دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سخنگوی وزارت صنعت: به مهندسی فرهنگی در نطام اقتصادی نیازمندیم

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رسیدن به اهداف سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی منطبق بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب، نظام اقتصادی باید مهندسی فرهنگی شود.
کد خبر : 129336

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شاتا، منوچهر طاهایی در مراسم اختتامیه سومین گردهمایی مشاوران امور بانوان استانها و سازمان های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب افزود: آمارها نشان می دهد که در مصرف کالاهای ضروری و غیر ضروری از سرانه مصرف دنیا بالاتریم ، به طوری که 4 برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می کنیم و مصرف کالاهای اساسی کشورمان نیز چندین برابر سرانه جهانی است.


وی با اشاره به پدیده قاچاق به عنوان یکی از عوامل بازدارنده در گسترش فرهنگ مصرف کالای ایرانی افزود: در سال 92 حدود 20 میلیارد دلار واردات کالاهای قاچاق داشته ایم و اکنون این رقم به 15 میلیارد دلار حدود 50 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.


طاهایی افزود: کل بودجه عمرانی کشور در سال 93 حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با قاچاق 50 هزار میلیارد تومانی کالا به کشور نزدیک به 3 برابر کل بودجه عمرانی کشور قاچاق صورت می گیرد.


سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این در حالی است که کل صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی و پتروشیمی 40 میلیارد دلار برآورد می شود و می توان گفت رقم قاچاق کالا به کشور برابر با نیمی از این آمار هاست.


طاهایی با تاکید بر نقش زنان کشور در شکل گیری و پیشبرد نهضت حمایت از تولید داخل تصریح کرد : 4 میلیون و 250 هزار نفر از جمعیت زنان در مشارکت اقتصادی سهم دارند و این در حالی است حدود 13 درصد از جامعه فعال کشور را شکل داده اند که رقم بالایی محسوب نمی شود.


طاهایی یاد آور شد: زنان در دو حوزه لوازم خانگی و صنعت نساجی و پوشاک و خرید تولیدات داخلی نقش اساسی دارند و مردان نقش بسیار کمتری ایفا می کنند و بنابر این باید در این نهضت خرید کالای ایرانی پیشقدم باشند.


مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش مهم مشاوران بانوان در سازمانهای استانی اظهار کرد : جوشش ملی برای شکل گیری توسعه نهضت حمایت از تولید ملی باید از شهرستان ها و استان ها ، انجمن ها و تشکل ها شروع شود و بر مبنای الگوی پیشرفت اسلامی پیش برود.


مشاوران امور بانوان استانها و سازمانهای تابعه وزارت صنعت ، معدن وتجارت در حاشیه این همایش از خطوط تولید کارخانه تکوین الکترونیک تولید کننده محصولات و لوازم خانگی بازدید کردند.


خطوط تولید یخچال و فریزر، لباسشویی، جاروبرقی و مانیتور مورد بازدید این گروه قرار گرفت و از نزدیک با مراحل تولید و ساخت لوازم خانگی آشنا شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته