دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1395 - 14:12

صعود پاییزه دانشجویان دختر واحد بجنورد به قله ۲۸۰۰ متری «یامان داغی»

دانشجویان دختر واحد بجنورد به مناسبت هفته تربیت بدنی به قله یامان داغی صعود کردند.
کد خبر : 128778

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس تربیت بدنی واحد بجنورد گفت: «۴۰ نفر از دانشجویان دختر این واحد دانشگاهی در برنامه‌ای که به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی و اداره تربیت بدنی واحد بجنورد برگزار شد، به قله ۲۸۰۰ متری یامان داغی صعود کردند.»


علیرضا بهمنش خاطرنشان کرد: «پیشروی به قله کوه ساعت ۵ صبح شروع و ساعت ۱۱ قله ۲ هزار و ۸۰۰ متری یامان داغی فتح شد و پس از صعود به قله، مسیر روستای زیبا و توریستی از سوی دانشجویان کوهنورد واحد بجنورد طی شد.»


سرپرست اجرایی تیم کوهنوردی افزود: «سرپرست فنی تیم بر عهده غلامرضا قافله باشیان کارمند اداره دانش‌آموختگان و سرپرستی دانشجویان کوهنورد را فاطمه فرخی کار‌شناس تربیت بدنی واحد و مربی‌گری گروه را محمد مودتی بر عهده داشت.»


کوه «یامان داغی» با ارتفاع ۲۸۰۰ متر از مرتفع‌ترین قله‌های رشته کوه آلاداغ در ۶۵ کیلومتری غرب شهرستان بجنورد در سمت چپ جاده بجنورد به گرگان واقع شده است. این منطقه زیبا در دامنه رشته کوه آلاداغ قرار گرفته و بدلیل قرار گرفتن در طول دره، به درکش یا دره کش معروف است. رودخانه پرآب درکـش که در این منطقه جاریست، از کوه یامان داغی سرچشمه گرفته و پس از سیراب کردن زمین‌های کشاورزی درکش و باغات اطراف، به روستای پایین دست می‌رسد.


ارتفاعات این منطقه حفاظت شده و شکار و چرای دام در همه فصول در آن ممنوع است و گونه‌های قالب در پوشش گیاهی آن شامل بوته‌های یاس وحشی، درخت‌های گلابی وحشی، آق باش، آویشن، افرا، زرشک، آرچه‌های (ارس‌های) کهنسال، بلوط، کرامیته، زالزالک، بید، باریجه، بید، انار وحشی، گردو، انجیر، گوجه وحشی، گون، درمنه، کرکو و... است.


این کوه از جمله جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری بالقوه منطقه است که در زمینه گردشگری کوهستان، صخره نوردی، گردشگری ورزشی، و گردشگری مهیج و... قابلیت سرمایه‌گذاری وجذب گردشگران را دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته