دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

امیر توسلی: معمولا فیلم‌سازان به مراحل پس‌تولید اهمیتی نمی‌دهند

امیر توسلی یکی از آهنگ‌سازهای پرکار سینمای ایران است که تجربه ساخت موسیقی فیلم‌هایی چون: «50 کیلو آلبالو»، «اخراجی‌‌ها»، «دایره زنگی»، «کافه‌ ستاره»، «مکس» و مجموعه‌هایی چون: «شهرزاد» و «مختارنامه» و... را در کارنامه خود دارد. او به تازگی مشغول آهنگسازی قسمت دوم «نهنگ عنبرِ» سامان مقدم شده است.
کد خبر : 129209

امیر توسلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا از بی‌توجهی به مراحل پس‌تولید در سینمای ایران، می‌گوید: «معمولا در سینمای ایران به مراحل پس‌تولید اهمیتی داده نمی‌شود. باور غلطی وجود دارد که وقتی فیلمبرداری به پایان برسد، کار تمام می‌شود. در حالی که پس از فیلمبرداری تازه مراحل مهمی مثل مونتاژ، صداگذاری، موسیقی و جلوه‌های ویژه بصری شروع می‌شود.»


توسلی‌ کیفیت پایین سیستم صوتی سالن‌های سینمایی را توجیه مناسبی برای کم‌اهمیت بودن موسیقی فیلم در سینمای ایران نمی‌داند و می‌گوید: «در حال حاضر سالن‌های سینمایی از استانداردهای اولیه برخوردارند و نسبتا معقولی دارند. کیفیت پایین امکانات سالن‌های سینمایی دلیل قانع‌کننده‌ای برای کم‌توجهی به مراحل پس‌تولید نیست؛ چرا که در این صورت می‌توان گفت پس کیفیت تصویر هم در سالن‌ها پایین است و نباید برای تصویربرداری زمان زیادی صرف کرد!»


توسلی که به‌عنوان آهنگساز در بیشتر پروژه‌های سینمایی سامان مقدم از جمله قسمت اول «نهنگ عنبر»، کنار این فیلمساز بوده است در مورد ساخت موسیقی فیلم‌های چند قسمتی و دنباله‌دار مثل «نهنگ عنبر» می‌گوید: «مسلما کار در فیلم‌هایی که قسمت‌های دوم و سوم آن‌ها نیز ساخته می‌شود، موجب احاطه بیشتر به فضای فیلم می‌شود. طوری که برای ساخت موسیقی شناخت بیشتر و دقیق‌تری به فضای داستان، شخصیت‌ها و... داری و نتیجه کار هم موفق‌تر خواهد بود.»


این آهنگساز در مورد نحوه حضور و همکاری‌اش در فیلم‌های سینمایی می‌گوید: «معمولا از ابتدا در جریان کار قرار می‌گیرم و سناریو را می‌خوانم و به مرور و شناخت فضای فیلم، کارم را آغاز می‌کنم هرچند در سینمای ایران پس از اتمام فیلمبرداری، آهنگساز را وارد پروسه ساخت می‌کنند.»


توسلی در انتها می‌گوید: «اساسا کارگردان دوست دارد موسیقی به نحو احسن ساخته و مراحل صداگذاری به بهترین شکل انجام شود ولی بعضی وقت‌ها _ که معمولا بیشتر وقت‌هاست! _ زمان کم و ماجرای تولید اجازه نمی‌دهد که زمان کافی برای ساخت موسیقی صرف شود. »


گفت‌وگو از سعید طاهری


انتهای پیام/

برچسب ها: سامان مقدم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته