دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1395 - 13:27

انتقاد نماینده قم از افزایش قیمت هزینه‌های انشعاب برق

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ حق انشعاب طبق قانون به عنوان سرمایه سهامداران است که ما شاهد هستیم که از آن برای تأمین هزینه‌های جاری در شرکت توانیر استفاده می‌شود.
کد خبر : 130115

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی امروز مجلس (9 آبان 95) و در جریان سوال خود از وزیر نیرو گفت: هزینه انشعاب برق به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این مسئله مشکلاتی را برای مردم در بحث اشتراکات برق ایجاد کرده است.


وی افزود: موضوع دوم حق انشعابی است که از مردم دریافت می‌شود که این حق مردم بوده و درآمد شرکت توانیر محسوب نمی‌شود و این طبق قانونی است که مجلس به تصویب رسانده است و این حق انشعاب باید با عنوان سرمایه بین سهامداران تقسیم شود و نباید صرف جبران زیان عملیاتی شرکت و هزینه‌های جاری شود که متأسفانه حق انشعاب‌هایی که از مردم دریافت شده، قانون در مورد آنها رعایت نمی‌شود و برای هزینه‌های جاری نیز از آنها استفاده می‌شود.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخش دیگر سوال من در مورد هدررفت برق در خطوط انتقال است و طبق آماری که وزارت نیرو می‌دهد 20 درصد پرت برق در خطوط انتقال داریم و در طول وزارت شما آقای چیت‌چیان تغییری در این 20 درصد و کاهش آن ایجاد نشده است.


امیرآبادی با اشاره به افزایش چند برابری هزینه انشعاب برق خاطرنشان کرد: آقای وزیر آیا نباید شما برای این افزایش‌ها با رئیس‌جمهور و معاون اول با وی هماهنگ باشید؟ و یا اگر آقای شریعتمداری چنین اجازه‌ای را کسی دارد که انشعاب 300-200 هزار تومان را به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش دهد چرا آقای رئیس‌جمهوری و معاون اول دستور عدم افزایش قیمت می‌دهند؟ و اگر معاون اجرایی رئیس‌جمهوری چنین حقی ندارد شما به عنوان وزیر نیرو باید هماهنگی‌های لازم را در این زمینه به عمل آورید.


وی افزود: بعد از دستور آقای رئیس‌جمهوری مبنی بر عدم افزایش قیمت انشعاب از 14 مهر گذشته همچنان دستور شما در افزایش قیمت در حال اجراست یا آقای رئیس‌جمهوری دستور شفاهی به شما داده که ما از آن اطلاعی نداریم و یا اگر کتبی هم بوده شما اقدامی نمی‌کنید.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای وزیر شما باید وضعیت رکود و گرانی را در کشور مدنظر قرار دهید و اگر در بحث اجرایی و از جمله قیمت‌ها اختیاری از مجلس به شما داده شده و قرار نیست که یک باره قیمتی پنج برابر افزایش پیدا کند.


امیرآبادی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که برخی از مردم متأسفانه در بعضی از مناطق برق‌دزدی می‌کنند و کار قانونی نمی‌کنند اتخاذ اینگونه تصمیمات در افزایش قیمت است و مقصر در این مسائل کسانی هستند که چنین تصمیماتی می‌گیرند. این افزایش چند برابری قیمت انشعاب باعث می‌شود تا مردم توان خرید انشعاب را نداشته باشند و این مسئله به رکود در صنعت ساختمان دامن می‌زند.


وی افزود: آقای چیت‌چیان ما به شما اختیار دادیم که تدبیر کنید نه اینکه در دولت افزایش قیمتی صورت گیرد، دیگری بنویسد که چه کسی گفته که افزایش قیمت صورت گیرد و شخص دیگر بگوید که چه کسی افزایش داده و طبق مصوبه کجا بوده است. از چه زمانی اجرا شده؟


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای شریعتمداری،‌آقای جهانگیری و رئیس‌جمهوری در یک ساختمان کشور را اداره می‌کنند و شما به عنوان وزیر نیرو مسئول هماهنگ‌کننده در این وزارتخانه هستید.


امیرآبادی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیست درصد هدررفت برق را در خطوط انتقال داریم که مجلس در قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت را ملزم ساخته تا این میزان را به 14 درصد برساند.


وی افزود: وزارت نیرو پنج هزار میلیارد تومان از مشترکین طلب دارد که بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان آن مربوط به دستگاه‌های اجرایی است. چرا این مطالبات از دولت گرفته نمی‌شود و چرا فقط فشار به مردم وارد می‌شود و این علاوه بر 25 هزار میلیارد تومانی است که وزارت نیرو بابت مابه‌التفاوت قیمت‌ها از دولت طلب دارد.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اینگونه صحیح نیست که به خاطر سوء مدیریت دست در جیب مردم کنیم. مردم چه گناهی کرده‌اند؟ بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، دستگاه‌های اجرایی و... بدهی خود را به شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو پرداخت نمی‌کنند و همه این هزینه‌ها از مردم گرفته می‌شود.


امیرآبادی خاطرنشان کرد: آقای وزیر شما در جلسه هیأت دولت برای دریافت مطالبات 30 هزار میلیارد تومانی خود صحبت کنید و بخواهید که این مبلغ پرداخت شود. شرکت توانیر در حال ورشکستگی است.


وی افزود: ما از مشکلات مطلعیم اما این دلیل بر این نمی‌شود که همیشه راه حل برای حل مشکلات گرفتن پول مردم باشد.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای وزیر شما بعد از اینکه قیمت انشعاب را از 200 به 400 هزار تومان (صددرصد) گران کردید در مجلس نهم به نمایندگان قول دادید که دیگر این میزان افزایش پیدا نکند اما ما باز هم شاهد افزایش قیمت در این بخش بودیم و شما افرادی را فرستادید تا در هیأت رئیسه با من صحبت کنند که سوال را به رأی نگذارید.


امیرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: من می‌دانم که شما تلاش می‌کنید اما برای حل مشکلات فعلی باید فکری بکنید. برای حل مشکلات علاوه بر جیب مردم راه‌های دیگری هم هست. دولت به وظیفه خود عمل کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته