دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برگزیدگان نخستین جشنواره لباس عاشورایی معرفی شدند+ تصاویر

مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره لباس عاشورایی، عصر چهارشنبه 5 آبان ماه با حضور نایب رئیس شورای شهر تهران و دبیر کارگروه مد و لباس و سردار مرتضی طلایی در تالار رودکی برگزار شد.
کد خبر : 129338

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حمید قبادی در این مراسم، نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی را بهانه‌ای برای عرض ارادت طراحان و تولیدکنندگان لباس به امام حسین(ع) دانست و افزود: کارگروه مد و لباس نیز بر آن شده تا به این حرکت خودجوش سر و سامان دهد و فعالیت کسانی که در این عرصه مشغول طراحی و تولید هستند را متمرکز کند.»


وی در ادامه سخنانش در خصوص کارکردهای مختلف پوشش افراد اعلام کرد: « یکی از کارکردهای لباس نمایان کردن هویت و اندیشه‌های دینی هر شخص است و چه بهتر که لباس ایرانی‌ها متاثر از فرهنگ اسلامی – ایرانی آن‌ها باشد.»


قبادی افزود: «امروز لباس در حکم یک رسانه است و ما باید به مفاهیم موضوعاتی که از طریق این رسانه به دیگر افراد منتقل می‌کنیم توجه داشته باشیم. مقام معظم رهبری نیز به این موضوع توجه ویژه داشته و بر اهمیت پوشش هر فرد تاکید کرده‌اند.»


دبیر کارگروه مد و لباس کشور در ادامه سخنانش اظهار کرد: «یکی از مهمترین اهداف ما در کارگروه مد و لباس این است که پیوندی میان طراحان و تولیدکنندگان ایجاد کنیم و بسیار خوشحال هستیم که ۳۵ درصد آثاری که در اولین نمایشگاه ارائه شده شکل کاربردی داشته و به تولید انبوه رسیده است. با این کار ما هم می‌توانیم فرهنگ اسلامی – ایرانی خود را منتقل کنیم و هم موجب یک جریان‌سازی فرهنگی شویم چرا که دشمن حتی از طریق لباس عاشورایی نیز بر آن شده تا بر فرهنگ ما و نوع پوشش‌مان تاثیر بگذارد.»



وی در ادامه همچنین به این‌نکته اشاره کرد که پارچه‌های لباس‌های عاشورایی، ایرانی هستند و با برگزاری این نمایشگاه سعی شده تا مواریث فرهنگی احیا شود.


در بخش لباس مردانه این جشنواره هیچ کدام از طراحان رتبه نخست را از آن خود نکردند. فرحناز امیدی مقام دوم و فاطمه نعمتی مقام سوم را کسب کردند و در بخش لباس کودک سمیه شیخی و سونا پاکار برای طراحی پیراهنی با عنوان «لبیک یا حسین» رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.


زهرا علی نقیان با طراحی مانتوی اجتماع با عنوان «باز این چه شورش است» نرگس طافی با طراحی لباس اجتماع باعنوان «ایستادگی» و رفیعه رازیانی مقام سوم را به خاطر طراحی مانتوی اجتماع با عنوان «قبای قافله» در بخش طراحی لباس زنان از آن خود کردند.


برگزیدگان کاربردی نخستین جشنواره لباس عاشورایی نیز معرفی شدند.


مهدی غفوری با طراحی پیراهن «ونوس» رتبه نخست، مجید افتخاری با طراحی مانتو با عنوان «پنجه» رتبه دوم، زهرا خداوردی‌پور با طراحی پیراهن و شلواری با عنوان «سفید سبز» رتبه سوم، مهران عباسی با طراحی پیراهنی با عنوان هیئت رتبه چهارم و بنیامین اسلامی با طراحی پیراهن «ماهان» مقام پنجم را از آن خود کردند.


همچنین آزاده آریانا با طراحی لباس عزا با عنوان «شیله» از میان ۱۱ استان به عنوان طراح لباس برگزیده معرفی شد و در پایان نیز از جلالی که از فعالان در حوزه «پرچم دوزی» است و رئیس انجمن هنرهای تجسمی ایران و عضو هیإت علمی دانشگاه الزهرا تقدیر به عمل آمد.







انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته