دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1395 - 12:55

دبیر کل ناتو: به دنبال جنگ با روسیه نیستیم

دبیرکل ناتو گفت اعزام نیروهای نظامی تازه نفس به چهار کشور اروپای شرقی در راستای تحریک روسیه نیست و با هدف تقویت دفاع جمعی کشورهای عضو این پیمان انجام می شود.
کد خبر : 129511

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از ایسنا، ینس استولتنبرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری بی‌بی‌سی از تمایل نداشتن ناتو برای رویارویی با روسیه و آغاز دوره تازه‌ای از جنگ سرد سخن گفت.


وی در عین حال مدعی شد که طرح اعزام 4 هزار نیروی جدید به اروپای شرقی با هدف پیشگیری و نه دامن زدن به درگیری‌ها انجام می‌شود.


استولنبرگ تصریح کرد:‌ «باوجود تنش‌های موجود، ناتو به روسیه به چشم یک تهدید نگاه نمی‌کند.»


رابطه میان روسیه و نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی از زمان اتمام جنگ سرد بدین‌سو در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. سردی روابط تا حد زیادی ناشی از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه به بهانه پیوستن شبه‌جزیره کریمه به این کشور و درگیری‌ها در شرق اوکراین است. همچنین مواضع متفاوت غرب و روسیه بر سر چگونگی حل بحران سوریه از جمله موارد تنش‌زا میان دو طرف بوده است.


در عین حال ناتو دولت مسکو را به جاه‌طلبی نظامی و تهدید همسایگان اروپای شرقی متهم می‌کند حال آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این اتهام را رد کرده است.


ادعای استولتنبرگ درباره تمایل نداشتن به آغاز جنگ سرد با روسیه در حالی مطرح می‌شود که گردان‌های چند ملیتی ناتو هر یک متشکل از 1000 نیرو، اوایل سال میلادی آینده به کشورهای لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی اعزام خواهند شد. رهبری این گردان‌ها را کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان و کانادا برعهده دارند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته