کدخدایی: برخی رسانهها درباره نظارت شورای نگهبان بر چهار سال نمایندگی صحبتهایی را نوشتند؛ نمیدانیم این مطالب از کجا منتشر میشود
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز شورای نگهبان، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «اخیراً مجلس مصوبهای را به تصویب رسانده که اگر کاندیدای منتخب انتخابات از فیلتر بررسی صلاحیتها عبور کند شورای نگهبان بعد از ورود آنها به مجلس مجدداً نمیتواند به صلاحیت آنها ایراد گیرد؛ آیا این مصوبه به شورا آمده و شورای نگهبان آن را بررسی کرده است یا خیر؟»، پاسخ داد: منظور ایشان استفساریه بود که یکبار به شورای نگهبان آمد و اعضای شورای نگهبان آن را دارای ایرادات و ابهام دانستند و به مجلس اعاده شد و مجلس آن را اصلاح کرد و به شورا فرستاد، ولی هم اکنون در دستور کار ما نبوده و الان نمیتوانم نسبت به مصوبه نظر بدهم. آنچه رویه شورای نگهبان بوده تا قبل از تصویب اعتبارنامه نسبت به صلاحیتها اعلام نظر میکرده و این رویه هماکنون باقی است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «با توجه به قانون فعلی انتخابات که ملاکی برای سنجش منابع مالی در آن وجود ندارد، سیاستهای کلی انتخابات میتواند این خلأها را برطرف کند؟»، پاسخ داد: تا زمانی که مجلس شورای اسلامی قوانینی در راستای سیاستهای کلی انتخابات تصویب نکند رویه مانند گذشته است. هر وقت قوانین مربوط به این سیاستها تصویب شود شورای نگهبان در اینباره انجام وظیفه خواهد کرد.
در ادامه خبرنگاری از کدخدایی پرسید نظراتی از سوی شما و آیتالله جنتی در رابطه با سیاستهای کلی انتخابات مطرح شده آیا فکر نمیکنید که اظهارات اخیر شما یک پیشداوری را نسبت به شورای نگهبان به وجود آورد؟
در این رابطه کدخدایی پاسخ داد: اظهارات ما در رسانه به خوبی تبیین نشد. ما در رابطه با اصل مسأله نظر را تبیین میکنیم و مدعی چیزی نیستیم، بعضی از دوستان چیزی به گفتههای ما اضافه میکنند. ما گفتیم چنین خلأهایی وجود داشت. این سیاستها خلأها را رفع میکند و تصویب قوانین در حوزه این سیاستها برعهده مجلس است که شورای نگهبان بعد از تصویب قوانین مربوطه انجام وظیفه میکند. ما دیدیم بعضی رسانهها درباره اعمال نظارت ما در دوره چهارساله صحبتهایی را نوشتهاند. ما نمیدانیم این مطالب از کجا منتشر میشود. ما از دوستان میخواهیم مطالب را صحیح منتشر کنند.
مرکز تحقیقات شورای نگهبان در حال بررسی اولیه برای تعریف «رجل سیاسی»
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر درباره اینکه «شورای نگهبان برای تعریف رجل سیاسی چه کار خواهد کرد؟»، پاسخ داد: بخش 5 بند 10 سیاستهای کلی انتخابات ناظر به شرایط اصل 105 قانون اساسی و چهار شرط رجل سیاسی است که از سوی مقام معظم رهبری در این سیاستها کلی انتخابات تکلیف شده که شورای نگهبان باید معیارهایی را تعیین کند. در شورای نگهبان بحثهای مقدماتی انجام و قرار شد که کلیه دلسوزان، اساتید دانشگاه، حوزه، صاحبنظران و فعالین سیاسی دعوت شوند تا در این حوزه نظراتی که دارند را به صورت کار علمی و پژوهشی برای ما ارسال کنند و روابط عمومی اطلاعات لازم را انتشار خواهد کرد.
وی افزود: ما در شورای نگهبان در رابطه با این موضوع بررسی و بحث میکنیم و با توجه به نظر کارشناسان این معیارها را بررسی خواهیم کرد. ما در مرحله اول از دوستان در مرکز تحقیقات شورای نگهبان خواستیم موارد اولیه را انجام دهند که کارشناسان در حال کار کردن بر روی این موضوع هستند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آقای مطهری در دیداری که با رهبری داشتند منظور از نظارت را از دید رهبری خودنظارتی دانستند نه نظارت سازمان دیگری، نظر شما در این رابطه چیست؟»، گفت: دو نکته در بند 13 ابلاغیه وجود دارد؛ یکی نظارت بر حسن اجرای نمایندگان و دیگری نظارت بر استقرار شرایط نمایندگی که این دو به نظر قانونگذار بستگی دارد که چه مرجعی را تعیین میکند. ممکن است مرجع داخلی باشد یا یک مرجع بیرونی. مثلاً قوه قضائیه یا نهاد دیگر که در آینده به تصویب خواهد رسید. ما اصلا هیچ استنباطی نکردیم، هیچ صحبتی هم نشده که شورای نگهبان گفته باشد ما میخواهیم انجام بدهیم یا نه.
وی افزود: ما یک بار توضیح دادیم و دفعه بعد که توضیح دادیم، شخصی گفت عقبنشینی کرد. ما اهل عقبنشینی نیستیم. نظری که میدهیم روی نظرمان میایستیم و تا انتها هم خواهیم رفت. اما نظر ما این است که ما اعلام کردیم این خلأ وجود داشته و در بند 13 خلأ تکمیل شده در نتیجه هر مرجعی قانونگذار تعیین کند تابع هستیم.
کدخدایی در بحث رجل سیاسی که آیا بانوان را هم در بر میگیرد، گفت: هنوز در شورای نگهبان در رابطه با این موضوع هیچ بحثی نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که «آیا نظارت مستمر بر نمایندگان مجلس باعث محدودیت آنها نمیشود؟»، اظهار کرد: اینها بخشی نیست که بتوانیم در حال حاضر تصمیمگیری کنیم. نظر شخصی من یا نماینده مجلس چیزی را تغییر نمیدهد. اصل نظارت یک اصل ضروری است و همه نظامهای سیاسی این اصل را مورد تأکید قرار دادهاند. در نتیجه این اصل هیچ محدودیتی ایجاد نمیکند مشروط بر اینکه موافق قانون باشد، اما در نهایت چگونگی نظارت به نظر قانونگذار معطوف است.
کدخدایی با بیان اینکه «شورای نگهبان بر اساس تکالیف قانونی خود عمل میکند»، عنوان کرد: در مورد رایزنیها برای تسریع امور صحبت شده است. نامهای برای زیرساختها نوشتیم اما تاکنون پاسخی از مجلس داده نشده و کار خاصی صورت نگرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با مسائل مالی گسترده و پولهای کثیف و تدبیر شورای نگهبان برای ورود کاندیداها و اینکه آیا دستور کار و نظارتی در این زمینه وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: در سیاستهای ابلاغی، این مطلب در نظر گرفته شده؛ اول روشن شدن منابع تامین مالی داوطلبان و دیگری میزان هزینهای که در این خصوص باید داشته باشند که تماماً منوط به تصویب قانونگذار است.
وی با اشاره به اینکه «قوانین فعلی حداقلی هستند»، یکی از دلایلی که منجر به تفصیل این مسأله شد را فقدان قوانین مناسب دانست و گفت: البته گاهی شورای نگهبان میتوانست چنین موضوعی را احراز کند اما موردی عمل کرد. در نتیجه یک نظام مستمر و سیستمی برای نظارت این موارد وجود نداشته است.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا جلسهای در رابطه با سیاستهای کلی تشکیل شده و چه زمانی رسانهای خواهد شد»، اظهار کرد: طبق جز 5 بند 10 قرار بر این شد موضوع برای کارشناسان ما هم روشنتر شود. امروز هم نظرات اساتید دانشگاه و حوزه و کلیه دانشمندان را درخواست میکنیم که طی اعلامیهای ارسال شود، ولی اینکه چه زمانی تصویب شود و تهیه شود در حال حاضر قابل پیشبینی نیست و هر زمان آماده شود برای عموم منتشر خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پایان در پاسخ به سؤال اینکه «اگر این سیاستها تبیین شد در تبدیل به قانون و اجرایی شدن، شورا چه نقشی دارد»، افزود: در بحث قانونگذاری باید لایحه و طرح از طریق مجلس تصویب شود. پس از تصویب مجلس به دست شورای نگهبان میرسد تا ارتباط آن با موازین شرعی بررسی شود. در نتیجه برای تصویب اولیه باید دولت و مجلس پیشگام شوند و پس از آن ما اقدام خواهیم کرد.
انتهای پیام/