و در فراز و نشیب زندگی هر اتفاقی که بیافتد انسان به رضای الهی راضی و تسلیم به امر خدا باشد. امام حسین (ع) در مسیر زندگی خود همواره رضای خداوند راضی و در برابر او تسلیم بودند.»
احمدی گفت: «خداوند در دو صحنه انسان را آزمایش میکند، یکی در صحنهای که او را برخوردار از نعمتهای الهی میکند و دوم اینکه نعمتها را از او میگیرد و او را در تنگناها قرار میدهد، که در صحنه اول این انسان مغرور و در صحنه دوم شاکی میشود و این نفس مطمئنه چه نفسی است که در صحنه امتحان الهی، چه در مقوله برخورداری از نعمات الهی وچه در صحنه آزمایش در مسیر تنگدستی و فقر و گرفتاریها و رویارویی با بلاها و مشکلات دنیا و در همه اینها به نفس آرام خطاب میکند. چون نفس مطمئنه تو راضی است پس خداوند هم راضی و خشنود است و خطاب میکند که برگرد به سوی من، خطاب قرآن به نفس آرام است.»
وی موجودات در عالم را سه قسم دانست و افزود: «موجودات اول مادیاند، موجودات دوم خیالیاند و سوم موجوداتی هستند که در مسیر عقل و اندیشه قرار میگیرند، حال کسانی را که از این مسیر زندگی مادی عبور میکنند و از تجرد خیالی هم عبور میکنند و به تجرد عقل میرسند یعنی مجرد محض خواهند بود و دیگر مسائل مادی دامنشان را آلوده نمیکند در حالیکه در عالم ماده به سر میبرند و در این عالم دنیا که عالم مادی است بهسر میبرند اما آن جنبه الهی را پرورش میدهند تا آنجایی میرسند که فقط در مسیر تجرد عقلی سیر میکنند و تجرد عقلی همان رسیدن به نفس مطمئنه است.»
امام جمعه مرودشت ادامه داد: «کسی که در مسیر هستی حرکت کرد و وجود پیدا کرد، عدم در رابطه با آن معنا ندارد، پس این انسان موجود به هیچ وجه از بین نمیرود، روح انسان که باقی میماند و جسم انسان هم که متلاشی میشود معدو م نمیشود، مهم این است که این حقیقت انسانی را ما پرورش بدهیم و به این جایگاه رفیع و بالا برسانیم که آن تجرد عقلی است که در حقیقت رسیدن به همان نفس مطمئنه است، شخصیتی مثل سیدالشهدا در حادثه کربلا مصداق بارز این خطاب میشود و خواست ما را به اینجایگاه برساند، خودش این مسیر را طی کرده و انسان کامل است و اصل رسیدن به اینجایگاه یک جمله است وآن بندگی خداست که نتیجه آن نفس مطمئنه میشود.»
انتهای پیام/