دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کتاب پژوهشی «فرهنگ، تئاتر و فراغت» با مقدمه‌ای از صالحی امیری منتشر شد

کتاب پژوهشی «فرهنگ، تئاتر و فراغت» که حاصل دو سال فعالیت مطالعاتی روح‌الله جعفری، استادیار دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، است به همت انتشارات افراز به بازار آمد.
کد خبر : 128784

روح‌الله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «فرهنگ جریانی است توقف‌ناپذیر که در چارچوب فرآیندهای ارتباط بشری امری درونی، در ظرف زمانی و مکانی معین بدل می‌شود.


وی ادامه داد: «فرهنگ با بها و پشتوانه‌های انسانی و تاریخی در هر جامعه سرپا شده است و با توجه به میزان شکل‌پذیری عناصر آن جامعه و نحوه نقش‌پذیری و نقش‌دهی افراد آن در دل زمانه خویش به پیش می‌رود.


وی در سخنانش با اشاره به این‌که هنر بخشی از فرهنگ قلمداد می‌شود و با سایر عناصر فرهنگ،ارتباطی متقابل دارد، اظهار داشت: «هنر همانقدر که عنصری فرهنگی است، آموزش‌دهنده فرهنگ نیز است.»


این پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: «تئاتر بخشی از فرهنگ قلمداد می‌شود و با سایر عناصر و اجزای فرهنگ ارتباطی متقابل دارد. با هر تعریفی که به سراغ فرهنگ انسان برویم، مقوّم آن ارتباط است و بدون شکل‌گیری ارتباط پیدایش فرهنگ امکان‌پذیر نیست.»


این استاد دانشگاه آزاد اسلامی کتاب تالیفی «فرهنگ، تئاتر و فراغت» را شامل 4 فصل دانست که در 3 فصل به بررسی هریک از مقوله‌های فرهنگ، تئاتر و فراغت پرداخته است و در فصل چهارم به ارتباط این سه مقوله با هم پرداخته است که بدین شرح است:


- تئاتر و روابط بین فرهنگی


- جایگاه فرهنگی و اجتماعی تئاتر


- جایگاه تئاتر د رجامعه


- نقش مخاطب در تئاتر امروز


- نقش و جایگاه تئاتر به عنوان یک کالای فرهنگی در سبد فراغتی مردم


- علل استقبال نکردن مردم از انواع نمایش در اوقات فراغت


- راه‌های جذب تماشاگر در ایام فراغت


- در نتیجه پیشنهادهایی برای بهبود و استقبال مخاطب عام و خاص از هنرهای نمایشی در گذراندن اوقات فراغت مردم ارائه شده است.


بر اساس سخنان روح‌الله جعفری، این کتاب می‌تواند به عنوان یک منبع اثرگذار برای دانشجویان و اساتید رشته‌های هنرهای نمایشی، مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و مدیریت اوقات فراغت و همچنین علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش در این حوزه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.


کتاب «فرهنگ، تئاتر و فراغت» با مقدمه‌ای از سیدرضا صالحی امیری در قالب 237 صفحه، تیراژ500 نسخه و بهای 24 هزار تومان از سوی انتشارات افراز به بازار آمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته