دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1395 - 09:57
گفت‌وگو با یک متخصص مغز و اعصاب به مناسبت روز جهانی سکته مغزی (7 آبان):

افراد با سابقه خانوادگی سکته مغزی بعد از سن 40 سالگی روزانه آسپرین مصرف کنند/ سکته مغزی در مردان شایع‌تر از زنان است

یک متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: سکته مغزی در مردان به خصوص افرادی که سیگار و یا الکل مصرف می‌کنند بیشتر از زنان است.
کد خبر : 129404

دکتر سعید قزوینیان، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، به مناسبت روز جهانی سکته مغزی (7 آبان) اظهار کرد: سکته مغزی یک نارسایی وابسته به سن است بدان معنا که افراد با افزایش سن در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار می‌‌گیرند.


وی با بیان اینکه سکته مغزی در مردان شایع‌تر از زنان است، گفت: از عوامل خطر ابتلا به این بیماری می‌توان به دیابت، فشار خون، چاقی، مصرف داروهای محرک، استعمال سیگار، مصرف الکل، افزایش چربی خون و داشتن سابقه فامیلی اشاره کرد.


به گفته قزوینیان میگرن و مصرف طولانی قرص‌های جدی بارداری از دیگر عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان محسوب می‌شود.


این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه سکته مغزی به دو دسته تقسیم می‌شود، عنوان کرد: سکته مغزی ممکن است موجب بسته شدن رگ‌ها و یا خونریزی شود که در 80 درصد موارد منجر به بسته شدن رگ‌ها می‌شود که بیمار برای پیشگیری از ابتلای مجدد به آن باید آسپرین مصرف کند.


وی افزود: در 20 درصد موارد که سکته منجر به خونریزی می‌شود بیمار نیاز به بستری و مراقبت در بخش آی سی یو دارد و مصرف آسپرین و هپارین در این افراد ممنوع است.


وی با تاکید بر اینکه مصرف آسپرین در تمام افراد ضروری نیست، گفت: نیازی نیست افراد با افزایش سن برای جلوگیری از سکته مغزی آسپرین مصرف کنند اما افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند ضروری است بعد از سن 40 سالگی روزانه یک عدد آسپرین مصرف کنند.


این متخصص مغز و اعصاب با توجه به عوارض سکته مغزی گفت: بر اساس اینکه گرفتگی رگ در کدام قسمت از مغز اتفاق بیفتد علائم متفاوتی ظاهر می‌شود برای مثال اگر گرفتگی در قسمت حرکتی مغز رخ دهد فرد توانایی حرکتی و راه رفتن خود را از دست می‌دهد اما اگر نیمکره چپ مغز دچار آسیب شود فرد به اختلال تکلم مبتلا می‌شود.


وی افزود: همچنین اگر گرفتگی رگ در قسمت مخچه اتفاق بیفتد فرد دچار اختلال در تعادل می‌شود. سکته مغزی همچنین می‌تواند در حافظه و قدرت بینایی نیز تاثیر داشته باشد به گونه‌ای که فرد دچار علائم شبیه آلزایمر و نابینایی می‌شود.


قزوینیان در پایان خاطر نشان کرد: تنها راه پیشگیری از سکته مغزی خودداری از عوامل خطر آن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته