دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

سیروس الوند: شرایط ساخت «آنجا، همان ساعت» به دلیل نبود سرمایه فراهم نشد/ سینما هنر گرانی‌ است

سیروس الوند از فراهم نشدن سرمایه برای ساخت فیلم تازه‌اش «آن‌جا، همان ساعت» که قرار بود برای جشنواره فیلم فجر آماده شود، خبر داد.
کد خبر : 130053

سیروس الوند، کارگردان باتجربه سینمای ایران که با «یک‌بار برای همیشه» موفق شد سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی آنا از فراهم نشدن سرمایه برای ساخت فیلم تازه‌اش («آن‌جا، همان ساعت») خبر داد و گفت: «سه سال است که فیلمی نساخته‌ام و ساخت «آن‌جا، همان ساعت» هم به دلیل نبود سرمایه متوقف شد. سینما هنر گرانی است و برای ساخت یک فیلم ارزان، باید یک میلیارد تومان هزینه کرد.»


این فیلمساز که با آخرین ساخته‌اش «این سیب هم برای تو» نتوانست نظر منتقدان و مخاطبان را جلب کند، درمورد کم‌کار بودن فیلمسازان مطرح کشورمان مثل ناصر تقوایی گفت: «سینما هنر گرانی است و سرمایه معضل اصلی. سرمایه ساخت فیلم باید برای ایشان فراهم شود تا بتواند فیلم بسازد. این روزها دیگر با آمدن نام کارگردان‌های بزرگ سینمای کشورمان بر سردر سینماها هزینه فیلم برنمی‌گردد؛ همان‌طور که وقتی یک فیلم کمدی روی پرده سینما می‌رود تمام مخاطبان را سمت خود می‌کشاند.»


سیروس الوند که قصد داشت «آن‌جا، همان ساعت» را به جشنواره فجر امسال برساند، پیش از این درمورد فیلم تازه‌اش گفته بود: «زمانی در تهران، جنوب و شمال شهر متفاوت بودند: گویش و پوشش مردم و وضعیت اقتصادی آن‌ها کاملا متفاوت بود و حتی به لحاظ فرهنگی، آدم‌های جنوب و شمال شهر تهران کاملا متمایز از یک‌دیگر بودند. در حال حاضر، حداقل به لحاظ ظاهری این تفاوت‌ها از بین رفته و یا بسیار کم شده و حتی گویش آدم‌ها و ادبیات محاوره‌ای هم تقریبا یکی شده است. امروز عده‌ای توی جنوب شهر پول‌دار شده‌اند و تفاوت سال‌های گذشته از بین رفته است. شهر تهران در این سال‌ها از غرب و شرق بزرگ شده که مهاجرت‌های بی‌هدف به تهران دلیل اصلی این اتفاق است. تهران صاحب یک قشر بی‌هویت شده که در مناطق غربی و شرقی تهران زندگی می‌کنند. مهاجرانی که خودسرانه خانه ساخته‌اند و زورآبادی محله‌ای را پس از درگیری‌های بسیار با شهرداری ساخته‌اند. این آدم‌ها معمولا خلافکار هستند و یا در خیابان‌های شهر دستفروشی می‌کنند.»


الوند در مورد قصه «آن‌جا، همان ساعت» هم گفته بود: «قصه زن و شوهری جوان و بی‌پول که پس از مهاجرت به تهران، نمی‌توانند از پس هزینه‌های مسکن در تهران برآیند و به اجبار حاشیه شهر را برای انتخاب می‌کنند: محله‌ای قدیمی بین تهران و کرج…»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته