دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1395 - 10:05

روسیه کرسی حقوق بشر خود را از دست داد/ عربستان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جلسه‌ای عربستان و مصر را به عضویت این شورا درآورد و درخواست روسیه را رد کرد.
کد خبر : 129662

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از وب‌سایت شبکه بی‌بی‌سی عربی، عربستان، مصر، عراق و تونس توانستند در شورای حقوق بشر کرسی به‌‌دست آوردند.


عربستان با تایید 152 کشور عضو که همگی از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد بودند، مجددا به عضویت این شورا درآمد. این در حالی است که پیشتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر نسبت به باقی ماندن عربستان در شورا هشدار داده و آن را موجب تضعیف قدرت این شورا در مجازات مسئولان نقض حقوق بشر دانسته بود.


عربستان به‌دلیل حملات نظامی به یمن که منجر به کشته شدن هزاران نفر ازجمله زنان و کودکان شده، مورد انتقاد نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است.


همچنین مصر با 173 رای عضو شورا شد. وزارت امور خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «این انتخاب بیانگر جایگاه رفیع و مستحکم مصر در کنترل تنش‌های بین‌المللی است و نشان می‌دهد که مصر تا چه اندازه توانسته است در گسترش امنیت و برقراری ثبات در خاورمیانه و آفریقا نقش‌آفرینی کند.»


باوجود این، آمریکا نسبت به نقض حقوق بشر در مصر ابراز نگرانی عمیق کرده است.


عراق و تونس نیز برای نخستین‌بار به‌عنوان عضو شورای حقوق بشر انتخاب شدند.


از سوی دیگر روسیه کرسی خود را که از زمان تاسیس شورای حقوق بشر بر آن تکیه زده بود، از دست داد و تنها توانست 112 رای به دست آورد. در طرف مقابل، مجمع عمومی سازمان ملل متحد مجارستان و کرواسی را با 144 و 114 رای به‌عنوان جایگزینان روسیه به‌عنوان نماینده شرق اروپا انتخاب کرد.


خبرنگاران معتقدند که روسیه به‌دلیل حمایت از نظام سوریه و حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور کرسی خود در شورای حقوق بشر را از دست داده است. این در حالی است که بیش از 80 سازمان حقوق بشری از کشورهای عضو مجمع عمومی خواسته بودند تا در این جلسه علیه روسیه رای دهند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته