دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1395 - 15:32
در کمیسیون علمی و فناوری بررسی شد

وضعیت سامانه‌های رصد علم و فناوری در کشور

جلسه 244 کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 130116

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه گزارش "پایش و ارزیابی علم، فناوری و صنعت" ارائه شد.


در این گزارش که با همکاری پژوهشکده دانشگاه صنعتی شریف و با هدف با بررسی وضعیت، پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور به منظور ارائه تصویر دقیق از نقاط قوت و ضعف کشور در این دو حوزه تدوین شد؛ ابتدا سامانه رصد علم و فناوری کشور و سامانه سمات مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.


در ادامه همچنین با اشاره به وضعیت رصد و نظارت بر اجرای اسناد راهبردی این حوزه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی وضعیت نگاشت نهادی پایش و ارزیابی علم، فناوری و صنعت در کشور ترسیم شد.


در بخش دیگری از این گزارش، عدم ارائه مستمر آمار و اطلاعات مرتبط با حوزه­‌های علم و فناوری کشور توسط نهادهای ذی‌ربط و نیاز به تولید شاخص‌های ترکیبی علم و فناوری به منظور سیاست‌گذاری در حوزه‌های مرتبط به عنوان دو معضل عمده این حوزه یاد شد.


اجرای دقیق قوانین و مقررات موجود در رابطه با رصد و ارزیابی وضعیت علم و فناوری، تولید شاخص‌های هدفمند و روزآمد با نظر رفع نیازهای کشور، دسته‌بندی حوزه‌ علم و فناوری در چهار زیر نظام تولیدکننده- گردآورنده- تأییدکننده و مصرف کننده، تدوین طرح مدیریتی یکپارچه در راستای برطرف کردن نیازهای کشور، رفع معضل مشکل عملکردهای جزیره‌ای در تدوین آمارها و طرح‌های کلان ملی، توجه به قابلیت و ظرفیت‌های نهادهای خصوصی و زمینه‌سازی برای شفاف‌سازی آمار و اطلاعات و نیاز به ترسیم سامانه نرم‌افزاری جامع در دسته‌بندی آمار و اطلاعات مربوطه هم از مواردی بود که از سوی اعضای کمیسیون بر آن‌ها تأکید شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته