دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1395 - 16:14

دهمین روز عملیات موصل: داعش به جعل گذرنامه روی آورد/ آزادسازی 800 کیلومتر مربع از اراضی موصل

در حالی هفته دوم عملیات آزادسازی موصل دنبال می‌شود که برخی منابع خبر دادند یگان‌های ویژه عراقی پیشروی‌های خود به سوی موصل را در  آستانه اشراف کامل بر شرق موصل، متوقف کرده‌اند و از سوی دیگر داعشی‌ها برای فرار رهبرانشان از موصل به صدور گذرنامه جعلی اقدام کرده‌اند .
کد خبر : 129170

به‌ گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی، نیروهای عراقی توانستند در ادامه عملیات آزادسازی موصل 7 روستای دیگر را از تسلط داعش خارج کنند.


همچنین ارتش عراق بر نیروگاه گاز تل‌کیف در محور سد موصل مسلط شدند و منابع نظامی اعلام کردند که درگیری‌ها میان نیروهای پیشمرگه با افراد مسلح در محور بعشیقه همچنان ادامه دارد.


این منابع افزودند: «نیروهای پیشمرگه توانستند بر روستای دیربک در اطراف منطقه بعشیقه مسلط شوند.»


از سوی دیگر جاسم محمد الجاف، وزیر مهاجرت عراق اعلام کرد که روز گذشته (سه‌شنبه) بیش از 3300 آواره از روستاهای نینوا، شرقاط و حویجه مورد استقبال نیروهای عراقی قرار گرفتند و به اردوگاه‌های خازر و دیبکه منتقل شدند.


برقراری آرامش نسبی در موصل


خبرنگار اسکای‌نیوز عربی از اطراف موصل خبر داد که عناصر مسلح داعش در داخل منطقه حمدانیه واقع در جنوب‌شرقی موصل مقاومت کرده‌اند و برخی خبرها بیانگر تسلط 10 درصدی نیروهای داعش بر این منطقه است. این در حالی است که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی همچنان مواضع داعش را در منطقه هدف قرار می‌دهند.


از سوی دیگر بیش از هزار فرد مسلح داعشی خود را از رقه به موصل رسانده‌اند و در محورهای کوکچلی و العربی متمرکز شده‌اند.


یک منبع محلی در استان نینوا امروز چهارشنبه خبر داد که داعش در راستای عملیات محاصره اهالی موصل، گذرنامه‌های آن‌ها را گرفته است و از آن‌ها برای قاچاق رهبران و عناصرش (به خارج از عراق) استفاده می‌کند.

این در حالی است که یگان‌های ویژه عراقی پیشروی‌های خود را به سوی موصل در آستانه اشراف کامل بر شرق موصل، متوقف کرده‌اند. فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم عراق گفت: «پیشروی‌ها متوقف شده است تا یگان‌های دیگر ارتش همچون ما پیشروی کنند و حمایت از جبهه‌ها پیش از ورود به شهر انجام شود.»


اما در محور غربی موصل، نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی) به پیشروی خود به سوی تل‌عفر از محور القیاره ادامه می‌دهند و این در حالی است که اهالی موصل خواستار تاخیر درگیری‌ها تا تشکیل نیروی مشترک محلی هستند.


روسیه اطلاعات داعشی‌ها را به عراق می‌دهد


از سوی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد: «کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه گفت روسیه و عراق دارای اهداف یکسانی در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله در خاک عراق هستند.»


وی با بیان اینکه مسکو هیچ مانعی برای مبادله نامحدود اطلاعات میان دو کشور نمی‌بیند، افزود: «روسیه اطلاعات خود درباره داعشی‌ها در موصل را به عراق واگذار می‌کند.»


همچنین یک منبع نظامی روسیه با تایید این خبر، گفت: «نظامیان عراقی توانستند مشخص کنند که کدام گروه‌های داعش در محله‌های شهر موصل فعالیت می‌کنند و به‌دنبال آن از نظامیان روس درخواست کردند درباره این گروه‌ها اطلاعات بدهند.»


این منبع افزود: «طرف روسی به این درخواست پاسخ مثبت داد و اکنون در حال آماده کردن اطلاعات مربوطه برای واگذاری آن به نظامیان عراقی در آینده نزدیک است.»


محور عملیاتی بسیج مردمی عراق به‌زودی فعال می‌شود


فرماندهی عملیات مشترک موصل امروز چهارشنبه اعلام کرد محور عملیاتی بسیج مردمی (حشد الشعبی) در چارچوب عملیات آزادسازی موصل در خلال روزهای آینده فعال می‌شود.


یحیی رسول به خبرگزاری سومریه‌نیوز گفت: «در روزهای آینده شاهد آغاز عملیات محور مهم حشد الشعبی (بسیج مردمی) خواهیم بود. حشد الشعبی از این محور به کمک نیروهای مسلح عراق می‌آیند.»


وی افزود: «اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می‌دهند عناصر داعش در حال فرار هستند و جنگنده‌های ارتش و نیروی هوایی با عملیات خود موجبات این موضوع را فراهم کرده‌اند.»


اعدام‌ها از سوی داعش افزایش یافت/ افزایش نگرانی‌ها درباره سرنوشت اهالی موصل


خبرگزاری روسیاالیوم گزارش کرد: «هم‌زمان با انتشار اخباری درباره اعدام‌های خیابانی داعش و همچنین ربایش و کشتار ساکنان موصل در مناطق حاشیه‌ای شهر، نگرانی‌ها درباره سرنوشت اهالی موصل افزایش یافته است.


منابع کردی اعلام کردند: «طبق تدابیر داعش، افراد مسلح خارجی از سوریه به موصل رسیده‌اند و در حال تجهیز خطوط دفاعی در مناطق تحت کنترلشان با هدف مقاومت در برابر نیروهای عراقی هستند.»


یحیی رسول به خبرگزاری سومریه‌نیوز گفت: «در روزهای آینده شاهد آغاز عملیات محور مهم حشد الشعبی (بسیج مردمی) خواهیم بود. حشد الشعبی از این محور به کمک نیروهای مسلح عراق می‌آیند.»

کاربری عراقی به‌نام «عین الموصل» در وبلاگ خود درباره اوضاع داخلی موصل نوشت: «تروریست‌ها در حال منتقل شدن به مناطق غربی شهر هستند و مواضعشان را در مناطق قدیمی موصل که افراد محلی همچنان در آنجا حضور دارند، تقویت می‌کنند.»


وی تخمین زد حدود یک میلیون نفر از مردم موصل همچنان در محاصره گروه داعش باشند.


این وبلاگ‌نویس هم‌زمان با کشتار داعش و تبادل آتش در بخشی از مناطق موصل، گفت که بمباران‌ها بیشتر بر مناطق جنوبی و شمال‌شرقی متمرکز است.


ستاد مشترک ارتش روسیه روز گذشته (سه‌شنبه) از کشته شدن حدود 60 شهروند موصلی به‌دنبال حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به مناطق مسکونی موصل خبر داد. واشنگتن در این‌باره از طرف روسی خواست تا توضیحات بیشتری ارائه کند.


منابع محلی همچنین تاکید کرده‌اند که داعش سلاح‌های سنگین خود را به خیابان‌ها آورده که موجب ترس و وحشت اهالی شهر شده است.


داعش گذرنامه اهالی موصل را گرفت


وب‌سایت شبکه خبری سومریه‌نیوز گزارش کرد: «یک منبع محلی در استان نینوا امروز چهارشنبه خبر داد که داعش در راستای عملیات محاصره اهالی موصل، گذرنامه‌های آن‌ها را گرفته است و از آن‌ها برای قاچاق رهبران و عناصرش (به خارج از عراق) استفاده می‌کند.»


این منبع افزود: «داعش همچنین صدها گذرنامه عراقی که مربوط به حوزه شهری موصل نیست صادر کرده است.»


ارتش عراق به دروازه‌های موصل رسید


پایگاه خبری المعلومه گزارش کرد: «سرلشگر عبدالوهاب ساعدی، فرمانده کل نیروهای یگان مبارزه با تروریسم عراق از نزدیک بودن آغاز عملیات در داخل شهر موصل خبر داد.»


ساعدی گفت: «نیروهای امنیتی عملیات آزادسازی منطقه زوایا را آغاز کرده‌اند و عملیات توپخانه و هوایی در این منطقه جریان دارد.»


وی افزود: «پس از آزادسازی زوایا، نیروهای نظامی آزادسازی منطقه کوکچلی را در داخل شهر موصل آغاز خواهند کرد.»


آزادی چند منطقه راهبردی در شرق موصل


دفتر رسانه‌ای مقاومت اسلامی نجباء (از گروه‌های مقاومت عراق و سوریه) اعلام کرد: «در ادامه عملیات موصل، مناطق راهبردی قلاع، خزنه و پادگان جنین در محور شرقی موصل عراق از تسلط داعش خارج شد.»


این منبع افزود: «از آغاز عملیات موصل تاکنون حدود 800 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی از دست تروریست‌های تکفیری داعش پاکسازی شده است.»


همچنین در عملیات موصل تاکنون 127 خودروی بمب‌گذاری شده، 27 منطقه بمب‌گذاری شده، یک مرکز عملیات، 3 سایت ضد هوایی و 31 سایت موشکی داعش نابود شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته